Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Adwords antal klick stämmer inte alls…
- Detta ämne har 24 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 6 år, 8 månader sedan av Arne_1921.
-
FörfattareInlägg
-
19 april, 2018 kl. 08:04 #185124Arne_1921Deltagare
Ok men nu säljer jag nått som tyvärr inte kommer generera många återkommande kunder eftrsom det är en specifikt byggmaterial som man som husägare nänvänder några få gånger
Men åter till vad man kan tänkas betala. Jag kan väll såklart tänka mig att betala mer om det genererar ett köp. Det va väll lite felformulerat av mig. Jag har testat googlead ett tag nu och har nyligen ändrat från maxa klick till maximera konvertieringar.
Men om ja förstår rätt så är väll detta bara ett mål i optimeringen och innan google har lärt sig vad som gerererar en konvertering så får ja betala för massor med klick.
Alla försäljningar jag hittills gjort har varit via blocket. Jag har däremot lagt 1500kr på google och alltså betalat 1500kr för 0 köp via klick från google annonsen.
Hur mycket ska man behöva lägga innan google lär sig? Sedan stör jag mig fortfarande på att google säger att ja fått tex 10 klick medans min sida säger att ja fått kanske 4 besökare…. Sidans räkneverk har ja bekräftat fler gånger genom att låta folk besöka sidan så den siffran liter ja mkt mer på.
19 april, 2018 kl. 08:42 #185126Jimmy OstromDeltagareEn bra sak att veta är vad kunden är värd. Finns en uppsjö av sidor om detta, tyvärr bara hittat bra på engelska. Tex denna: https://blog.ometria.com/how-to-calculate-customer-lifetime-value-clv-in-ecommerce
Har du satt upp ditt Google Adwords konto korrekt och ditt analytics?
Att trimma in tar lång tid, men man brukar se bra resultat efter kanske 3 månader. Med bra menar jag i detta fallet fler besökare och lägre kronor per konvertering.
@Arne_1921 91939 wrote:
Ok men nu säljer jag nått som tyvärr inte kommer generera många återkommande kunder eftrsom det är en specifikt byggmaterial som man som husägare nänvänder några få gånger
Men åter till vad man kan tänkas betala. Jag kan väll såklart tänka mig att betala mer om det genererar ett köp. Det va väll lite felformulerat av mig. Jag har testat googlead ett tag nu och har nyligen ändrat från maxa klick till maximera konvertieringar.
Men om ja förstår rätt så är väll detta bara ett mål i optimeringen och innan google har lärt sig vad som gerererar en konvertering så får ja betala för massor med klick.
Alla försäljningar jag hittills gjort har varit via blocket. Jag har däremot lagt 1500kr på google och alltså betalat 1500kr för 0 köp via klick från google annonsen.
Hur mycket ska man behöva lägga innan google lär sig? Sedan stör jag mig fortfarande på att google säger att ja fått tex 10 klick medans min sida säger att ja fått kanske 4 besökare…. Sidans räkneverk har ja bekräftat fler gånger genom att låta folk besöka sidan så den siffran liter ja mkt mer på.
25 april, 2018 kl. 19:26 #185177Arne_1921DeltagareJa det ska vara rätt konfigurerat. Mailat med Quickbutik om antal besökare och dom tyckte det lät konstigt att analytics visade fler än vad man ser i Quick… det är ju nästan en faktor 10 i skillnad.
26 april, 2018 kl. 06:09 #185178Stefan72DeltagareJag tycker du ska släppa det där istället………Det kommer inte ge dig nånting förutom tommare kassa. Du har helt fel produkt för sånt där. Du arbetar på en otroligt liten marknad och det är klart att det kanske går att optimera för att få det bättre men man kan samtidigt inte lägga hur mycket som helst på en vara som säljer så lite.
Skaffa en hemsida, annonsera på blocket, gör enkla broschyrer och dela ut på parkeringar vid bygghandlare osv osv och vänta och se. Med små utgifter är det enklare att traggla vidare än att spendera mycket pengar på nåt som till att börja med är avsett för att google ska tjäna pengar.26 april, 2018 kl. 06:44 #185179NilsonGroup MikaelDeltagareMitt tips är att titta på analytics när det kommer till dina besökare ifrån Google Adwords, även om Quick har rätt ”konfigurerat” så kan det vara andra parametrar som gör att du inte ser klick i din butik.
Mina tips:
* Starta aldrig med automatisk cpc innan du fått en högre besökarandel, dvs runt 1500 besökare eller klick.
* Se över dina sökord och jobba med exakta eller frasmatchningar som är breda och modifierbara (BMM).
* Satsa lågt först. Använd deras verktyg (sökordsplaneraren), där kan du få en fingervisning om hur mycket du kan lägga dina bud på.
* Gör konkurrensanalyser med diverse verktyg för att se om andra också köper dessa ord som du valt. Personligen gillar jag SEMrush, men det är ganska dyrt.
Anledningen till att din budget bara sprang iväg är endast pga att du försökte automatisera budgivningen på din cpc. Det innebär att Adwords försöker få upp dina ord så högt som möjligt för vilken kostnad som möjligt. Det är ingen bra idé för någon som precis har börjat. Sen så vet jag inte heller om du har valt enbart textannonser eller även display nätverket, vilket också har stor påverkan.
26 april, 2018 kl. 06:49 #185180NilsonGroup MikaelDeltagareEn snabbkoll:
Jag kollade lite snabbt via SEMrush:
Cirka Volym sökningar på just fiberduk: 2,400st
Cirka cpc kostnad: 3krKonkurrenter:
byggmax.se
markduk.se
billigamarkprodukter.se26 april, 2018 kl. 07:30 #185181Jimmy OstromDeltagareAlltså man kan INTE titta på besökare på Quickbutiks adminpanel. Denna räknar till exempel med alla gånger du själv är på sidan. Kör som andra skriver via analytics och lägg in filter där på din egna IP adress. Då kommer du ganska bra nära ”sanningen”.
26 april, 2018 kl. 19:10 #185182Arne_1921DeltagareQuickbutik visar alltså många färre besökare än vad Analytics gör.
Är väll lite inne på att släppa adwords tills vidare och jobba med att sprida ryktet ”gratis” och via blocket.
Trist dock då jag har en produkt som ingen annan har. Dom som hittar mig och köper är supernöjda med att dom slapp köpa en hel jäkla markduks rulle på 550kvm som är alternativet om man vill ha en bred duk.
Jag har förövrigt valt maxa konverteringar och automatisk cpc då gissar ja…får grotta lite i detta
26 april, 2018 kl. 19:27 #185183Jimmy OstromDeltagareNej utan mer än vad analytics gör, eller i alla fall 99% i mitt fall. Jag går bara på Analytics besökare och försäljningen går jag bara via min shop, inte alltid Analytics har rätt siffror där tyvärr.
@Arne_1921 92011 wrote:
Quickbutik visar alltså många färre besökare än vad Analytics gör.
27 april, 2018 kl. 07:47 #185185Arne_1921Deltagare@Jimmy Öström 92012 wrote:
Nej utan mer än vad analytics gör, eller i alla fall 99% i mitt fall. Jag går bara på Analytics besökare och försäljningen går jag bara via min shop, inte alltid Analytics har rätt siffror där tyvärr.
Jag har enligt analytics tex 340pers som besökt ”kassan” under en viss tidsperiod medans Quickbutik inte ens visar 100 besökare totalt under samma tid
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.