Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Ångra köp
- Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av Frida.
-
FörfattareInlägg
-
7 augusti, 2012 kl. 08:31 #98567BorjeDeltagare
Hej!
Hur gör ni när någon vill ångra köp? Följer ni lagen och låter kunden stå för kostnaden eller står ni för det som goodwill.
Skickar ni ut fraktlapp eller låter ni kunden paketera och adressera själva?
Om ni står för frakten dra ni då av den faktiska kostnaden även om ni subvenionerat frakten vid utskick?
När ni betalar tillbaka pengarna drar ni då av för alla fraktkostnader?
MVH
7 augusti, 2012 kl. 08:33 #149979ParvelitoDeltagareKunden får stå för returkostnaden, kunden får paketera och skicka tillbaka själv, jag betalar tillbaka vad kunden betalat, inkl frakt och eventuella fakturaavgifter.
7 augusti, 2012 kl. 10:50 #149990FridaDeltagare@Parvelito 49623 wrote:
Kunden får stå för returkostnaden, kunden får paketera och skicka tillbaka själv, jag betalar tillbaka vad kunden betalat, inkl frakt och eventuella fakturaavgifter.
Jag gör exakt likadant. Ingen har hittills klagat, de flesta blir positivt överraskade över att de inte måste stå för fakturaavgift och ursprungliga fraktkostnaden.
7 augusti, 2012 kl. 12:51 #150000BorjeDeltagareTack för svaren. Hur gör ni med ordern i er admin? Makulerar ni den eller döper den till retur eller något sådant?
7 augusti, 2012 kl. 12:57 #150001ParvelitoDeltagare@Borje 49644 wrote:
Tack för svaren. Hur gör ni med ordern i er admin? Makulerar ni den eller döper den till retur eller något sådant?
Jag har inga ordrar i admin, utan de finns i ett affärssystem, och där gör jag en kreditnota.
7 augusti, 2012 kl. 13:09 #150003BorjeDeltagareOk, jag har inte kommit så långt ännu utan gör mycket manuellt. Jag har nordisk ehandel och ordrarna ligger i admin. Sen bokför jag separat (med revisorns hjälp – kontantmetoden). Får utbetalningar en gång per vecka från Certitrade. Idag ångrade en kund sig för första gången så jag vill bara vara säker på att jag gör rätt. Jag antar att mina ordrar i admin är mest för mig eftersom bokföringen använder utbetalningarna från certitrade etc som underlag.
10 augusti, 2012 kl. 05:28 #150125FridaDeltagare@Borje 49644 wrote:
Tack för svaren. Hur gör ni med ordern i er admin? Makulerar ni den eller döper den till retur eller något sådant?
Jag skriver en Retur-markering vid den ordern så att jag själv ska hålla koll: dels på att en vara är på väg tillbaka och dels för att inte krångla till det när jag ska skriva ut verifikationerna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.