Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Ad-words En eller flera annonser
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 9 månader sedan av Mediastrategi.
-
FörfattareInlägg
-
21 mars, 2012 kl. 12:03 #97699team_fDeltagare
Svaret kanske är logiskt men jag frågar.
Utrymmet är väldigt begränsat i en vanlig ad-word annons. Frågan är. Ska man tränga in så mycket information som möjligt om sortimentet i en annons eller ska man göra många annonser med olika produktinriktningar på samma budget. Vilket ger mest för pengarna och varför?
Och är det viktigt att få med så många sökord som möjligt i själva annonstexten eller ska man satsa på att vara informativ?
21 mars, 2012 kl. 15:03 #139974lukasbrismanDeltagareHelt klart en separat annons per produkt/produktgrupp/nyckelord. Den sidan du länkar till skall vara relevant för annonsens innehåll och sökorden. Om du har relevans och folk klickar ofta på din annons (CTR) så får du högre kvalitetspoäng på annonsgruppen och därmed högre placering och lägre pris
Annonsen skall vara utformad så relevant som möjligt men framförallt SÄLJANDE!
21 mars, 2012 kl. 16:08 #139975team_fDeltagareOk. Tusen Tack!
23 mars, 2012 kl. 07:06 #140216MediastrategiDeltagareTänk också på att testa två varianter av ”samma” annons! Då kan du se om den ena formuleringen ger bättre resultat än den andra (högre CTR).
Detta kallas A/B-testning och är väldigt enkelt med AdWords eftersom du får all statistik automatiskt av Google.
25 mars, 2012 kl. 14:49 #140507team_fDeltagareKan någon kortfattat förklara det där med bud
Jag har bara på prov satt 50 öre per klick. Har ingen aning varför egentligen.
Hur ska jag tänka och vad innebär ett visst belopp? Fler visningar ju högre belopp?Och hur funkar det om man låter Google bestämma? Vad har man gjort för fel om varje klicka kostar 15 kr :S t.ex. Hur styr man kostnaden då? Jag vet att allt finns att läsa i manualen, men jag blir inte riktigt klok på det
Sedan ett par frågor till
Om jag tänker rätt ska jag ha så få men så bra sökord som möjligt per annons för att få upp kvaleliten? Google rekommenderar 10 st. En del sökord räknas som ”låg sökvolym”. Bör man behålla dem, eller säker dom kvaleliten (Dvs att dom visar mer i ”fel” sammanhang?
Påverkar mina annonser min rankning på Google över lag?
Mediastrategi: Tack för tipset!
26 mars, 2012 kl. 09:25 #140564MediastrategiDeltagare@team_f 39258 wrote:
Kan någon kortfattat förklara det där med bud
Jag har bara på prov satt 50 öre per klick. Har ingen aning varför egentligen.
Hur ska jag tänka och vad innebär ett visst belopp? Fler visningar ju högre belopp?Förenklat kan man säga att annonsplatserna säljs på en nyckelords-auktion, där du anger det maximala pris som du är villig att betala per klick för ett visst nyckelord. Du bjuder automatiskt över alla som har satt ett lägre maxbud. De annonser som bjuder högst visas oftast och på bäst placering etc.
Ditt maxbud kan exempelvis vara vad du har räknat ut att du tjänar per klick/besökare. (Ex. antal köp och medelorderns storlek per klick/besökare.)
Men det är inte bara budet utan även din annons ”quality score” bestämmer hur ofta den visas. Quality score sätts bland annat baserat på annonsens CTR. Så om din annons är relevant för dina valda nyckelord kommer den visas oftare än om folk helt ignorerar den.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.