Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Ångerrätt för norskt företag?
Etiketter: ångerrätt norge företag
- Detta ämne har 7 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 2 månader sedan av Richie72.
-
FörfattareInlägg
-
1 oktober, 2013 kl. 16:50 #100723Sejdelshoppen.seDeltagare
Om vi som svenskt företag säljer en grej till ett annat svenskt företag gäller ingen ångrrätt för det andra företaget. Visst är det korrekt?
Gäller samma sak när vi säljer till ett norskt företag?
En följdfråga är om norsk eller svensk lag gäller?Jag har försökt läsa på så gott jag kunnat och kommit fram till att våra lagar är ganska lika och att företag inte har många rättigheter när de köper grejer. Min magkänsla säger att det norska företaget inte har mycket att komma med men det är alltid skönt att ha full koll. Rent moraliskt tycker jag de dessutom är ena riktiga strulkusar som skapar en massa extrakostnader för oss.
Bakgrundshistoria för den som är intresserad. Det norska företaget vill ha en massa sejdlar (vi fick skicka direkt från leverantör eftersom de var så många). De kunde fö inte betala mha Klarna då de inte fick kredit av dom.
Vi har fått följande mail:
Vi måtte desverre avlyse vårt arrangement hvor vi hadde behov for glassene vi bestilte fra dere. Vi ser oss derfør nødt til å benytte oss av angreretten og sende varene i retur. Disse er nå på vei tilbake til dere.De har tydligen skickat tillbaka glasen men vart vete gudarna….
Lite efterforskningar på deras Facebook-sida säger att de skulle ha en Oktoberfest, länken funkar dock inte och evenemanget inställdes i all tysthet verkar det som.
1 oktober, 2013 kl. 17:55 #168545Richie72DeltagareJag vill inte vara den som är den men jag tror du betalat dyrt för en lektion i business 101. Sälj inte på kredit till okända företag.
1 oktober, 2013 kl. 17:57 #168546DanDeltagareÅngerrätt gäller inte företag i Sverige, har inte koll på Norge men kan tänka mig det är samma.
1 oktober, 2013 kl. 18:22 #168548Sejdelshoppen.seDeltagare@Richie72 69958 wrote:
Jag vill inte vara den som är den men jag tror du betalat dyrt för en lektion i business 101. Sälj inte på kredit till okända företag.
Vi har inte sålt på kredit. De hade problem med Klarna och då fick de betala mha kort istället. Faktum är att specialfaktura var uppe på tapeten som förslag men det lät vi bli.
1 oktober, 2013 kl. 18:24 #168549Sejdelshoppen.seDeltagare@Dan 69959 wrote:
Ångerrätt gäller inte företag i Sverige, har inte koll på Norge men kan tänka mig det är samma.
Mitt intryck är att det är samma. Om inte är frågan om svensk eller norsk lag gäller.
Mitt intryck där är svensk då sidan inte är alltför norsk. All text är exempelvis på svenska.
1 oktober, 2013 kl. 20:51 #168559Richie72Deltagare@Sejdelshoppen.se 69961 wrote:
Vi har inte sålt på kredit. De hade problem med Klarna och då fick de betala mha kort istället. Faktum är att specialfaktura var uppe på tapeten som förslag men det lät vi bli.
Snyggt jobbat men så här står det på era köpvillkor
Vi följer distansköpslagen, vilket innebär att om du meddelar oss senast 7 dagar efter att du fått din vara så har du rätt att skicka tillbaka den. Du måste dock paketera varan noga och betala returfrakten.
Eftersom ni inte särskiljer mellan företag och konsument skulle jag säga att era köpvillkor ger kunden rätt att returnera varan inom 7 dagar oavsett om de är företag eller konsument.
Men jag är ingen jurist så jag kan ha fel.
2 oktober, 2013 kl. 04:58 #168564Sejdelshoppen.seDeltagareJag är inte heller jurist men den texten var tänkt att på ett enkelt sätt förklara för vanlig konsument hur det fungerar. Texten hänvisar till distqansköplagen och den ger inte företag några rättigheter.
Inser att hela den här tråden blev lite sned från början. Vi försöker ha justa villkor för alla, både privatpersoner och företag. En kund är en kund.
Problemet med den här är att de får oss att beställa något vi inte har avsättning för (inom rimlig tid) och sedan bara skickar tillbaka det hela rakt av.
2 oktober, 2013 kl. 05:58 #168565Richie72Deltagare@Sejdelshoppen.se 69979 wrote:
Jag är inte heller jurist men den texten var tänkt att på ett enkelt sätt förklara för vanlig konsument hur det fungerar. Texten hänvisar till distqansköplagen och den ger inte företag några rättigheter.
Inser att hela den här tråden blev lite sned från början. Vi försöker ha justa villkor för alla, både privatpersoner och företag. En kund är en kund.
Problemet med den här är att de får oss att beställa något vi inte har avsättning för (inom rimlig tid) och sedan bara skickar tillbaka det hela rakt av.
Det står att ni följer distansköpslagen, alltså kan en köpare oavsett om det är en svensk konsument eller utländskt bolag anta att de reglerna gäller för alla. Det är ni som har skrivit att ni följer den lagen.
Av det här skälet har många köpvillkor som specificerar att distansköplagen gäller för konsumenter och köplagen (eller annat) gäller för företag. Kolla exempelvis Dustins köpvillkor.
Jag tycker inte tråden är sned. Ni går igenom något som jag tror alla bolag måste gå igenom, lära sig av sina misstag och anpassa köpvillkor och affärsmodell efter sin marknad.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.