Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Affiliate- rewardsajter och bedrägeri
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
16 oktober, 2011 kl. 13:22 #96642Katrin LundgrenDeltagare
I förra veckan råkade jag ut för mitt livs första bedrägeri. Har varit med om två försök som stoppats tidigare
En order som såg totalt normal ut, som gick igenom Klarnas koll och där kunden sedan ringer och meddelar att hon aldrig beställt varorna. De går direkt i retur till mig och kunden meddelar senare i veckan att ordrar lagts i hennes namn med hennes personnr på andra sajter. I dag när jag sitter och kollar analytics så ser jag att ordern gått via ett affiliateprogram och kommer från en s.k. rewardsajt. I det här fallet en sajt där kunderna får biobiljetter när de handlat för visst mycket hos affiliatesajterna. Det var inte varorna man var ute efter utan några sketna biobiljetter genom falskbeställningar. Affiliatesajten är meddelad och så får vi se vad de gör.
Behöver jag säga att jag gick i taket och från och med nu slängs alla rewardsajter av från våra affiliateprogram. Kan vara något att hålla ögonen på för er som kör affiliate.
17 oktober, 2011 kl. 09:06 #128694danielanderssonDeltagareTyvärr är detta ingen nyhet, har råkat ut för det några gånger
Vi har nu avslutat alla samarbeten med rabatt-siter av alla de slag.
17 oktober, 2011 kl. 10:36 #128695Katrin LundgrenDeltagareDet beror nog mycket på att vi inte direkt har varor som lockar bedragare som gör att vi varit förskonade hitills
21 oktober, 2011 kl. 11:02 #128971Jonny ElofssonDeltagareYes, mer affiliatetrådar här i forumet. Tack för det!
Vi hade ju ett kort samtal Katrin om ditt fall och du beslutade att stänga så kallade reward- och incentivesajter hos oss. Jag frågade dig i samband med detta om det inte över huvud taget kom något positivt från dessa sajter, nya kunder t ex. Ditt svar var helt enkelt att det inte var värt att tillåta den här typen av marknadsföring.
Jag förstår dig, det är inga konstigheter. Det vore däremot intressant att få andras synpunkter, finns det någon som analyserat trafiken från den här typen av sajter och kan säga att den är positiv?
Vanligt är ju att t ex affiliateannonsörer som har gratiserbjudanden (t ex tidningsprenumerationer) blockerar dessa sajter för det kommer bara massa skräp. Men som e-handlare har jag svårt att se att det positiva inte väger upp det negativa. Eller?
Jag väntar fortfarande på en positiv tråd om affiliatemarknadsföring här i forumet…
21 oktober, 2011 kl. 11:04 #128972danielanderssonDeltagareI vårt fall har varken trafik eller ordrar minskat sedan vi stängde av rewardsidorna.
Vår gissning har alltid varit att folk sett fältet ”Rabattkod” hos oss och sedan gjort en sökning.
Och ja, då betalar vi kanske ännu en gång för en order, vilket är lagom skoj
21 oktober, 2011 kl. 11:10 #128973Katrin LundgrenDeltagareJag ser inga fördelar alls med rewardsajter. Rabattsajter finns kanske någon liten fördel, har inte grundligt analyserat dem hos mig men det är knappast direkt köptrogna kunder du får den vägen så jag är skeptisk till dessa också, och ska göra en grundlig analys när jag får lite tid över
21 oktober, 2011 kl. 11:11 #128974danielanderssonDeltagareOj, menade rabattsajter. Rewardsidor har alltid varit nekade (vad vi vet)
21 oktober, 2011 kl. 11:40 #128976ParvelitoDeltagare@Jonny Elofsson 26469 wrote:
Jag väntar fortfarande på en positiv tråd om affiliatemarknadsföring här i forumet…
Börja då tänk i termer som att göra det enkelt. Ju fler kockar som lägger sig i hur man kokar soppan gör den inte bättre.
E-handlare har en rätt komplex bild ändå att försöka stå ansvarig för gentemot kund med produkten, betallösningen och transporten utöver sin egen service. Som tack för det förväntar man sig att man får en kund. Men om kunden kommer via en rabattsajt, en rewardsajt eller något annat som kunden känner är dennes motpart så får man ju inte ens det. Kunden handlade för att få en biobiljett, inte för att mitt företag såg intressant ut. Att sedan försöka bygga en bra relation till den kunden för att finansiera affilliate-kostnaden för den första ordern är tufft.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.