Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Använda kreditors fakturor som plocklista

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #93980
    Dan
    Deltagare

    Är det bara jag som gör det? Bara jag som får enorma problem när jag ska hitta mina adressetiketter utifrån fakturan där folk har 200 namn angivna. Typ:

    Dan Petter Nicklas Svensson Tore Andersson Nilsson

    Så får man leta som en tok för att hitta rätt etikett. Någon som har en lösning på detta eller ett helt annat angreppssätt än att använda kreditors fakturor som plocklistor (känns bara så dumt att printa mer saker bara för att).

    #106614
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Vår butik gör egna plocklistor som även är en retursedel för kunden, så jag har aldrig haft det problemet, men jag kan inse att de är ett problem

    #106615
    Dan
    Deltagare

    Men då slösar du bort dubbelt så många papper? :D

    #106616
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Japp, jag är en miljöbov:)

    Varför vi började med det var för att underlätta de byten och returer vi får. Eftersom vi säljer hundkläder och halsband och kunderna i 8 fall av 10 inte orkar mäta sina hundar, får vi mycket byten. Genom att skicka med en retursedel på en gång har vi minskat vårt jobb med att maila och få tag på kundernas kontonummer och annat med säkert 80%. Nu är det väldigt sällan vi behöver engagera oss i bytena, tidigare tog det timmar varje vecka. Kunden skickar sina varor, en ifylld retursedel och det är bara för oss att antingen skicka den nya varan eller betala tillbaka pengar till de kontonummer de angett. Dessutom informerar vi om ångerrätt och sådant också på plocksedlarna. För oss har det här sättet att jobba sparat oss massor med tid, så jag tar hellre att skicka två papper än ett.

    #106617
    Nicklas
    Deltagare

    @Dan 1367 wrote:

    Är det bara jag som gör det? Bara jag som får enorma problem när jag ska hitta mina adressetiketter utifrån fakturan där folk har 200 namn angivna. Typ:

    Dan Petter Nicklas Svensson Tore Andersson Nilsson

    Så får man leta som en tok för att hitta rätt etikett. Någon som har en lösning på detta eller ett helt annat angreppssätt än att använda kreditors fakturor som plocklistor (känns bara så dumt att printa mer saker bara för att).

    Samma med Sweawebpay, jag kollar vilket namn de är registrerade med eftersom jag inte har någon snabbkassa :D

    Borde gå att göra en modul som skriver ut ordern med en faktura/följesedel till lasern och en etikett till Dymon så man slår flera flugor i samma knapptryck. :)

    #106657
    Bjorn
    Deltagare

    @Kodmyran 1369 wrote:

    Vår butik gör egna plocklistor som även är en retursedel för kunden, så jag har aldrig haft det problemet, men jag kan inse att de är ett problem

    Bra idé med retursedeln. Får man fråga hur ni utformat den, vad bör man ha med för att effektivisera en sådan process så mycket som möjligt? Kommer börja sälja kläder i ny butik så jag räknar med en hel del returer.

    #106658
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Vi har med namn adress osv, de vanliga uppgifterna, sedan har vi efter varje vara på plocksedeln gjort två checkboxar den ena för byte den andra för retur, efter checkboxarna finns en rad att skriva på där rubriken är byte till vad, så ska kunden byta en vara kryssar de i rutan och anger artnr på den nya varan.
    sedan informerar vi lite om bytes och returregler och anger vart varor ska skickas i retur, samt att fält finns för att fylla i sina bankuppgifter dit ev återbetalning ska ske.
    Vi funderade på att ha med orsak också i form av checkboxar, men strök det, kanske det kommer i framtiden

    #106662
    Bjorn
    Deltagare

    Låter vettigt, tack för tipsen. Man kan ju börja med något och utveckla efter hand.

    #106670
    Parvelito
    Deltagare

    Får man inte mycket mer byten om man redan från början sätter griller i huvudet på kunden att det går att byta?

    Jag kräver av mina kunder att de begär ett returnummer innan de får returnera något, och det får de inte förrän alla uppgifter är lämnade. (Sen får alla returnummer 181775, men det är en annan sak :-)) Skall försöka få till ett formulär på lagom gömd plats i webshopen där de kan fylla i vad som behövs, så kan man hänvisa alla som ringer till det formuläret, och endast dit.

    #106671
    GregerA
    Deltagare

    Sen får alla returnummer 181775, men det är en annan sak :-))

    Så om de skickar tillbaka en andra gång så hänvisar du bara till att det var ett gammalt returnummer, så det gäller inte … :-)))

    Det beror väl lite på vilken bransch man är i. Som Kodmyran skrev tidigare så har folk dålig koll på storlekar och vill man hålla ruljansen igång så får man nog vara lite ödmjuk (och sedan ta igen det på marginalerna).

    För att utöva sin ångerrätt skall man meddela säljaren. Jag tror inte att man får göra det för svårt, och endast godkänna meddelanden som kommit in via http://www.stupidcustomers.com/we/dont/like/restockings/parvelitorules.html ;-)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.