Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Ångerrätten på kläder och katt- samt hundägare?
- Detta ämne har 32 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av jennypenny.
-
FörfattareInlägg
-
7 december, 2010 kl. 16:07 #116929Trygg E-handelDeltagare
@martinkiland 13012 wrote:
Jag skulle inte gjort som du Johan (Trygg E-handel) Att tjafsa med en kund om en reklamation/återköp vinner man aldrig på. Man vinner många kunder i längden om man är smidig med sånt här.
Nej, det var alltså inte en rekommendation om hur Dan skulle göra, utan snarare ett svar på frågan om det var ett giltigt ångerköp. (om han har rätt att neka kunden att ångra köpet)
D.v.s vilken skyldighet köparen har mot säljaren vid ångerrätt. Sedan är det i praktiken säkert bättre & billigare att låta en retur gå igenom ändå
/J
7 december, 2010 kl. 21:58 #116947martinkilandDeltagare@Trygg E-handel 13014 wrote:
Nej, det var alltså inte en rekommendation om hur Dan skulle göra, utan snarare ett svar på frågan om det var ett giltigt ångerköp. (om han har rätt att neka kunden att ångra köpet)
D.v.s vilken skyldighet köparen har mot säljaren vid ångerrätt. Sedan är det i praktiken säkert bättre & billigare att låta en retur gå igenom ändå
/J
Aha, då är jag med. Bra att veta vad lagen säger.
7 december, 2010 kl. 22:10 #116949DanDeltagareVi accepterade returen, tänkte aldrig göra annat men jag gillar att diskutera köplagarna i teorin
Just denna kund ville byta storlek på plagget så att tjafsa hade varit extra osmart eftersom han nu säkert blir en lojal kund.
Kontentan är att förbjuda djur med päls och köra nakenkatter endast
7 december, 2010 kl. 23:44 #116951GregerADeltagareDu kan ju alltid lägga ut den på eBay och hävda att den tillhört nån kattälskande kändis … borde ge minst $10.000 …
8 december, 2010 kl. 07:40 #116953fotofyndetDeltagare@GregerA 13038 wrote:
Du kan ju alltid lägga ut den på eBay och hävda att den tillhört nån kattälskande kändis … borde ge minst $10.000 …
Katt-hrin Hepburn kanske?
12 december, 2010 kl. 02:00 #117118attitude.seDeltagareKamma håret, töm kammen och gnid in ditt hår i den nya tröjan du skickar så är ni even
…eller inte.En intressant fråga är ju hur detta hade gått i en fysisk butik!
Hade kunden ens tagit med sig en tröja full med katthår och gått för att byta den?
Om han hade nekats, hade han blivit sur på butiken eller på expediten?Som alla tidigare sagt skulle man inte orka ödsla tid på något sådant om det inte är ett större problem. Sura mail osv tar energi.
(Jag har bytt personligt tryckta t-shirts som kommit tillbaka med motiveringen ”jag skulle vilja ha en blå istället”)
Man är ju inte mer än människa och kundens sätt att vilja byta eller ångra tycker jag spelar roll i de fall det inte är giltigt.Man får hoppas att dessa kunder inte tror att de är fria från ansvar när de handlar på nätet utan att de i stället får ökat förtroende för e-handel.
12 december, 2010 kl. 07:41 #117119evomediaDeltagareSäger som dom flesta här det är inte värt tiden men ibland känner man för att bli riktigt småaktig och verkligen gå åt dessa kunder…
men men det förlorar man bara på
21 mars, 2011 kl. 15:33 #120742Richie72DeltagareLyfter denna tråd igen. Vi har en del kunder (kanske 1 i månaden) som ringer eller mailar efter väldigt lång tid och säger ”det har gått hål i foten och jag har bara använt strumporna en gång”, sen får man strumporna så är de helt utslitna. Våra strumpor har grym kvalitet men det betyder ju inte att man inte kan slita sönder dem.
Nu ringde en kund och sa att de var utslitna efter en gång och jag sa nej till återtagande eftersom de haft strumporna i tre veckor. Då var det dessutom fel storlek. Då fick jag den här recenssionen.
Jag tror knappast hon hade gått tillbaka med de här strumporna till en butik, vem som helst kan se att de är utslitna.
Många kunder missuppfattar öppet köp (se konsumentverket)
”Du får inte använda det som du köpt
om du ska lämna tillbaka det på öppet köp”Problemet med underkläder, och stödstrumpor, är att man kan inte sälja en öppnad vara. Det är bara att kassera.
Nu undrar jag om det är någon mer än jag som funderar kring returer och policy. Och hur tror ni att andra kunder upplever dessa klagomål som för oss ganska garvade e-handlare är uppenbara felaktigheter (jag har bara haft dem en gång argumentet när de ringer sex månader senare) och andra påhitt.
Jag funderar nämligen på att bli lite tuffare vad gäller uppenbara påhitt, det är en extremt liten del av mina kunder men de är ganska dyra och tar tid.
Jag vill tillägga att vi har en extremt generös policy till de som hör av sig direkt, alltså inom 1-5 dagar från köpet.
21 mars, 2011 kl. 17:14 #120744JoelDeltagareÄven vi har problem med returer (ofta lång tid efter beställningsdatum) av trasiga produkter som är helt uppenbart användna och utslitna.
Detta gäller då maskeradkläder som man oftast bara använder en gång och därmed ser därför många möjligheten att använda dem en gång och sedan returnera dem. Vi är ganska hårda på detta och kontrollerar alla produkter som returneras och godkänner därefter inte returer där kläderna uppenbarts använts.
När vi ändå diskuterar returer & ångerrätt…
Är det någon som har koll på vilka produkter man lagligt får frånskriva sig möjligheten för kunden att returnera? T.ex provade hygienartiklar (som strumpbyxor och underkläder?). Jag har även sett att de flesta butiker (inkl oss) skriver i sina köpvillkor att REA-produkter ej omfattas av ångerrrätten.
/Joel
21 mars, 2011 kl. 17:18 #120745Katrin LundgrenDeltagareRea produkter tror jag inte du får friskriva dig vad gäller ångerrätt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.