Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Anställa extrapersonal
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av
Caroline.
-
FörfattareInlägg
-
26 oktober, 2011 kl. 10:36 #129214
GregerA
DeltagareSkatteverket skall inte ha anställningsvatalet, och behöver ingen information om anställningsförhållandet, utan du skall bara registrera dig som arbetsgivare. Sedan gör du skattedeklaration med preliminärskatt och arbetsgivaravgifter.
Om du inte kommer att ha löneutbetalningar mer än ett fåtal månader under året kan du begära s.k säsongsregistrering, så behöver du bara skicka in skattedeklaration de månader du betalt ut något. (Annars skickar du in noll-deklarationer de månader du inte haft något)
Du kan teckna olika försäkringar för dina anställda genom Fora (http://www.fora.se). Premien baseras på lönesumman.
Den anställde omfattas alltid av den allmänna arbetsskadeförsäkringen – det ingår i arbetsgivaravgiften. Men det kan ju ev vara bra att komplettera så att skyddet blir mer heltäckande.
26 oktober, 2011 kl. 13:22 #129229Caroline
DeltagareTack Greger! Nu hänger jag med lite bättre
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.