Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › akut varumärkes fråga!
- Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av Prix.
-
FörfattareInlägg
-
3 juni, 2013 kl. 12:29 #100103bigfishDeltagare
jag sitter och funderar på om jag ska ta ett EU varumärkes skydd eller nationellt kydd.
vad är skillnaden:
EU skydd gäller hella EU
natinonellt skydd innebär att du väljer ut de länder du vill att varumärket ska skyddas i en och en, vilket blir väldigt dyrt om man ska ta skydd i många länder längre fram.Vad är problemet?
JO jag har nämligen ett varumärke som existerar i andra länder, vilket är ok om man jobbar i andra ”klasser” det vill säga om ett annat företag har sammna namn fast tillverkar strumpor så kan jag fortfarande ta skydd för namnet fast jag tex tillverkar spel.
NU sitter jag i den sittsen att det finns ett företag i frankrike som har samma namn och två lika klasser som vi vet om). Jag kan antingen söka och riskera att de tycker att jag inkräktar eller söka och hoppas på att de inte bryr sig.
om de tycker att jag inkräktar kan en förhandlig som kostar pengar hända eller så kan de säga att jag inte alls får göra EU ansökan, vilket innebär att jag kastat massa pengar i havet.Eller så kan jag välja att ta skydd i de länder jag tror min produkt kan vara mer relevant istället för hela EU?
Lite tankar och idee bollning vorre super att höra!
tack på förhand!PS. är det någon här som kan franska?
tänkte att jag kunde skicka ett mail till dom och fråga först om de skulle säga emot. Skickade ett mail på engelska men har inte fått något svar.3 juni, 2013 kl. 19:47 #164740teriffDeltagareHejsan
När jag ansökte om namnskydd av PVR så gick de igenom sin databas direkt och fick upp de företag med liknande namn som satt inom samma områden och sen fick man infon och själv kontakta dessa företag för att höra om det var ok att enns ansökan gick igenom.
Ett EU skydd är givetvis en bättre idee och kostar mindre än att ta länderna separat men om du har samma namn som företaget i Frankrike och de är reggade inom Frankrike eller EU så lär det bli en utmaning.
Om du har en verksamhet igång och vill vara säker så tycker jag inte du ska ge upp EU skydd.
Någon annan här som lyckats ta sig runt ett ”lokalt” varumärkesskydd?
3 juni, 2013 kl. 20:00 #164742bigfishDeltagareHej Teriff!
Men när du sökte var det för ett svenskt skydd?
verksamheten är inte igång men deras är och jag kan se att de inte gör samma saker förutom att tillverka tygpåsar som jag också vill göra fast med en specifik design.
Jag tänkte att jag skulle försöka ringa dom men de anger inget telefon nr på hemsidanNä jag vill ju helst inte ge upp på ett EU skydd det är även jobbigt att Norge inte är med i EU för dom vill man ju även få med på samma veva.
4 juni, 2013 kl. 04:41 #164744PrixDeltagare@bigfish 65583 wrote:
Hej Teriff!
Men när du sökte var det för ett svenskt skydd?
verksamheten är inte igång men deras är och jag kan se att de inte gör samma saker förutom att tillverka tygpåsar som jag också vill göra fast med en specifik design.
Jag tänkte att jag skulle försöka ringa dom men de anger inget telefon nr på hemsidanNä jag vill ju helst inte ge upp på ett EU skydd det är även jobbigt att Norge inte är med i EU för dom vill man ju även få med på samma veva.
Hur stor betydelse har ditt varumärke när det kommer till att trycka tygpåsar? Ska du trycka ett namn eller ska du trycka din logotyp? Ska du inte göra detta utan t.ex. trycka blommor så har de ju inte så stor betydelse… Det är min uppfattning i alla fall.
Jag hade helt klart börjat med Sverige. Har du inte testat att de verkligen kommer slå på stort så finns de ju ingen mening att ha hela EU till en början.
4 juni, 2013 kl. 07:06 #164745bigfishDeltagarejag ska trycka namnet på tygpåsarna tex design by ”namn”
jag tror det kan bli riktigt stort men attraktivt i vissa länder och mindre i andra och det är lite svårt att avgöra vilka länder det kommer slå till stort hos förutom i norden.Jag har redan skydd för det i sverige och det är ett bra namn med he he
4 juni, 2013 kl. 07:23 #164746bigfishDeltagareTeriff
Bra fråga där jag vet inte hur långt ett lokalt varumärkes skydd sträcker sig.
Det vill säga om du har ett lokalt skydd registrerat och det senare kommer att annat företag och vill registera samma namn fast för hella sverige om du har rätt att säga stop.4 juni, 2013 kl. 09:03 #164747prylsjukDeltagare….sen ska man ju inte vänta för länge, för när det väl smäller och eventuellt blir stort. Då kanske det är försent att regga alla dessa skydd, för att någon annan redan gjort det. Så, tror man på sin idé.. vänta inte allt för länge med att regga.
@Prix 65585 wrote:
Hur stor betydelse har ditt varumärke när det kommer till att trycka tygpåsar? Ska du trycka ett namn eller ska du trycka din logotyp? Ska du inte göra detta utan t.ex. trycka blommor så har de ju inte så stor betydelse… Det är min uppfattning i alla fall.
Jag hade helt klart börjat med Sverige. Har du inte testat att de verkligen kommer slå på stort så finns de ju ingen mening att ha hela EU till en början.
4 juni, 2013 kl. 12:08 #164754PalMikDeltagareBara som en inflik, ifall bolag a har registrerat ditt varumärke i Frankrike 2008 och du reggat ditt i Sverige 2010 och fått det godkänt så betyder det inte att bolag a inte kan slåss för att få ditt varumärke också i sverige 2013.
4 juni, 2013 kl. 14:03 #164759bigfishDeltagareDe har bara rätt att anmärka på varumärkets registrering under de 3 månaders ”anmärknings tid” som börjar efter det att man fått varumärket godkänt.
När den tiden sedan har passerat så har de inte rätt att göra det längre.
Så har jag förstått det i alla fall.5 juni, 2013 kl. 06:22 #164795PrixDeltagare@prylsjuk 65588 wrote:
….sen ska man ju inte vänta för länge, för när det väl smäller och eventuellt blir stort. Då kanske det är försent att regga alla dessa skydd, för att någon annan redan gjort det. Så, tror man på sin idé.. vänta inte allt för länge med att regga.
Man ska i regel växa sig väldigt stor i Sverige för att ett bolag utomlands ska känns nytta av att registrera ens varumärke och att man kan använda sitt varumärke som en stark försäljningsdragare.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.