Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Adwords CPC
- Detta ämne har 20 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av Prix.
-
FörfattareInlägg
-
27 november, 2012 kl. 12:42 #156196kontorsmagasinetDeltagare
Svaret är väl som vanligt: det beror på.
Vad säljer du för produkter, vad har du för snittordervärde, vilket köpbeteende har dina kunder etc.
Har du låga kronmarginaler och dålig konvertering då blir det såklart svårt att få lönsamhet. Så det beror nog helt på bransch. Men det gäller ju att jobba smart, populära ord blir snabbt dyra, vinsterna finns ofta i den ”långa svansen”27 november, 2012 kl. 14:30 #156206Finch SverigeDeltagareOm man använder AdWords behöver man ju inte själv sitta och spendera värdefull tid på att försöka optimera sina kampanjer. Finch, tex använder algoritmer för att automatiskt beräkna optimeringen.
27 november, 2012 kl. 14:41 #156209TigernDeltagarePineberry publicerade faktiskt en bloggpost igår som berör ämnet som är läsvärd och förklarar på ett pedagogiskt sätt det här med relationen kostnad – placering.
28 november, 2012 kl. 01:55 #156281mephisto73Deltagare*host*egenreklam*host* ^^
28 november, 2012 kl. 05:56 #156283KockenDeltagare@VATadviser 56545 wrote:
Hörde från någon att det är svårt att få direkt lönsamhet i en kampanj. Men att man om man har repeatkunder får det?
Säkert någon konsult som vill sköta annonseringen och göra det lätt för sig. Alla kan få besökare genom att höja buden till max. Men då förlorar man pengar på Adword.
Men smarta annonstexter och hitta konverterade ord så tror jag nog att det går att tjäna pengar på Googleannonser i de flesta branscher.
30 november, 2012 kl. 15:14 #156487J.LDeltagareTycker också det är sinnessjukt dyrt! Testade lite med en budget på 200SEK per dag och då syntes vi inte ens hela dagen eftersom det var så mycket klickande men inga direkt kunder, kunder kom då och då men knappast 1 per dag = man går minus på det hela. Vi säger 30 x 200 = 6000 jag tycker det blir jäkligt dyrt för att inte synas hela tiden samt att man inte ens får 1 kund per dag…
Testade sedan att lägga ner adwords och testa dom organiska google resultaten. Det genererar betydligt mer! Kanske inte får en kund per dag men det fick inte heller med Adwords men jag går ju inte minus iaf varje dag som man gör på Adwords. Ibland kommer det 5-6 kunder per dag från det organiska. Får nästan samma resultat som med Adwords så att säga
Det roliga var att vi använde bara 200SEK på ett utav våra produkter, skulle vi annonsera om alla våra produkter skulle det nog bli runt 20-50 tusen i månaden på adwords…
30 november, 2012 kl. 15:32 #156488mephisto73Deltagare@J.L 56893 wrote:
Tycker också det är sinnessjukt dyrt! Testade lite med en budget på 200SEK per dag och då syntes vi inte ens hela dagen eftersom det var så mycket klickande men inga direkt kunder, kunder kom då och då men knappast 1 per dag = man går minus på det hela. Vi säger 30 x 200 = 6000 jag tycker det blir jäkligt dyrt för att inte synas hela tiden samt att man inte ens får 1 kund per dag…
På din beskrivning får jag intrycket att ni hade behövt optimera er kampanj. Med AdWords måste man utvärdera varje sökord för att se vilka som konverterar och vilka som inte gör det.
Det gäller att lista ut vilka fraser folk söker på när de vill köpa den aktuella produkten, samt att du har tillräckliga marginaler.
AdWords funkar, det kan jag intyga. Det kanske inte funkar för alla produkter/branscher, men jag skulle nog rekommendera att anlita någon som kan optimera en kampanj åt er så får ni kvitto på om det verkligen inte funkar, eller om det är en fråga om optimering.
3 december, 2012 kl. 20:01 #156574NO LINGODeltagare@VATadviser 56545 wrote:
Får någon av Er en direkt lönsamhet i Adwords?
Ja sjukt lönsamt rätt gjort men det beror ju alldeles på vad man säljer. All annonsering på Google kan inte vara lönsam.
4 december, 2012 kl. 11:53 #156604CMAnderssonDeltagare@mephisto73 56894 wrote:
På din beskrivning får jag intrycket att ni hade behövt optimera er kampanj. Med AdWords måste man utvärdera varje sökord för att se vilka som konverterar och vilka som inte gör det.
Det gäller att lista ut vilka fraser folk söker på när de vill köpa den aktuella produkten, samt att du har tillräckliga marginaler.
AdWords funkar, det kan jag intyga. Det kanske inte funkar för alla produkter/branscher, men jag skulle nog rekommendera att anlita någon som kan optimera en kampanj åt er så får ni kvitto på om det verkligen inte funkar, eller om det är en fråga om optimering.
Jag skulle vilja saga att ett problem uppstår då antalet sökord blir stort. Att sitta och lista ut vilka fraser folk söker på blir helt enkelt inte effektivt. I slutändan handlar det ju om gissningar då man faktiskt inte vet exakt vilka sökord som genererar köp. För att få någon som helst bra information och för att kunna göra optimering måste man ju som ett första steg sätta in tracking för konverteringar och värde. Först då får man ju någon feedback på hur sökorden fungerat.
Jag har ännu inte kommit igång med min verksamhet då jag fortfarande försöker lära mig och ta reda på så mycket information som möjligt. När det gäller Adwords har jag bland annat varit i kontakt med Finch som automatiskt sköter allt optimeringsarbete baserat på värde trackingen på den historiska trafiken. Detta koncept skulle nog fungera för mig då jag inte kan spendera så mycket tid på att själv klura ut vilken budget sökorden ska ha…
10 december, 2012 kl. 10:30 #156897CarlDeltagare@VATadviser 56545 wrote:
Får någon av Er en direkt lönsamhet i Adwords?
Jag har försökt med olika varianter i flera år nu och konverterar jättedåligt. Hörde från någon att det är svårt att få direkt lönsamhet i en kampanj. Men att man om man har repeatkunder får det? Men jag ser ju att många annonserar hela tiden. Så jag antar att det går att få lönsamhet i det??
Att inte driva lönsamhet i AdWords känns inte så bra. Styrkan med just AdWords är ju att man kan räkna en direkt ROI för att kunna avgöra värdet på den investering man gör där.
Om man inte driver lönsamhet så kan det bero på ett par olika saker, de främsta anledningarna är väl så vitt jag vet att man antingen har en olönsam kampanjstruktur (man köper fel sökord, låg relevans på impressions = dålig CTR och dyra klick med låg konvertering), att man har en verksamhet som inte lämpar sig för AdWords som direkt försäljningsdrivande marknadsföringskanal eller att man har satt upp en tracking som inte visar rätt data (detta är vanligare än man kan tro; fel uppsatt tracking skapar data som gör att man tar felaktiga beslut, om man nu över huvud taget baserar sina beslut på data skapad ur AdWords-trafiken).Jag vet inte om det här gör dig klokare på något vis, men du får gärna ställa mig en direkt fråga om du har det!
/C
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.