Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ångerrätt/Avbeställning

Visar 3 inlägg - 11 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #182971
    Mr Jonas
    Deltagare

    Lagen bygger på nedan lagtext.
    ____________________________________________________
    EUROPEAN COMMISSION, DG JUSTICE, June 2014 Sid 54

    6.8. Exceptions from the right of withdrawal
    Article 16 lists 13 contracts/ situations in which the consumer has no right of withdrawal or loses this right under certain conditions. The following situations or contracts deserve particular attention here.
    6.8.1. Goods made to the consumer’s specifications or clearly personalised
    This exception from the right of withdrawal is identical to that provided for in Article 6(3) of the Distance Selling Directive 97/7/EC.
    ’Goods made to the consumer’s specifications’ are defined in Article 2 of the Directive as ’non- prefabricated goods made on the basis of an individual choice of or decision by the consumer’. Recital 49 of the Directive refers to ’tailor-made curtains’ as an example of goods made to the consumer’s specifications or which are clearly personalised.
    Since this rule is an exception from the Directive’s more general rule giving consumers the right of withdrawal from distance/off-premises contracts, it should be interpreted narrowly.

    So, this exception should cover, for example:
     *goods, for which the consumer has provided specifications, such as measurements for furniture or the size of a fabric;
     *goods, for which the consumer has requested specific personalised features, such as a particular design for a car that is made to order or a specific component for a computer, which has to be individually procured for that particular order and which was not part of the trader’s general offer to the public;
     *address labels with the consumer’s contact information or T-shirts with a personalised print.
    Specification/ personalisation in this context should be taken to mean that the goods are, in principle, unique and produced according to the individual wishes and requirements stated by the consumer and agreed with the trader.
    ____________________________________________________

    På ovan finns en tolkning som säger att – när du börjar utföra väsentligt arbetet upphör ångerrätten.

    Exempel – Grafiskabranschen – beställning av etiketter eller visitkort. (från privatperson)

    1 Kund skick in text = Ångerrätt gäller.

    2 Leverantör gör en enkel textsättning = Ångerrätt gäller.

    3 Kund får ett enkelt textkorrektur på textsättningen. (Dvs en orderbekräftelse) = Ångerrätt gäller.

    4 Kund svarar (tillbaka) att texten / layout är rätt / godkänd = Efter detta upphör ångerrätt.
    (Kund kan dock fortfarande hoppa av, men skall då stå för nerlagda kostnader vilka får lov att vara samma som totalsumman på orderbekräftelsen.)

    5 Leverantör lägger in ordern i maskinen och producerar. = Här gäller ej ångerrätten, men leverantör måste producera och leverera produkten enligt specifikation på orderbekräftelse utan att avvika väsentligt.

    Vad som bör tilläggas är att en förhandsgranskning som speglar den texten som kund matar in på webbplats automatiskt, gäller ej som textkorrektur.
    Ordet Ångerrätt syftar på rätten att som privatkund säga – Jag avstår / hoppar av / ångrar.

    Ovan är det som jag fått fram när jag undersökte detta för något årseden.

    Med vänliga hälsningar
    Jonas

    #182974
    Jolo
    Deltagare

    Stor tack för input :)

    (Kund kan dock fortfarande hoppa av, men skall då stå för nerlagda kostnader vilka får lov att vara samma som totalsumman på orderbekräftelsen.)”

    Det är just detta jag funderade på, om kunden har rätt att avbeställa även om man inte har ångerrätt på sina produkter.

    Då tolkar vi det likadant, avbeställning möjlig men mot ersättning, ibland hela ordersumman.

    Men vist kan väl bara möjlighet till avbeställningen räknas innan varan är packad och skickad?
    Efter att varan är skickad träder ju egentligen ångerrätten in, rätten att avbeställa har ju då passerat.
    Så om man inte har någon ångerrätt så borde ju även rätten att avbeställa passerat även för specialtillverkade produkter.. eller?

    #182975
    GregerA
    Deltagare

    Ursäkta att mitt svar dröjt – det har varit mycket e-handel och annat.

    Enligt Konsumetköplagen:
    Avbeställning
    37 § Om köparen avbeställer varan innan den har avlämnats, har säljaren inte rätt att hålla fast vid köpet och kräva betalning. I stället har han rätt till ersättning enligt 41 §.

    Skadestånd
    41 § Häver säljaren köpet eller avbeställer köparen varan enligt 37 § har säljaren rätt till ersättning för
    1. särskilda kostnader som han har haft för att ingå och fullgöra avtalet till den del han inte kan tillgodogöra sig dessa på annat sätt,
    2. särskilda kostnader till följd av hävningen eller avbeställningen, samt
    3. förlust i övrigt med ett belopp som är skäligt med hänsyn till priset för varan, tidpunkten för hävningen eller avbeställningen, omfattningen av nedlagt arbete och omständigheterna i övrigt.
    Säljaren får förbehålla sig en på förhand bestämd ersättning vid hävning eller avbeställning, om den är skälig med hänsyn till vad som normalt kan antas tillkomma en säljare som ersättning enligt första stycket.
    Säljaren har inte rätt till ersättning enligt första eller andra stycket om köparen avbeställer en vara innan säljaren har accepterat ett anbud som köparen har lämnat till säljaren. Säljaren har inte heller rätt till ersättning om köparen visar att dröjsmålet eller avbeställningen beror på lag, avbrott i den allmänna samfärdseln eller betalningsförmedlingen eller annat liknande hinder som köparen inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

    Som jag försökte förklara innan skall man skilja på ”en bekräftelse att vi tagit emot din order” och ”en bekräftelse att vi accepterar din order”.

    När kunden lägger en order (i webbshopen eller på annat sätt) ger han säljaren ett anbud där han förklarar sig villig att köpa varan på de angivna villkoren. Säljaren kan, men måste inte, acceptera detta.

    Normalt är den ”orderbekräftelse” som automatiskt skickas ut av webbshopen bara en bekräftelse att vi har tagit emot din order. Den utgör alltså ingen formell accept.

    Man bör alltså skicka en formell orderbekräftelse, där man accepterar ordern, så snart som möjligt för att kunden skall vara bunden av köpet. Har man inte skickat någon sådan så står det i princip kunden fritt att avbeställa utan kostnader.

    Hoppas det blev lite klarare nu. :)

Visar 3 inlägg - 11 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.