Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ångerrätt vid bruten garantitejp?

Visar 7 inlägg - 21 till 27 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #140020
    Dan
    Deltagare

    Vi kommer acceptera denna ångerrätt kan jag ju informera om. Det är för mycket gråzon i lagen för att börja tjafsa om en sån sak.

    #140079
    Prix
    Deltagare

    Det jag tänker på då är att om man köper en dator, öppnar kartongen och undersöker datorn, men man vill ju givetvis undersöka vad som finns i datorn också så man bryter etiketten för garantin, har man då fortfarande ångerrätt? (Med andra ord, så var går gränsen?).

    Dan: Det jag tänker på är om allt är i nytt i förpackningen, vilket jag förutsätter eftersom du godkänner returen, kan du inte köpa in såna fina klistermärken som vi har till filmer och plombera förpackningen på nytt? :)

    #140081
    Per Nilsson
    Deltagare

    @Prix 38809 wrote:

    Det jag tänker på då är att om man köper en dator, öppnar kartongen och undersöker datorn, men man vill ju givetvis undersöka vad som finns i datorn också så man bryter etiketten för garantin, har man då fortfarande ångerrätt? (Med andra ord, så var går gränsen?).

    Dan: Det jag tänker på är om allt är i nytt i förpackningen, vilket jag förutsätter eftersom du godkänner returen, kan du inte köpa in såna fina klistermärken som vi har till filmer och plombera förpackningen på nytt? :)

    Jag skulle överraska mig själv med en fet speldator i bärbart format i julas. En liten julklapp till mig själv så att säga.

    Köpte den på NetonNet. Var inte alls nöjd med den efter jag hade installerat allt och testat den.

    Fick byta den UTAN några som helst problem dagen efter. Jag sa bara att den inte levde upp till mina förväntningar.

    #140087
    Prix
    Deltagare

    @Per Nilsson 38811 wrote:

    Jag skulle överraska mig själv med en fet speldator i bärbart format i julas. En liten julklapp till mig själv så att säga.

    Köpte den på NetonNet. Var inte alls nöjd med den efter jag hade installerat allt och testat den.

    Fick byta den UTAN några som helst problem dagen efter. Jag sa bara att den inte levde upp till mina förväntningar.

    Så som det bör va om man ser det från konsumentens synvinkel.
    Men hur man då få det befogat att en del tar du återställningsavgift på ett par hundralappar, är det rätt med lagen?

    Menar skulle jag ta 25 :- spänn för varje ångerrätt för att kolla så att filmen fortfarande är inplastad? Tror inte det va.

    #140097
    pete
    Deltagare

    Det gäller väl att inse att alla returer är förluster strikt ekonomiskt med kortsiktigt tänk. Hur man sedan vänder detta till sin fördel för att skapa nöjda kunder är väl konsten? För mig personligen kan en lyckad retur, skött av vänlig personal, nästan ge mig lika mycket glädje som ett lyckat köp. Det kostar ju mycket mer att skapa nya kunder än att behålla existerande, som jag fick lära mig i skolan :)

    #140100
    Per Nilsson
    Deltagare

    @pete 38827 wrote:

    Det gäller väl att inse att alla returer är förluster strikt ekonomiskt med kortsiktigt tänk. Hur man sedan vänder detta till sin fördel för att skapa nöjda kunder är väl konsten? För mig personligen kan en lyckad retur, skött av vänlig personal, nästan ge mig lika mycket glädje som ett lyckat köp. Det kostar ju mycket mer att skapa nya kunder än att behålla existerande, som jag fick lära mig i skolan :)

    Så är det. Jag är mycket nöjd med netonnets utomordentliga hanterade.

    #140130
    GregerA
    Deltagare

    Man har ju läst då och då i tidningen om folk som köpt en ny mobiltelefon – och när de satte igång den så var den full av ”privata” bilder. 😮 … Typiskt sånt som kan hända när folk returenerar något de använt. Om inte kunden har återställt varan till ”fabriksinställningar” så kan det nog vara ok att ta ut en avgift. Det tar ju ett tag att återställa en PC – och säkert även Mac ;)

    Ang att bryta en garantiförsegling så är det så att de 6 mån garanti, som man är tvungen att ge enligt Konsumentköplagen får man inte på något sätt villkora. Därför är en garantiförsegling i princip utan rättslig verkan de första sex månaderna. Man får heller inte kräva att kunden skall registrera sin produkt e.d. Det kan man göra om man vill erbjuda en längre garanti än lagen kräver.

    Garanti = ”kunden har alltid rätt” – säljaren måste bevisa att kunden skadat produkten.
    Reklamationsrätt = kunden måste visa att felet är av sådan art som reklamationsrätten innebär.

Visar 7 inlägg - 21 till 27 (av 27 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.