Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Ang Runars bloggpost om E-handelstest
- Detta ämne har 14 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 10 månader sedan av Mattias.
-
FörfattareInlägg
-
19 februari, 2009 kl. 21:52 #93815DanDeltagare
Om du inte vet vad jag syftar på se här:
Runar – Efterlyses: Nytt E-handelstest
Har själv tänkt tanken på att göra ett sådant test men det tar nog minst en arbetsvecka, vilket är lite mycket jobb. Oavsett tänkte jag man kunde spåna på saker som borde testas. Detta kommer jag på:
-Sökmotorbarhet
-Vilka betalpartners man jobbar med
-Vilka kopplingar till affärssystem och logistiksystem som finns.
-Avgifter och kostnader för ett standard-”case”.
-Utvärdera funktionalitet för bildhantering, nyhetsbrev, statistik, kundtjänst, lagerhållning mm
-Designmöjligheter
-Språk och internationalisering
-Support
-Upptid och SLA
-Jämföra kassasystemFyll gärna på listan med det ni skulle vilja se i ett test!
20 februari, 2009 kl. 08:36 #105486RunarDeltagareEftersom mitt företag tillhör de som kan tänkas vara med i testet så känns det litet märkligt att säga vad som ska finnas med i testet. Men! Jag tycker att en del är faktiskt hur mycket som ingår och hur mycket som är extra tjänster! Dvs valuta för pengarna! Det finns lösningar från 60kr/mån och uppåt! Men vad får man för exempelvis 300kr, 500, respektive 1000kr per månad (eller liknande)..
Det tror jag är intressant för många! Annars är det så svårt att navigera sig i jakten på ”vad är mest prisvärt”!
20 februari, 2009 kl. 08:44 #105487DanDeltagareJa, det är vettigt. Frågan är hur man redovisar det tydligt. Antingen väljer man standardlösningarna hos leverantörerna, men det blir fel eftersom det skiljer så mycket i pris och vissa kan ha premiumlösningar i samma prisklass som standard hos andra.
Alternativt väljer man ett prisalternativ man jämför. Exempelvis 700-1000kr/mån.
Ytterligare ett alternativ är att i förväg definiera lägsta krav på en lösning och jämföra de erbjudanden som passar. Exempelvis ska den klara X, Y och Z.
Ett annat alternativ skulle vara att gå igenom alla alternativ men då kan man ju ta semester i ett halvår framåt för att genomföra testet
20 februari, 2009 kl. 20:16 #105488NicklasDeltagareSkulle vi inte kunna få InternetWorld att göra ett liknande test på hyrbutiker.
Det tror jag att deras läsare skulle uppskatta.22 februari, 2009 kl. 14:31 #105489DanDeltagareJa, det vore något. Annars får jag kavla upp armarna och göra det själv
22 februari, 2009 kl. 15:38 #105490mkse.comDeltagareTa med något om bemötande. Se de här punkterna, sådant EPiServer har frågat ut sajtbesökare om:
1. En bemannad chatt, 2. Att man kan lämna sina åsikter direkt på företagets webbplats, 3. Genom att man kan komma i kontakt med kunder/medlemmar/användare, 4. Att man kan hitta skräddarsydda erbjudanden baserat på tidigare köp, 5. Att man kan hitta en pop-up-ruta där företaget frågar om besökaren behöver hjälp, 6. Att det finns en virtuell personlig assistent,För mer, se EPiServer Relate+ främst för e-handel? | Might Know Something Else
22 februari, 2009 kl. 16:57 #105491aspelundDeltagare* Möjlighet att använda externa komponenter borde finnas som kolumn. Idag finns ju widgets för när nog allting, så då är en flexibel grundkonfiguration väldigt intressant.
* Effektivitet hos personalizationfunktionalitet om det ska vara en kolumn.
* Är prisskillnader (300 mot 500 kr/mån osv) så viktigt egentligen? Webbshoppens storlek måste vara bra liten om några hundralappar per månad ska vara utslagsgivande. Hellre några få intervall, 0-300 kr/mån, 300-1500 kr/mån osv än massor av småinteravall.
22 februari, 2009 kl. 17:07 #105492DanDeltagareHur mäter man effektivitet av personalization på ett konkret och enkelt sätt?
22 februari, 2009 kl. 18:42 #105493aspelundDeltagare@Dan 74 wrote:
Hur mäter man effektivitet av personalization på ett konkret och enkelt sätt?
Ett vanligt sätt är att jämföra med antal avslut när man inte kör med personalization. Dvs, om man använder sig av en genomsnittsanvändare istället.
22 februari, 2009 kl. 18:52 #105494DanDeltagareJo, men går det ens att göra i praktiken på hyrsystem. Det är ju inte riktigt ett alternativ att starta butiker hos de olika leverantörer och sälja för att mäta deras effektivitet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.