Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Använda kreditors fakturor som plocklista
- Detta ämne har 17 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 4 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
30 juli, 2009 kl. 15:17 #93980DanDeltagare
Är det bara jag som gör det? Bara jag som får enorma problem när jag ska hitta mina adressetiketter utifrån fakturan där folk har 200 namn angivna. Typ:
Dan Petter Nicklas Svensson Tore Andersson Nilsson
Så får man leta som en tok för att hitta rätt etikett. Någon som har en lösning på detta eller ett helt annat angreppssätt än att använda kreditors fakturor som plocklistor (känns bara så dumt att printa mer saker bara för att).
30 juli, 2009 kl. 16:05 #106614Katrin LundgrenDeltagareVår butik gör egna plocklistor som även är en retursedel för kunden, så jag har aldrig haft det problemet, men jag kan inse att de är ett problem
30 juli, 2009 kl. 16:14 #106615DanDeltagareMen då slösar du bort dubbelt så många papper?
30 juli, 2009 kl. 17:27 #106616Katrin LundgrenDeltagareJapp, jag är en miljöbov:)
Varför vi började med det var för att underlätta de byten och returer vi får. Eftersom vi säljer hundkläder och halsband och kunderna i 8 fall av 10 inte orkar mäta sina hundar, får vi mycket byten. Genom att skicka med en retursedel på en gång har vi minskat vårt jobb med att maila och få tag på kundernas kontonummer och annat med säkert 80%. Nu är det väldigt sällan vi behöver engagera oss i bytena, tidigare tog det timmar varje vecka. Kunden skickar sina varor, en ifylld retursedel och det är bara för oss att antingen skicka den nya varan eller betala tillbaka pengar till de kontonummer de angett. Dessutom informerar vi om ångerrätt och sådant också på plocksedlarna. För oss har det här sättet att jobba sparat oss massor med tid, så jag tar hellre att skicka två papper än ett.
30 juli, 2009 kl. 19:39 #106617NicklasDeltagare@Dan 1367 wrote:
Är det bara jag som gör det? Bara jag som får enorma problem när jag ska hitta mina adressetiketter utifrån fakturan där folk har 200 namn angivna. Typ:
Dan Petter Nicklas Svensson Tore Andersson Nilsson
Så får man leta som en tok för att hitta rätt etikett. Någon som har en lösning på detta eller ett helt annat angreppssätt än att använda kreditors fakturor som plocklistor (känns bara så dumt att printa mer saker bara för att).
Samma med Sweawebpay, jag kollar vilket namn de är registrerade med eftersom jag inte har någon snabbkassa
Borde gå att göra en modul som skriver ut ordern med en faktura/följesedel till lasern och en etikett till Dymon så man slår flera flugor i samma knapptryck.
6 augusti, 2009 kl. 13:07 #106657BjornDeltagare@Kodmyran 1369 wrote:
Vår butik gör egna plocklistor som även är en retursedel för kunden, så jag har aldrig haft det problemet, men jag kan inse att de är ett problem
Bra idé med retursedeln. Får man fråga hur ni utformat den, vad bör man ha med för att effektivisera en sådan process så mycket som möjligt? Kommer börja sälja kläder i ny butik så jag räknar med en hel del returer.
6 augusti, 2009 kl. 13:58 #106658Katrin LundgrenDeltagareVi har med namn adress osv, de vanliga uppgifterna, sedan har vi efter varje vara på plocksedeln gjort två checkboxar den ena för byte den andra för retur, efter checkboxarna finns en rad att skriva på där rubriken är byte till vad, så ska kunden byta en vara kryssar de i rutan och anger artnr på den nya varan.
sedan informerar vi lite om bytes och returregler och anger vart varor ska skickas i retur, samt att fält finns för att fylla i sina bankuppgifter dit ev återbetalning ska ske.
Vi funderade på att ha med orsak också i form av checkboxar, men strök det, kanske det kommer i framtiden6 augusti, 2009 kl. 17:20 #106662BjornDeltagareLåter vettigt, tack för tipsen. Man kan ju börja med något och utveckla efter hand.
6 augusti, 2009 kl. 22:13 #106670ParvelitoDeltagareFår man inte mycket mer byten om man redan från början sätter griller i huvudet på kunden att det går att byta?
Jag kräver av mina kunder att de begär ett returnummer innan de får returnera något, och det får de inte förrän alla uppgifter är lämnade. (Sen får alla returnummer 181775, men det är en annan sak ) Skall försöka få till ett formulär på lagom gömd plats i webshopen där de kan fylla i vad som behövs, så kan man hänvisa alla som ringer till det formuläret, och endast dit.
7 augusti, 2009 kl. 03:59 #106671GregerADeltagareSen får alla returnummer 181775, men det är en annan sak )
Så om de skickar tillbaka en andra gång så hänvisar du bara till att det var ett gammalt returnummer, så det gäller inte … ))
Det beror väl lite på vilken bransch man är i. Som Kodmyran skrev tidigare så har folk dålig koll på storlekar och vill man hålla ruljansen igång så får man nog vara lite ödmjuk (och sedan ta igen det på marginalerna).
För att utöva sin ångerrätt skall man meddela säljaren. Jag tror inte att man får göra det för svårt, och endast godkänna meddelanden som kommit in via http://www.stupidcustomers.com/we/dont/like/restockings/parvelitorules.html
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.