Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Affärssystem
Etiketter: affärssystem, mamut, pyramid, specter, visma
- Detta ämne har 16 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 8 månader sedan av nmn.
-
FörfattareInlägg
-
17 augusti, 2017 kl. 15:59 #184003uFitnessDeltagare
@Stefan72 90355 wrote:
Jag har tänkt länge på att byta till pyramid och det behöver inte bli så dyrt om man är ensam användare. Är man fler och behöver många arbetsstationer springer det genast iväg.
Fördelen med pyramid om man vill ha deras ehandel är att man får allt under samma tak, utvecklingsmöjligheterna är otroligt stora. Mest plånboken som styr. Nackdelen som jag förstått är väl en ehandel som inte är världens bästa. Men allt beror väl på vad man har för krav.Nu har jag inte räknat på den totala kostnaden med Pyramid, men det verkar vara överkomliga priser i jämförelse med det man får. Serviceavtal på baspaketet kostar 354 kr/månad och då ingår de vanligaste modulerna samt två användare. Motsvarande funktioner blir några hundralappar till hos Specter, men då är det en använadre samtidigt som Specter är ett enklare system.
Pyramid är dessutom ett system som man kan växa med och min bedömning så här långt ett bättre alternativ. Det som kostar mest i vårat fall blir integrationen mellan webben och Pyramid. Jag tror dock inte att deras webbshop är ett alternativ för oss.Någon som vet om det finns fler leverantörer än Proclient som levererar kopplingar mellan Textalk – Pyramid och Pyramid – Unifaun?
17 augusti, 2017 kl. 16:07 #184004uFitnessDeltagare@lagstrom 90356 wrote:
Vi har Specter sedan 5 år och även om systemet är ganska ok så är deras utvecklingsavdelning och kommunikation med kunderna helt uppåt väggarna. Ett affärssystem är hjärtat i en verksamhet och en av nackdelarna med ett system som Specter är att du inte kan påverka eller förändra någonting.
Som till exempel denna veckan hade Specter bestämt sig för att införa nya fält i sin dokumentmall och gör detta utan att alls informera oss kunder. Så plötsligt bara dyker det upp nya grejer som är helt irrelevanta för våra kunder. Efter ett frustrerande supportsamtal får man meddelandet att inget ändras för enskilda kunder.Jag varnar, välj ett system där du i alla fall kan behålla den funktionalitet du har och inget plötsligt kommer eller kanske försvinner. Välj inte Specter, det är i jämförelse mer oflexibelt än Fortnox.
Jag vet inte så mycket om Specter och deras förmåga att uppdatera och leverera kundspecifika önskemål, men det verkar inte vara ett problem med Pyramid. Om inte den lokala återförsäljare har tid eller kapacitet så är det bara att vända sig till nästa, så jag är övertygad om att det går att lösa det mesta om man har Pyramid. Givetvis kostar det en slant, men kan man spara tid genom en kundanpassad lösning så kan det vara värt.
Återigen, om någon har tips på leverantörer av kopplingar mellan Textalk och Pyramid samt Pyramid och Unifaun så tar jag gärna emot dessa.
17 augusti, 2017 kl. 16:57 #184005Stefan72DeltagareHar du ingen märkvärdig webshop från textalk idag så tror jag inte pyramids ligger långt efter? Kopplingar i all ära men jag tycker alltid det är nåt som inte fungerar. Med allt i pyramid så är det ju ett och samma system. Inget dubbelarbete nånstans.
28 augusti, 2017 kl. 08:24 #184022AstyrnaDeltagareHej,
Vi har sytt ihop HansaWorld affärssystem med Prestashop och skapat ett riktigt grym lösning för både B2B, B2C samt relevanta tilläggskopplingar som exempelvis unifaun, nyhetsbrev etc, en kort intro video hittar du här, https://www.appli.se/sv/cms/23-e-handel.
Kolla gärna in vår hemsida, http://www.appli.se för mer info och kontakta mig gärna om ni vill ha en genomgång.
//Andreas
8 januari, 2018 kl. 13:19 #184515Simon VedhDeltagareVårt företag använder oss utav Exicoms helhetslösning: Copernicus. Vi har fått riktigt bra support och ett rejält uppsving i effektiviteten på företaget. Ta gärna och kika på deras affärssystem.
15 februari, 2018 kl. 12:39 #184866AlexandraTuiteDeltagareHej,
Har ni tittat på affärssystemet Microsoft NAV (tidigare Navision)? Jag jobbar på ett företag som är leverantör av detta system och det fungerar utmärkt mot både e-handel och även integrerat mot vår kassalösning om man skulle vara i behov av det. Titta gärna på http://www.navipro.se/affarssystem-m…-nav-navision/
Välkommen att höra av dig om det finns något jag kan hjälpa dig med.
Med vänlig hälsning,
Alexandra @ NaviPro15 februari, 2018 kl. 14:55 #184870nmnDeltagareDen tekniska grunden i ett affärssystem måste vara sund annars så kommer det bara bli skit av det längre fram.
En riktig SQL databas i botten, hemknådade lösningar kommer aldrig funka.
En vettig objektmodell och ORM som inte är tokslö ovanpå samt affärslogiken skriven i ett språk som inte är alltför jobbigt att koda och förstå.Möjlighet att bygga ut med egna funktioner och moduler, lägga till extra fält och rita om formulär, dialoger och rapporter. Modulärt så ändringarna är i moduler som läggs ovanpå, annars så kommer man få ett helvete att uppgradera till nästa version, det är alltid tillräckligt knepigt ändå.
Någon form av automatisk händelsestyrning så att en händelse triggar något annat, ex: Order går till plock automatiskt när artiklarna kommer in eller förskottsbetalning registrerats.
Möjlighet att koppla till externa program med något API, gärna REST baserat, SOAP är för bökigt och har för mycket felkällor.
Gärna ett system som är platformsoberoende de tenderar att vara bättre kodade än de som bara funkar till ett enda operativsystem. Utvecklare som bara kan ett verktyg genererar usel kod då de inte vet vad verktyget är bra till och vad det suger på.
När man hittat något som uppfyller ovanstående är det dags att kika på vad det kan, inget system kommer kunna allt man vill direkt utan anpassning, därför är det viktigt att det är så enkelt som möjligt att göra anpassningarna. Att koppa i hop flera system med varandra blir snabbt snårigt, det är bättre om man kan lägga till saknad funktionalitet i affärssystemet istället.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.