Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Ändrat inköp – Hur bokför man det?
- Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
18 oktober, 2010 kl. 10:22 #95057Attribute.seDeltagare
Hejsan!
Vi har gjort ett litet inköp som har blivit ändrat. Leverantören hade tyvärr sålt slut en av varorna vi beställt.
Nu har vi istället valt att byta ut den varan mot en annan likvärdig och har betalat mellanskillnaden på 280Sek.
Nu till frågan: Hur bokför jag det? Vi kommer få en följesedel när varorna levereras där alla summor är med. Räcker det då med den eller jag ska behålla verifikationen på vårt första köp och stryka det som inte är nytt på följesedeln?
Hoppas det inte blev för rörigt
Tack!
18 oktober, 2010 kl. 10:25 #115372ParvelitoDeltagareRimligen så får du väl någon form av kvitto på de 280kr du betalade som du kan bokföra?
18 oktober, 2010 kl. 11:17 #115376Attribute.seDeltagare@Parvelito 11237 wrote:
Rimligen så får du väl någon form av kvitto på de 280kr du betalade som du kan bokföra?
Internetbanken har ju en funktion så man kan skriva ut transaktioner. Men det kan väl inte användas som kvitto? Jag menar, det finns varken redovisat hur mycket moms som ingår i transaktionen eller vad det är för sorts vara/tjänst.
Det enda ”kvitto” vi kommer få, enligt leverantören är en följesedel på hela ordern.
18 oktober, 2010 kl. 11:39 #115379ParvelitoDeltagareÄr det en svensk leverantör? I sådana fall måste de kunna lämna ett kvitto med moms. Är det en utländsk aktör, så skriv ut något mail där ni kommer överens om de 280kronorna samt betalningskvittensen från banken och bokför. Det finns ju ingen moms att lyfta, och inte ens Skatteverket orkar hänga er för en luddig verifikation på 280kr.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.