Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Adwords – Hur gör ni?
Etiketter: adwords, google, marknadsföring, seo
- Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av Christoffer Tyrefors.
-
FörfattareInlägg
-
20 mars, 2012 kl. 19:58 #139922sandstromDeltagare
Vi kör ”in-house” med bra resultat och har väl aldrig tänkt tanken att lägga ut det. Det krävs i och för sig lite tid i början, men jag tycker den tiden är väl investerad.
20 mars, 2012 kl. 21:03 #139926Christoffer TyreforsDeltagare@RZW 38493 wrote:
Fundering # Finns det någon samband mellan placering av annonser och konvertering?
Så länge jag hade automatiskt budgivning hade jag sämre placering av mina annonser (mellan 5-10) men högre konvertering i jämförelse med när jag dubblade min dagliga budget, bytte till manuell budgivning, höjde budet och fick bättre placeringar (mellan 1-3).
Betyder det att högre placering är inte lika med högre konvertering??
Jag skulle säja att det beror på att det krävs mer för att klicka på en länk längre ner (gäller även organiska resultat). Det krävs
1) att man faktiskt verkligen läser igenom samtliga alternativ innan man klickar
ELLER
2) att man klickat på de ovanstående men inte är nöjd.I båda fallen gör man en ”noga” avvägning innan man klickar vidare på den nedre länken eftersom man inte pallar komma in på en dålig sida (eventuellt ännu en gång om det är alternativ 2).
Med andra ord är man närmre köp ju längre ner man kommer.
Det betyder isåfall att du har rätt, konverteringen ökar i regel ju sämre position man har. Dock lever ingen på konvertering, utan på vinst – och den ökar i regel med en högre placering då trafikvolymen är avsevärt större på en högre placering.
Sen finns det massa andra anledningar, t.ex. att volymen är så låg att konverteringsgraden inte kan mätas med statistik hållbarhet vid dålig placering eller att du jämför olika annonser med olika placering. Det är ju också så att enen konkurrensutsatt sökterm får sämre placeringar för samma pengar som en icke konkurrensutsatt, och konkurrensen beror såklart på att termen konverterar bra. Så när dina placeringar går ner kan det bero på ökad konkurrens som i sin tur beror på t.ex. säsong eller bara ökad efterfrågan vilket såklart höjer konverteringen (eller tvärtom, placeringarna går upp när konverteringen går ner då dina konkurrenter slutar annonsera).
Jag inser att jag skriver som vore det en sanning, men det är bara mina gissningar utinfrån erfarenheter och en gnutta sunt förnuft.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.