Startsida Forum E-handelsforumet Betalsystem Ansvar vid efterskottsbetalning / id-kapningar

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #187102
    knofan
    Deltagare

    Det här är ett pågående problem för alla, konsumenter som blir drabbade direkt och indirekt, e-handlare, polis och tex banker.

    Som e-handlare är det inte helt enkelt att verifiera äktheten hos en beställning. Faktum är att det är nästan helt omöjligt. Vi erbjuder till exempel inte andra betalningssätt än via Klarna, just av det skälet att det inte går att verifiera användaren om man inte använder bankid.

    90% eller mer av alla beställningar som vi får görs av individer med ett anonymt e-postkonto, tex hotmail.se, gmail.com och så vidare.

    Så till dina frågor.
    Jag tycker att man kan ställa krav på att en e-handlare skall vidta rimliga åtgärder. Att verifiera kunden med bankid är en sådan sak, i alla fall när när köpet är på litet större belopp och skall gå mot faktura. Men det finns problem med kreditkortsköp med, förstås. Men jag tycker också att man kan ställa krav på konsumenten. Jag har sett många exempel på id-kapningar för att man helt enkelt inte använt sina personuppgifter med förstånd. I min bransch är det rimligt att använda en metod som verifierar kunden innan köp men det kanske inte är det i alla branscher. Jag kan bara svara för mig själv.

    När det gäller juridiska aspekten borde du nog tala med en advokat eller liknande. Men utifrån ett företagsperspektiv så kan jag ju säga att du har full rätt att dra tillbaka ditt samtycke kring personuppgiftshanteringen. Det står ju i lagen. Vad du där emot inte kan kräva är att företaget själva skall bryta mot lagen och ta bort uppgifter som de måste spara. Till exempel data om fakturor och betalningar. Dessa måste vi spara i ett visst antal år oavsett hur köpet gått till, lagligt eller ej. Det står i bokföringslagen och det är något vi alla få ta för vad det är.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.