Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Antalet unika besökare/köp
- Detta ämne har 29 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av Mange.
-
FörfattareInlägg
-
25 februari, 2009 kl. 23:46 #105513chrilleDeltagare
Tittade på butiken lite snabbt och den ser riktigt bra ut!
Det jag dock saknade på direkten och som jag tror spelar stor roll för besökaren/kunden är mer information om företaget bakom e-butiken. Det är jättebra med fullständiga kontaktuppgifter och företagsuppgifter (mer än vad många andra e-butiker har) men jag får ingen bild av företaget.
Sen en enkel sak: Jag går alltid längst ner på sidan för att snabbt hitta köpinformation, kontaktuppgifter o.d. men där var helt tomt. Lägg gärna till snabblänkar i botten.
Små saker som skulle kunna tänkas öka avsluten ytterligare skulle kunna vara tydligare knappar/länkar för ”lägg i varukorg”.
26 februari, 2009 kl. 06:43 #105514gregerDeltagareJa vem som helst kan ju sätta upp en snygg butik, så det spelar stor roll att kunna se vad det är för företag och helst att någon annan en den som satt upp sajten har kollat vad som finns bakom. Tank exvis att du tänker köpa en ryggsäck för över tusen Kr och betala med kort, och hittar den här butiken:
http://www.outnet.se/ Skulle du tveka?Men om du drar musen över certifieringen så får du se från en 3je part vad företaget bakom heter, att det inte är på obestånd, att det inte har olösta kundklagomål osv?
(och Kocken – att staten skulle starta en sån här certifiering kommer inte att hända, och hur visar man vetenskaplikt att det har effekt på köparna? Stort statistiskt underlag med likartade kontrollbutiker och över lång tid. Låter som ett miljonprojekt))
26 februari, 2009 kl. 08:14 #105516DanDeltagareDet är ganska lätt att testa med A/B-tester. Åtminstone konverteringen baserad på om man sett certifieringssymbolen eller inte.
Sedan så är man i princip alltid säker när man betalar med kort eller faktura. Blir du lurad på en kortbetalning så kan du reklamera den hos banken. Betalar du mot faktura kan du bestrida den om ingen leverans sker. Problemet är att få svenska kunder att inse hur relativt riskfritt det är att e-handla om man följer lite enkla riktlinjer.
26 februari, 2009 kl. 09:33 #105517gregerDeltagareSkulle tro att ALLA nya besökare drar musen över symbolen, så det blir ju bara precis samma siffra som för nya besökare. Det man vill veta är ju om fler köper med symbolen på siten än utan. Man kan kanske köra med och utan varannan månad ett tag?
Sedan vill man ju har varan och inte krångel med att få tillbaka pengarna så då är det enklare att ta en annan butik om man är osäker – fast många vet nog inte att krediitkortsföretagen i slutänden återbetalar pengarna.
26 februari, 2009 kl. 09:40 #105518DanDeltagareEtt A/B test visar olika versioner av butiken för olika personer så det fungerar precis sådär. Mätningen sker i realtid och parallellt. 50% av besökarna får en certifierad sida, 50% en utan. Sedan jämför man konverteringen bara.
26 februari, 2009 kl. 10:13 #105519KockenDeltagare@greger 98 wrote:
Ja vem som helst kan ju sätta upp en snygg butik, så det spelar stor roll att kunna se vad det är för företag och helst att någon annan en den som satt upp sajten har kollat vad som finns bakom.
att staten skulle starta en sån här certifiering kommer inte att händaDu Greger,
Jag skulle vilja vända på det att vem som helst kan sätta upp en certifiering och göra en fin logga. Sedan skulle de om de är lite säljande kunna sälja på osäkra webbutiks ägare denna certifiering ( och bjuda några kända webbbutiker på den ).
Vad den sedan ger skulle jag vilja kalla Placebo effekt för butiksägarna.Förmodligen är det inget staten ska göra men att det poppar upp certifieringar till höger och vänster ger nog inget i slutändan för varken kunder eller butiker.
Jag tror på certifiering utav något slag men inte i privata bolags regi, bolag ska alltid tjäna pengar och då kan de omöjligt vara oberoende.26 februari, 2009 kl. 10:59 #105520MattiasDeltagareJag tittar gärna och ger dig lite snabba tips för att öka konverteringen på sajten, vad har du för URL till din butik?
26 februari, 2009 kl. 11:14 #105521MattiasDeltagareJag har snabbt kollat in din sajt och har följande tips för ökad konverteringsgrad:
Du skulle vinna en hel del på att låta någon erfaren designer göra en omdesign av sajten, det finns en hel del designbrister i nuvarande sajt. Jag är dock inte detaljexpert på det området men ser klara brister i nuvarande designen som till exempel gör att produkterna inte lyfts fram tillräckligt bra.
Generellt:
Flytta ut loggan till höger och lyft upp hela sajten, mer fokus på produkterna och de fina bilderna och produkttexterna du har.
Minska bannern på förstasidan till hälften, riktigt bra att pusha för fri frakt!
Flytta upp sökrutan.
Det står i köpvillkoren att man kan betala med postförskott, förskottsbetalning och faktura, men ingen ikon för det visas på förstasidan, fler betalsätt ökar konverteringen, lyft fram dem!
Varför kräver du att man blir medlem? Det minskar konverteringsgraden.Varför inte skapa ett RSS flöde för nya produkter?
Produktdetaljsidan:
Mycket och bra information. Du vinner på att ha thumbnails av de andra bilderna istället för [1][2] etc.
Gör ”lägg i varukorg” till en större mer tydlig knapp istället. Testa om ”lägg i varukorg” eller ”köp” genererar mest klick/konvertering med A/B testning eller testa de olika texterna i en vecka var.Nu har jag druckit klart mitt kaffe, men hoppas det kan ge något!
2 mars, 2009 kl. 16:04 #105530letobbeDeltagareTack för dina tips Mattias och skall överväga dom med min webbutvecklare. Ang. designen så är det faktiskt en riktig designer som gjort den.
Men varför ska man ha rss flöde, vad är fördelarna? Har sett många säga att man ska ha rss flöde. Är det bara för att det är ”häftigt” eller får man bättre resultat i sökmotorerna?
6 september, 2009 kl. 21:01 #106933MangeDeltagareHej letobbe, nu har det gått c:a 6 månader. Hur har det gått för dig, mer ordrar antar jag?
Men vad gjorde du för ändring/ändringar, annonserade du mer på facebook eller/och google, fick du mer kunder sen du/om lade till förskottsbetalning, faktura?
Fin sida och bra texter förövrigt.
MVH
Mänge -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.