Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Andra köpte också… och liknande funktioner?
- Detta ämne har 9 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Mezmerize-e.
-
FörfattareInlägg
-
1 mars, 2011 kl. 13:32 #95645TomasDeltagare
Vad tror eller vet ni om nyttan/skadan av att på produktnivå i shopen också visa:
1. Andra köpte också – alltså visa varor som andra handlat tillsammans med just denna produkt.
2. Varor i samma kategori – ja, en lista på ”grannprodukter” helt enkelt, alltså en kategorilista på produktsidan.
3. Facebook gilla-knapp – Bara en gillaknapp, se nedan.
4. Dela/bokmärk – Typ dela på facebook, bloggar etc.
Mina tankar om detta är att det börjar bli mycket. Att det är ganska befriande med en ren och informativ produktsida med betoning på produkt, inte teknisk finessida;)
Jag börjar fundera på om inte allt utöver en diskret gilla-knapp är överflödigt. Dela med sig innehåll på facebook och andra sidor görs ju nästan lika enkelt med en Ctrl+C och Ctrl+V och är det säljande att visa vad andra köpte också och flera varor i samma kategori?
Kan tillägga att i mitt fall är målgruppen lite äldre. Och jag resonerar också som så att behöver man en dela-knapp mitt framför ögonen för att verkligen dela med sig av en sida/produkt på nåt community, ja då är man troligen så pass osäker på det hela att man ändå inte kommer att klicka där och dela med sig. Och vet man hur man gör, ja då behöver man ingen knapp….
Och att skriva folk på näsan vad andra köpt (underförstått att det borde du också köpa annars är du ovanlig) det är knappast att behandla kunden som en unik person.
Ja, vad säger ni ska man ha alla dessa funktioner, flera tom eller ta bort dem och om bara behålla en, vilken skulle du välja och varför?
1 mars, 2011 kl. 13:41 #119799ZablerDeltagareMänniskan är ett flockdjur, således är jag helt klart för ”gilla”-knappen. Eftersom folk kan se vad som är populära produkter. Finns naturligtvis en inbyggd problematik för små butiker att få igång flödet, men det löser sig med tiden. Ett bra exempel är Dans shop, där vissa produkter har 100-tals ”gilla”-tryck.
Sen må du vara stor i din egen bransch, men facebook är ett större varumärke, inte så dumt att snylta lite på det. Således inte fel att ha med saker som folk känner igen.
Dela funktionen har ungefär samma effekt som ovan, men ännu svårare att få igång flödet på. Tycker Haléns har gjort det snyggt, men inte ens där har de fått igång bloggflödet ordentligt. Kika annars på Coolstuff, de har fått igång det ganska bra, även om de gömmer undan det längst ner i produkttexten.
Att automatisera ”relaterade produkter” eller sätta dit dom själv, det är den stora frågan, har inte så stor erfarenhet själv där. Är precis som du nyfiken på vad folk tror/tycker om det.
1 mars, 2011 kl. 14:28 #119802DarlingDeltagareJag gillar själv ”andra köpte också” när jag näthandlar. Får mig ofta att klicka vidare och spana in fler produkter.
1 mars, 2011 kl. 18:02 #119809AnmelDeltagareDet där med gilla-knappen såg intressant ut. Är det så att man måste vara medlem på facebook för att använda sig av den?
1 mars, 2011 kl. 18:30 #119811GregerADeltagareDet där med gilla/dela är det ju bevisligen en del kunder som använder, så det är nog bra att ha.
Att visa ”andra köpte också” är åtminstone en möjlighet att visa upp andra produkter på ett lite ostrukturerat sätt. Om man jämför en websida med en tryckt katalog, så är ju inte websidan lika enkel att slöbläddra i, så därför kan det vara bra att ”slumpa” fram lite andra produkter för att öka exponeringen lite. Annars blir det lätt att kunder säger ”- Jag visste inte att ni sålde sådana också”.
Men som allting annat så får det inte gå till överdrift så att alla sidor ser ut som julgranar … :rolleyes:1 mars, 2011 kl. 18:32 #119812GregerADeltagare@Anmel 16251 wrote:
Det där med gilla-knappen såg intressant ut. Är det så att man måste vara medlem på facebook för att använda sig av den?
Nej, det behöver man gudskelov inte … :rolleyes:
http://www.addthis.com är en bra tjänst, då får du alla slags gilla/dela funktioner samlat.
1 mars, 2011 kl. 19:55 #119816JoelDeltagareEn funktion som är något bortglömd är ”Produkter du nyligen tittat på” där du kan presentera produkter som kunden nyligen har kikat på och på så sätt påminna kunden vad den varit in och intresserad av tidigare.
Jag uppskattar den själv väldigt mycket när jag handlar på internet (eftersom jag är närmast dement vad gäller närminne)…
2 mars, 2011 kl. 10:46 #119834precis en sanDeltagarePå min webshop har jag valt att lägga facebook samt min blogg i menyn. Jag har valt att kunden ska få se vad andra ”gillat” vilket jag personligen tycker om när jag är ute och webshopar, nyfiken som jag är! På min blogg har jag däremot lagt in FB gilla-knapp plus följare.
hej – Precis en sån2 mars, 2011 kl. 19:13 #119841jpetterssonDeltagareÄr det någon som har lagt in en twingly widget på sin sida? Dvs att man kan se vilka som har bloggat om ens site, lite som på svenskasajter.com (se exempel). Är det någon som vet om man måste betala för deras widget, jag vet att det gratis för bloggar. Deras betalverktyg tycks man kunna göra mycket mer än att bara få in vilka som länkar till en.
Är lite sugen på att lägga in detta i butiken och har mailat twingly om detta utan att ha fått nåt svar.
MVH
jpettersson20 mars, 2011 kl. 16:51 #120693Mezmerize-eDeltagareHej!
Det är b la dessa utmaningar som ni diskuterar här som vi på Mezmerize-e vill ta fram tjänster för. Därför är det så spännande att läsa här på ehandel.se och ta del av era erfarenheter.
Vi håller precis på att lansera en helt ny tjänst som förvandlar en e-butik till en fullfjädrad drag n drop applikation och som fortlöpande presenterar rekommendationer till användaren, beroende på vad andra har handlat innan. Man kan sedan skicka hopplockade set till facebook.
Vi har nu lagt upp en video där man kan se systemet in action hos en av våra pilotkunder. Gå gärna in och titta på Start – mezmerize-e . Om ni har någon feedback hör självklart gärna av er, det är ju för er ehandlare vi bygger tjänster för.
Mvh
Joel
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.