- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av Per Nilsson.
-
FörfattareInlägg
-
10 januari, 2012 kl. 14:15 #97132Per NilssonDeltagare
På varje butikssida som man surfar in på överöses (inklusive min egen) man av olika logos för betalningar, faktura, trygghet, fraktalternativ och diverse annat.
I våra e-handlarögon ser det ju bra ut, men finns det någon undersökning om vad kunden och besökaren tycker om dessa och hur uppfattar de dem?
Någon som vet?
10 januari, 2012 kl. 14:58 #133814MonsterMDeltagareVet inte om det finns någon undersökning, men jag funderade faktiskt själv på samma sak för några veckor sedan. Jag tror faktiskt att kunderna i detta fall ser samma sak som e-handlarögonen gör.
Som kund känner jag mig av någon anledning lite tryggare om det finns välkända logos på hemsidan, och det är väl en stor anledningen till varför vi e-handlare visar upp just dessa logos.
När det gäller övriga logos som tex fraktalternativ så är dom oftast ett bra hjälpmedel för att man snabbt ska hitta rätt alternativ.
Det får ju naturligtvis inte gå till överdrift, men jag tror människan är rätt duktig på att använda sitt selektiva minne, vi ser de logos vi vill se och bryr oss inte om de andra.
10 januari, 2012 kl. 17:40 #133833fotofyndetDeltagareDet är ju även ren information, om jag föredrar att betala med MasterCard och ser MC-loggan på framsidan så förstår jag att jag kan betala på det sätt jag vill. Samma sak om jag brukar välja Klarna, ser jag loggan direkt på framsidan behöver jag inte leta genom köpvillkoren eller gå ända till kassan.
Men visst ger det väl även kunden någon form av trygghet.
10 januari, 2012 kl. 18:02 #133834Per NilssonDeltagare@fotofyndet 31895 wrote:
Det är ju även ren information, om jag föredrar att betala med MasterCard och ser MC-loggan på framsidan så förstår jag att jag kan betala på det sätt jag vill. Samma sak om jag brukar välja Klarna, ser jag loggan direkt på framsidan behöver jag inte leta genom köpvillkoren eller gå ända till kassan.
Men visst ger det väl även kunden någon form av trygghet.
Jag håller med… till en viss del…
Men tror du inte att vi tar det lite för givet att konsumenten ska känna till vad alla loggor betyder?
Jag menar, vet verkligen gemene man vad DIBS är som jag själv har på min sida?
10 januari, 2012 kl. 18:08 #133836fotofyndetDeltagareNej, men det kanske är som med Payson som jag dras med, om jag inte visar Payson-loggan så får jag inte ha Visa och MC-loggorna heller, eller bankerna utan separat avtal med varje bank om att få använda deras logga.
Vissa loggor tror jag nog att kunderna känner igen och tar till sig, kortföretagen, Posten, DHL, tex.
11 januari, 2012 kl. 16:31 #133917najjieDeltagare@Per Nilsson 31896 wrote:
Jag menar, vet verkligen gemene man vad DIBS är som jag själv har på min sida?
Inte vad dibs är, men vad visa är. Information om betalningsalternativ vill då jag ha på alla sidor. Vilken betalväxel butiken använder är mindre intressant.
Men en sak som jag tycker alla webbshoppar borde bli bättre på är att berätta vilken transportfirma de anlitar. Ofta ser man ”fraktfritt!” och sånt men vilken transportfirma kan vara omöjligt att hitta ibland.
12 januari, 2012 kl. 15:37 #134003Per NilssonDeltagare@najjie 31990 wrote:
Inte vad dibs är, men vad visa är. Information om betalningsalternativ vill då jag ha på alla sidor. Vilken betalväxel butiken använder är mindre intressant.
Men en sak som jag tycker alla webbshoppar borde bli bättre på är att berätta vilken transportfirma de anlitar. Ofta ser man ”fraktfritt!” och sånt men vilken transportfirma kan vara omöjligt att hitta ibland.
Ja, att ha fraktbolagsloggan med på förstasidan är en bra idé. Det ska jag fixa.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.