Startsida › Forum › E-handelsforumet › E-handelsplattformar › ÅF-butik med variabelt pris
Etiketter: återförsäljare, login, olika, rabatt
- Detta ämne har 16 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
11 april, 2012 kl. 11:09 #141965Jimmy OstromDeltagare
Ja det är inga problem i ett e-handels system. Men i ett affärssystem som t.ex. SPCS eller annat blir detta ett problem.
@Per Nilsson 40849 wrote:
Nej!
Man skriver inte in ett pris för varje ÅF på varje produkt. Det är ju hål i huvudet att göra så, vem sjutton gör så?!?
Om t.ex. en burk bönor kostar 10 sek i affärssystem så kostar den det samma som standardvärde i e-butiken.
När man sedan grupperar in olika ÅF i olika rabattstegar så fixar ”alla” ehandelssystem detta idag per automatik. Det behövs ingen stor handpåläggning att lägga in olika företag under olika rabattgrupper. Fanns redan tillgängligt i e-handelsvärlden 2001/2002.
Skitlätt och inga som helst problem.
Frågor?
11 april, 2012 kl. 11:10 #141966Katrin LundgrenDeltagare@nmn 40842 wrote:
Problemet här är inte att hitta en webbshop som har rabatter, prislistor staffling etc. utan att hitta en som går att koppla ihop med ditt affärssystem där denna info finns lagrad. Det är inte hållbart att försöka skriva in den manuellt i shoppen för varje vara/kund.
Man kan bygga upp strukturen kring detta på ett antal olika sätt och för att det skall funka så måste shoppen kunna hantera samma struktur som den du har idag i affärssystemet, det är inte enkelt att konvertera mellan helt olika sätt att hantera en rabatt på.
Eller så gör man som jag gör, ha all data i ditt e-handelssystem, så blir affärsystemet överflödigt . Kopplingar brukar alltid vara ett elände, och det brukar alltid gnissla någonstans när man ska koppla oavsett hur bra de bägge skilda produkterna är.
11 april, 2012 kl. 11:12 #141968Jimmy OstromDeltagareExakt nr:2
Det är just så man ska ha det, jag kräks på separata affärssystem.
@Kodmyran 40855 wrote:
Eller så gör man som jag gör, ha all data i ditt e-handelssystem, så blir affärsystemet överflödigt . Kopplingar brukar alltid vara ett elände, och det brukar alltid gnissla någonstans när man ska koppla oavsett hur bra de bägge skilda produkterna är.
11 april, 2012 kl. 11:41 #141972iesusDeltagare@Jimmy Öström 40854 wrote:
Ja det är inga problem i ett e-handels system. Men i ett affärssystem som t.ex. SPCS eller annat blir detta ett problem.
SPCS har en funktion för att automatiskt skapa upp prislistor av en orginalprislista och rabatt-sats, så det borde vara ganska enkelt där med.
11 april, 2012 kl. 12:09 #141975Jimmy OstromDeltagareJa att få olika priser på alla produkterna är inge problem, detta kan man lägga upp under varje artikel om man vill ha detta eller en fast prislista som du skriver.
Men sen ska du ha över detta till hemsidan och stafflade/paket priser ska vi inte ens nämna att ens få över…….
@iesus 40861 wrote:
SPCS har en funktion för att automatiskt skapa upp prislistor av en orginalprislista och rabatt-sats, så det borde vara ganska enkelt där med.
11 april, 2012 kl. 12:30 #141976iesusDeltagare@Jimmy Öström 40864 wrote:
Ja att få olika priser på alla produkterna är inge problem, detta kan man lägga upp under varje artikel om man vill ha detta eller en fast prislista som du skriver.
Men sen ska du ha över detta till hemsidan och stafflade/paket priser ska vi inte ens nämna att ens få över…….
Paketartiklar har jag inte tittat alls på men att dra ur info ur system är sällan svårt…
Överföring av priser från SPCS har jag fixat genom att pristabellen skickas upp på servern en gång om dagen till en mapp som inte är publik (läs private_html)
Sedan har jag en autoprissättningsphpfil som läser igenom prislistan och sätter priserna på webbsidan.
Här har du klassen som kan läsa Vismas databasfiler:
DBF Class, PHP, Extract information from a DBF database file – PHP ClassesHar du olika prislistor både på webben och i SPCS så är det väl inte svårfixat.
Men vid rabatter så använder jag inte multipelpris på webbsidan, det är helt enkelt en rabattsats som följer med ordern in istället
11 april, 2012 kl. 14:40 #141987GregerADeltagare@Jimmy Öström 40857 wrote:
Exakt nr:2
Det är just så man ska ha det, jag kräks på separata affärssystem.
Det är väl ungefär som om ni skulle envisas med att leverera med en bil när man köper en bilstereo av er. En bil som inte gick att koppla bort från stereon – och bara är i vägen när man vill montera stereon i sin egen bil. :p
–
Eller lite allvarligare – jo, det är alltid problem när man skall koppla ihop saker. Därför ser jag det snarare som att man bygger ut systemet. Jag har utgått från affärssystemet och byggt på webshopen. Det finns mycket i webshopen som inte behövs – det finns t.o.m en helt värdelös webshop i affärssystemet – men var för sig så klarar de inte vad jag tycker att de skall klara. Det tråkiga är att såna här integrationer får man oftast knåpa ihop själv för att det skall bli som man vill ha det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.