Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Ångerrätt/skyldighet som säljare bla hygienvaror?
- Detta ämne har 20 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av
Jolo.
-
FörfattareInlägg
-
3 maj, 2013 kl. 19:04 #163632
GregerA
DeltagareFrågan har varit uppe till diskussion i många trådar här på forumet.
Ingen har någonsin kunnat visa på ett rättsfall som slår fast vad som egentligen gäller.
Det som är intressant i det som Jolo skriver är svaret han fått från Svensk Handel. Svensk Distanshandel (som numera ingår i Svensk Handel) har tidigare sagt att frakten skall betalas tillbaka. Man har även detta som ett villkor för Trygg E-handel.
Det vore ju bra om Svensk Distanshandel och Svensk Handel kunde enas om vilken linje man rekommenderar sina medlemmar att följa.
4 maj, 2013 kl. 08:12 #163640bigfish
DeltagareVäldgt spänannde tråd! sånt är förbaskat störigt när två olika föreningar påstår olika saker beroende på vilken sida de står på.
Hur fungerar det med engånsartiklar?
låt säga tex skrivmaskins papper, pappret är inplastat men man ser ju hur pappret ser ut utan att behöva öppna plasten.Är produkten papper ett av undantagen, det vill säga de varor man inte får öppna, ”en vara som inte kan återlämnas eller snabbt försämras” ?
18 maj, 2013 kl. 08:34 #164182Jolo
DeltagareHej igen
När jag kontaktade Ikeas kundservice fick jag besked om att de inte betalar tillbaks frakten, frakten är en transport och transporter finns ingen ångerrätt på så denna är förbrukad. När jag ifrågasatte om detta verkligen stämde tog en annan över ärendet och efter 14 dagars mailande fram och tillbaks kom de slutligen fram till att frakten ska betalas tillbaks… :confused:
Man undrar ju (efter 14 dagars mailande för att få fram ett svar) om man verkligen får tillbaka frakten per automatik eller det blir lite hipp som happ beroende på vilken handläggare som tar emot returen, då alla på kundtjänst inte känner till sina egna köpvilkor 😮Jag har kontaktat Svensk Handel igen för att få klarhet i det besked jag fick från dem, om att frakten inte behöver betalas tillbaks men har inte fått något svar ännu.
Finns det kanske någon här som är medlem i Svensk Handel som skulle kunna maila dem angående denna frågeställning? Kanske får man snabbare svar då.
29 maj, 2013 kl. 09:33 #164597Effell
Deltagare@Jolo 64949 wrote:
Jag har kontaktat Svensk Handel igen för att få klarhet i det besked jag fick från dem, om att frakten inte behöver betalas tillbaks men har inte fått något svar ännu.
Något svar än?
_________________________________________________________
En nybörjar fråga:
OM det nu är så att man ska betala tillbaka frakten ut till kund vid ångerrätten – hur blir det med densamma om kunden köper 5 produkter och vill behålla alla utom 1 produkt som kunden vill ångra – ska man återbetala frakten då (t ex om 4 produkter är utan ångerrätt)?Vid enhetsfrakt blir det ju samma ändå för kunden om de beställt 4 produkter från början istället för de 5. (dvs i min logik borde man inte behöva betala tillbaka om kunden inte ångrar hela köpet?)
Vid vikt el volymbaserad frakt blir det kanske en ännu knivigare fråga – ska man i så fall betala tillbaka mellanskillnaden:
faktisk fraktkostnad – beräknad fraktkostnad (för de 4 produkter kunden väljer att behålla/ej kan returnera)?29 maj, 2013 kl. 10:40 #164600Prix
Deltagare@Effell 65413 wrote:
Något svar än?
_________________________________________________________
En nybörjar fråga:
OM det nu är så att man ska betala tillbaka frakten ut till kund vid ångerrätten – hur blir det med densamma om kunden köper 5 produkter och vill behålla alla utom 1 produkt som kunden vill ångra – ska man återbetala frakten då (t ex om 4 produkter är utan ångerrätt)?Vid enhetsfrakt blir det ju samma ändå för kunden om de beställt 4 produkter från början istället för de 5. (dvs i min logik borde man inte behöva betala tillbaka om kunden inte ångrar hela köpet?)
Vid vikt el volymbaserad frakt blir det kanske en ännu knivigare fråga – ska man i så fall betala tillbaka mellanskillnaden:
faktisk fraktkostnad – beräknad fraktkostnad (för de 4 produkter kunden väljer att behålla/ej kan returnera)?Du betalar endast tillbaka frakten om kunden ångrar HELA ordern.
29 maj, 2013 kl. 10:41 #164601Prix
DeltagareSamma gäller en ev. fakturaavgift.
29 maj, 2013 kl. 21:23 #1646182 juni, 2013 kl. 19:13 #164713zapmore
DeltagareJag har läst fram och tillbaka på forumet om just fakturaavgiften vid ånger… Är det inte så att en fakturaavgift är ett separat köp av en extern part, tänker på när fakturor sköts av ex. Payson, Klarna etc… Förresten betalar dessa tillbaka fakturaavgiften om kunden ångrar köpet?
3 juni, 2013 kl. 09:46 #164727GregerA
DeltagareNär det gäller hygienvaror så kanske man kan hävda att varan förstörs om den använts eller undersökts genom att den fått kontakt med kroppen.
Tanken är väl att om kunden ångrar hela köpet så skall han få tillbaka hela köpeskillingen, oavsett hur den är fördelad på varans pris, frakt och andra avgifter.
Personligen tycker jag att kunden inte borde ha rätt att få tillbaka fraktkostnaden, eftersom den är förbrukad. Utnyttjar han öppet köp i en fysisk butik så får han inte tillbaka bensinkostnaden eller bussbiljetten.
Å andra sidan skulle det kunna missbrukas genom att man säljer t.ex en soffa för 3999:- (varav frakt 3998:-). Men så länge det handlar om normala fraktkostnader så tycker jag att det borde vara en risk kunden bör vara beredd att ta.
Som ses i tidigare inlägg verkar det inte helt entydigt vad som gäller.
Skicka med en chokladbit för 0:-. Har kunden ätit upp den så returnerar han inte allt, och får därmed inte tillbaka frakt och avgifter.
4 juni, 2013 kl. 11:02 #164752Jolo
DeltagareHej igen,
Inget svar har ännu kommit från Svensk Handel. De skickade ett mail för över en vecka sedan där de sa att de skulle svara nästa dag 😮
Skickade en påminnelse om detta idag så vi får se om det dyker upp något.Kontaktade en butik som säljer liknande produkter som jag. De hade inte ångerätt på något som hade med madrasser, täcken osv att göra. Hänvisade till att de var hygienprodukter samt att deras lager var utomlands så de hade ingen möjlighet att ta emot returer.
Lustigt att det ska vara så svårt att ha en glasklar lag.
Återkommer när/om Svensk Handel har svarat…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.