Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Andel Återkommande kunder?
- Detta ämne har 5 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 10 månader sedan av Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
15 februari, 2009 kl. 15:04 #93810DanDeltagare
Har precis börjat mäta andelen återkommande kunder i mitt ehandelssystem. Jag har två frågeställningar. Först och främst:
Vad är en återkommande kund.
Vilka intervall mäter ni detta på. I dagsläget mäter jag det på 1,3,6,12 månader. Men vad är egentligen vettigt i teorin.Skillnaden mellan 3-12 månader verkar inte så stor för mig. Mest mellan 1mån och uppåt. Så jag funderar på att kalla en återkommande besökare för någon som handlar inom 3-6 månader från sitt senaste köp.
Vad är en vettig andel att jobba mot?
Vad är egentligen ett bra tal. 100% är såklart målet men vad är realistiskt. Vad är högt och vad är lågt för andel återkommande kunder. Spontant känner jag att jag är ganska bra på återkommande kunder på RoligaPrylar och har mycket stamkunder som handlar varje månad nästan.
Såhär ser det ut för mig i februari
1 mån: 1(0.4%)
3 mån: 22(8.3%)
6 mån: 32(12%)
12 mån: 56(21.1%)Och i januari
1 mån: 0(0%)
3 mån: 18(6.2%)
6 mån: 29(10%)
12 mån: 32(11%)15 februari, 2009 kl. 17:02 #105454KockenDeltagareVi har ganska stor del återköpare. Men eftersom vi säljer köksredskap tycker att det är svårt att hitta ett bra nyckeltal att jämföra sig mot.
Exempel hur ofta köper kunder en ny gryta? Kanske vart femte år eller något sådant. Den kunden är ju en återköpare när han/hon köper sin nästa gryta hos oss. Men hur mäta om det är bra eller dåligt.Om man har en klädbutik till exempel borde det vara hyfsat enkelt att hitta ett eget nyckeltal. Eftersom kunderna omsätter kläder snabbare än grytor. Men samtidigt kanske den butiken har kunder som ”bara” köper sina vårkläder där varje år. Hur mäter man det då?
Sedan som webbutiksägare så är återköparna de viktigaste kunderna man har. De har klivit över tröskeln i din butik och genomfört köpet och är nöjda. Vilket borde innebära att nästa gång de handlar på nätet får den konkurrerande butiken vara ganska mycket bättre för att denna kunden ska välja dem.
Finns en hel del ”tråkiga” rapporter att läsa om återköp och återköpare där man kan lära sig en hel del om man orkar läsa dem.
15 februari, 2009 kl. 18:28 #105455DanDeltagareVad innebär en stor del återköpare om du vill dela med dig av det? Tror du verkligen återköpsfrekvensen påverkas av varornas livslängd? Okej om ni bara hade sålt kastruller, men nu kan ni ju istället få kunder att bli ”fans” av ert sortiment och köpa alla nya köksprylar där, så det borde inte begränsa i teorin?
16 februari, 2009 kl. 15:15 #105466KockenDeltagareHur stor del återköpare vi har är ingen hemlighet, men vill inte lägga ut det på ett öppet forum.
Jag tror självklart att varornas livslängd påverkar frekvensen på återköp.Något man måste ta hänsyn till i beräkningarna (vilket du kanske gjort) är även antalet nya kunder som handlat.
En butik som inte har ett nytillskott av kunder mår nog inte så bra. Samtidigt som en välmående butik bör ha mycket återköpare.17 februari, 2009 kl. 08:53 #105467DanDeltagareÄr inte nytillskottet det samma som alla utom de återköpande kunderna?
17 februari, 2009 kl. 09:19 #105468KockenDeltagareHm..
Undrar vad jag skrev egentligen i mitt förra inlägg?
Något sånt här menade jag.Antal gamla kunder (perioden) / totalt antal gamla kunder = Återköpare i % Borde ska vara så högt som möjligt, då har man mycket återköpare.
Samtidigt borde det vara så här också.
Antal gamla kunder (perioden) / totalt antal nya kunder (period) = ???? Borde ska vara så lågt som möjligt, då har du en stark tillväxt. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.