Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › Affärssystem?
- Detta ämne har 22 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 4 månader sedan av FredrikGust.
-
FörfattareInlägg
-
22 april, 2013 kl. 13:54 #99990Johan WDeltagare
Har någon koll på vilka affärssystem som är mest lämpliga i en kombination med butik och e-handel, med multi-lager och orderhantering?
Tanken är att webben skall bara vara ett gränssnitt och exportera allting till affärssystemet där man sköter allting, den centrala punkten i verksamheten.
Har kollat lite på Mamut Enterprise E5, men är inte direkt imponerad av gränssnittet och orderhanteringen där.
Vismas produkter överlag känns väldigt dåliga gränssnittsmässigt.
Problemet är att det måste finnas något slags API som kan koppla webbutiken med servern som kör affärssystemet för resterande verksamhet.
Andra tips?
22 april, 2013 kl. 13:59 #163102DarlingDeltagare22 april, 2013 kl. 15:06 #163107Katrin LundgrenDeltagareRekommenderar helt klart Specter för den kombinationen
22 april, 2013 kl. 15:10 #163110Johan WDeltagareSöker något som inte är webbaserat till detta projekt.
22 april, 2013 kl. 15:23 #163112Katrin LundgrenDeltagareHar du någon budget, känns som att de större dyrare klarar sig lite böttre än mamut visma osv men då har de ofta ett bwtydligt högre pris
22 april, 2013 kl. 15:28 #163113GregerADeltagareVi kör själv Mamut E5 sedan drygt 8 år. Själva logistikdelen kan definitivt bli bättre. Multilager finns, men fungerar nog inte riktigt som man vill. I alla fall inte om samma produkt kan finnas på flera platser samtidigt.
Mamut är helt klart gjort med utgångspunkten att det läggs minst 10ggr så mycket tid på att sälja och mata in order, som det läggs på att leverera order. I ehandel är det ju inte riktigt så.
API:t är i stort bra.
Dock vet jag inget annat system i den prisklassen som är bättre.
Går du upp i prisklass så kanske Jeeves, Microsoft Dynamics Nav (Navision), Pyramid eller Eseco kan vara värt att titta på. Men det är knappast plug-and-play.
23 april, 2013 kl. 14:33 #163187PalMikDeltagareLite lite information, ska det vara små affärssystem så kommer du nog alltid råka ut för begränsningar av ett eller annat slag, jag har aldrig använt specter men tycker tanken med systemet verkar underbart.
Vi jobbar mest med mellanklassen av affärssystem Epicor 9, SAp Business one och MS Dyn, där kan du få till allt men helt plötsligt får du nog räkna med nån miljon om året bara för underhåll, licenser och utveckling lite beroende på verksamhet.
23 april, 2013 kl. 14:52 #163189Richie72DeltagareVi jobbar med Specter, fungerar väldigt bra och de blir bättre. Men det är som sagt webbaserat.
24 april, 2013 kl. 11:55 #163234Per NilssonDeltagareVi avslutade vår utvärdering av Specter i dag. I samråd med revisionsbyrån bestämde vi att inte köra vidare med Specter då integrationen och deras support inte fungerade något vidare.
Specter skapade även onödigt merarbete för oss. I mitt tycke så kändes Specter väldigt gammalmodigt och omodernt. Admingränssnittet såg ut som ett färgsatt DOS-fönster.
Jag rekommenderar att ni kikar på affärssystem som är betydligt modernare och mer flexibla, men framför allt mer integrerbara med olika e-handelslösningar.
//Per
@Richie72 63828 wrote:
Vi jobbar med Specter, fungerar väldigt bra och de blir bättre. Men det är som sagt webbaserat.
24 april, 2013 kl. 14:22 #163239PalMikDeltagare@Per Nilsson 63881 wrote:
Jag rekommenderar att ni kikar på affärssystem som är betydligt modernare och mer flexibla, men framför allt mer integrerbara med olika e-handelslösningar.
//Per
Hmm, är inte specters api öppet för typ varenda existerande funktion i programmet nästan så man kan bygga vilka workflow som helst? Eller är det bara på säljsidorna man får det intrycket
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.