Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Adwords CPC
- Detta ämne har 20 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av Prix.
-
FörfattareInlägg
-
26 november, 2012 kl. 10:07 #99219NareDeltagare
Hej!
Jag har precis börjat annonsera i Adwords och använder mig av automatisk budgivning (där google lägger mina bud beräknat på min budget om 200kr/dag). Det som slog mig var hur dyrt det verkar vara. På ett ord som det är ”låg” konkurrens på enligt sökverktyget så betalade jag 5,21 kr för ETT klick! Genomsnittlig position är 2,3.
Det värsta är att när jag söker på ordet själv så är det bara min annons som kommer upp! Vad beror detta på? Fattar mig tydligen inte på detta, några kloka kommentarer?
26 november, 2012 kl. 11:25 #156098MonsterMDeltagareKlok kommentar vet jag inte, men prova att sätta maxtak per klick. Har provat som dig och låtit Google bestämma kostnad, men satte ett eget tak och ser inte någon större skillnad i vare sig antal klick eller placering. Dock blev kostnaden betydligt lägre.
26 november, 2012 kl. 12:07 #156108danielanderssonDeltagareDet beror på kvalité och sökvolym, enkelt uttryckt.
26 november, 2012 kl. 12:17 #156112Richie72DeltagareKarl Lindberg från Ad-relevance har en del tips i den här videon om ad-words.
26 november, 2012 kl. 12:54 #156118kontorsmagasinetDeltagareOm du har en begränsad budget så kan det vara smart att sätta ett lägre klickpris.
Det finns ju ingen vits med att ligga högst upp på adwords om du ändå inte kan annonsera hela dagen. Utmaningen ligger i att hitta den position som ger dig mesta möjliga klick för pengarna. Ex: Säg att du lägger 100kr per dag på ett visst ord och det kostar 10kr för att ligga etta. Om antalet sökningar är högt så kanske det klickas upp på ett par timmar. Om du istället bjuder 5 kr, så kanske du ligger på 4-6 plats, men över en hel dag kanske det räcker för att få ihop 20 klick (alt 10 klick till halva kostnaden). Det är alltså inte alltid bäst att ligga högst upp. Utgå istället från din egen snittmarginal samt konverteringsgraden för dina sökord, detta ger dig vad varje klick får kosta för att vara lönsamt. Sätt taket där och se hur många klick du får. Får du inga klick med de lönsamma nivåerna är det dags att hitta nya ord / jobba för att få sidan att konvertera bättre.26 november, 2012 kl. 13:36 #156122TigernDeltagare…och missa inte att analyser dem klick du får och optimera vidare med den infon. Missa inte att kolla vilka exakta sökningar som genererar klicket, där finns säkert en del ord som du inte vill ha. Lägg till dessa som negativa sökord.
26 november, 2012 kl. 22:10 #156158NareDeltagareNu när jag satte ett eget bud så hamnade annonsen längst ner i sökfältet (under det organiska) även fast det inte finns några andra annonser. Är det för att google inte tycker man betalar tillräckligt eller?
Var ser man exakta sökorden, är det genom analytics? Har inte riktigt fått igång kopplingen därimellan än.
27 november, 2012 kl. 06:35 #156162MonsterMDeltagare@Nare 56522 wrote:
Nu när jag satte ett eget bud så hamnade annonsen längst ner i sökfältet (under det organiska)…
Har Google annonser under organiska listan? Sökorden ser du annars utmärkt i adwords under kampanjen.
27 november, 2012 kl. 10:24 #156177VATadviserDeltagareFår någon av Er en direkt lönsamhet i Adwords?
Jag har försökt med olika varianter i flera år nu och konverterar jättedåligt. Hörde från någon att det är svårt att få direkt lönsamhet i en kampanj. Men att man om man har repeatkunder får det? Men jag ser ju att många annonserar hela tiden. Så jag antar att det går att få lönsamhet i det??
27 november, 2012 kl. 12:20 #156194MonsterMDeltagare@VATadviser 56545 wrote:
Får någon av Er en direkt lönsamhet i Adwords?
Jo, vi har just nu på 283% avkastning på investering enligt Analytics , men då är ju inte alla siffror med när analytics gör den uträkningen. Så vi har lönsamhet, men det finns bättre vägar. Prisjämförelsesajter har vi bättre avkastning på, men där går det tyvärr inte påverka antal besökare lika lätt som via Adwords.
Men det är ett vågspel med Adwords, vi har kört många olika kampanjer och kommer fortsätta prova oss fram till vi hittar rätt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.