Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Adwords prissättningslogik?
- Detta ämne har 11 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av Robiin.
-
FörfattareInlägg
-
18 januari, 2013 kl. 15:54 #99485minkenDeltagare
Hej Forumet,
Detta är mitt första inlägg här, men har ”hängt” här länge utan att göra nått ljud ifrån mig.
Jag har lite funderingar kring adwords prissättning. (cpc)
För en tid sedan provade vi att öka dagsbudgeten ganska rejält. (Från ca 1500:-/ dag till 7000:-/ dag. Detta resulterade dock inte i någon positiv förändring. Klickkostnaden gick upp nåt dramatiskt och vi fick bara en klickökning på 20%.. Den borde rimligtvis öka med 4x..?
Det gick två dagar och vi avbröt den nya ”strategin” och är tillbaka på den vanliga dagsbudgeten och allt funkar precis som vanligt..
Vad hände? Är detta normalt? Känns som en liten blåsning från googles sida..
Tacksam för svar och inputs.
18 januari, 2013 kl. 16:00 #158490BjornAnderssonDeltagareÖkade du bara klickbudgeten. Du hade kvar samma annons utan att göra någon annan förändring?
18 januari, 2013 kl. 18:02 #158495minkenDeltagareDet enda jag ändra var dagsbudgeten. Bud/klick och annonser var detsamma.
19 januari, 2013 kl. 13:05 #158504danielanderssonDeltagareEr budget på 1500 kanske tog slut runt 14-tiden på dagen och de flesta billiga klick kanske finns då?
Prissättningen hos AdWords är en hel vetenskap
19 januari, 2013 kl. 18:16 #158508connywesthDeltagarePrincipen för prissättningen funkar som så att varje annonsplats ”auktioneras” ut till högstbjudande. Men budgivningen går ut på att när ett pris finns så kommernästa bud att öka med minsta valutraenheten 8dvs 0,01 kr i Sverige) för varje högre bud som förekommer, är det en tidpunkt med många bud så ökar priset dramatiskt. Förr var det annonsörens direktbud som användes men det gjorde manom så alla bud ökar med minsta valutaenheten.
Denna budgivning försöker man sprida annaonserna jämnt över dygnet om man inte har angovit speciella tider när de ska visas. Eftersom Googles system är distribuerat på enorma mängder servrar som jobbar autonomt så kan det förekomma fördröjningtar i systemet, men man behöver som annonsör bara betala för det man beställt, så bryter man en kampanj så avbryts debiteringen omedelbart även om annonseringen kan fortsätta ett tag till pga fördröjningen. Google är väldigt måna om att skydda sina annonsörer då de är helt beroende av de ca 150 000 (enligt en presentationsfilm på Youtube med Larry Page och Sergey Brin) annonsörerna man jobbar med.
Jag kan inte garantera att det går till så idag då det var något år sedan jag läste på om dessa detaljer, de gör ju om systemet stup i kvarten numera.
22 januari, 2013 kl. 13:54 #158621RobiinDeltagareÄr ingen bra idé att bara ändra dagsbudgeten utan att göra några andra förändringar. Ofta går det att behålla ungefär samma lönsamhet med en betydligt högre budget men det kräver en del jobb och testande.
22 januari, 2013 kl. 18:54 #158640PrixDeltagareOm du är beredd att betala 7 000 kr dag så varför sköter du ens Adwords själv?
24 januari, 2013 kl. 19:25 #158711minkenDeltagareTack för era svar.
Lunarmys: Nja, klickkostnaden ökade dramatiskt över hela dagen, så det kan inte vara det… ?
Conny: Tack för din input!
Robiin: Vilka förändringar skulle du föreslå, och varför?
Prix: Vem har sagt att jag kör adwords själv?
Fotnot:
Jag gick tillbaka till urspungsbudgeten, och har sedan dess ökat budgeten med 100:-/ dag. detta har resulterat i fler klick och LÄGRE klickkostnad generellt..25 januari, 2013 kl. 12:05 #158747netboosterDeltagareDet finns otroligt många inställningar i Adwords för att hålla konverteringen uppe och kostnaderna nere. Du måste hålla koll på vilka keywords du använder och max bid, relevansen på sajten jmf med dina keywords och keywords-relevanta annonser.
25 januari, 2013 kl. 14:44 #158756connywesthDeltagareOm man vill ha maximal utväxling på sin marknadsföringsinvestering så är ett generellt knep att endast annonsera på Googles sökmotor med Adwords, dvs skippa innehållsnätverken, för de har generelltbetydligt lägre kvalitet på klicken.
Sen är min erfarenhet att inte försöka pilla så mycket själv utan låta Adwords optimera själv, det har i alla fall gett mig betydligt bättre resultat än jag kunde åstadkomma manuelt, och det är dessutom helt adaptivt så det anpassar sig automatiskt till nya köpmönster. Men för att det adaptiva systemet ska fungera så krävs en viss konverteringsvolym (tror det behöver var aminst 100 för att det ska börja fingera, sen blir det bättre och bättre ju mer konverteringar som sker).
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.