Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Absorberande material
- Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 2 månader sedan av
Abbesnabb.
-
FörfattareInlägg
-
5 februari, 2013 kl. 14:47 #159392
verngren
DeltagareDet känns lite som det absorberande materialet är ovidkommande.
Problemet är ju att det inte ska gå sönder från början, går det inte sönder behövs ej heller absorberande material. Kan inte tänka mig att reklamationer ej godkänns på grund av avsaknad av absorberande material.För så ömtåliga varor hade jag möjligen rekommenderat Box-in-box packning. Med fillers emellan boxarna och fillers mellan andra boxen och varan.
Reklamationsavdelningar är en gråzon och ofta handlar det om vilken handläggare man får. Generellt kan man säga om det är en skada som inte syns (tryck, uppriven kartong etc) så får man ingen ersättning.
5 februari, 2013 kl. 16:49 #159401Jimmy Ostrom
DeltagareÄr det ett problem så kör på dessa (längst ner på sidan): Köp – Självlåsande lådor – Kartonger & lådor
Du får då lägga på 6,5 resp 8 kronor per flaska i utpris för att ligga på samma marginal.
5 februari, 2013 kl. 16:55 #159402GregerA
DeltagareRent generellt så bör emballeringen tåla att paketet tappas från en meters höjd rakt ner i marken. Fundera på hur godset rör sig om när paketet tappas i olika riktningar.
Är du säker på att de med absorberande material menar att det skall suga upp vätskor? Det kan ju vara stötabsorberande material de menar. Chips, bubbelplast, skrynklat kraftpapper brukar funka bra som stötdämpning. Det finns någon broschyr på DHL:s sida om hur man packar ”bra”.
Har du vätskor så är det bra att kapsla in dem i t.ex en extra plastpåse för att ta hand om eventuellt läckage.
5 februari, 2013 kl. 17:55 #159407Abbesnabb
DeltagareJa, det är absorberande material för att suga upp vätskor. Annars ersätts inte godset. Annat absorberande material har vi i överflöd, bubbelfolie, wellpapp, chips och så vidare. Har blivit anvisad till DHL:s packa-rätt-sida men den är väldigt vag.
Jag tror inte att paketen skadas i den ”mekaniska behandlingen”, jag misstänker att det är vid i- och urlastning som skadorna sker och där kan det nog ske tapp och slag från högre höjder. Svårt att diskutera vart gränserna går (när det inte finns några gränser).
Extra plastpåse kan vara en början och så förstås ännu mer emballage. Tackar för tipsen och tar gärna emot fler.
5 februari, 2013 kl. 18:15 #159408verngren
DeltagareKan aldrig tänka mig att det skulle vara ett krav.. Men jag jobbar ju inte på DHL så kan inte vara säker..
Det absorberande materialet har ju inget att göra om det är DHL’s fel eller ej om varan har gått sönder i transporten.. Det skyddar däremot annat innehåll / andra paket. Har du kollat deras transportvillkor.
Fortsätt bråka med dem,jag vet av erfarenhet att man hellre betalar till en bråkig kund än tar onödig diskussion,
Det kostar mer med tiden man använder för att debattera än utbetalningen kostar.
5 februari, 2013 kl. 18:18 #159409GregerA
DeltagareOk, då förstår jag.
Jag hittade packinstruktioner från både Posten och DHL, och ger länkarna här om någon annan är intresserad.
http://www.posten.se/sv/Documents/PDF/forpackningsinstruktioner.pdf
http://www.dhl.se/content/dam/downloads/se/express/se/downloadcenter/packing_advice_se.pdfI Postens broschyr står det: ”Tips till privatperson: Bra absorberande material är till exempel barnblöjor, santitetsbindor eller kattsand!” Kodmyran kanske kan ge dig en bra deal på kattsand … :rolleyes:
Annars, mer seriöst, finns det en del företag som säljer olika absorbentprodukter för indistriellt bruk. De kanske kan funka för dig.
Absorbenter med bsta absorption fr spillhantering och oljesanering
Farligt gods emballageJag skulle tro att även vanligt torkpapper i lagom mängd skulle vara ok.
6 februari, 2013 kl. 02:28 #159421Flagstore.se
DeltagareJag skulle prova den här typen av lådor + chips i topp o botten-> Vinlådor & lådor för flaskor – Packoplock
6 februari, 2013 kl. 07:49 #159424Abbesnabb
DeltagareVarken kattsand eller blöjor (nya förstås) känns ju särskilt lockande att blanda med matvaror, jag satsar på ännu mer emballage istället (och så plastpåsar som jag inte hade tänkt på tidigare). Det är ju trots allt fler flaskor som kommer fram hela än krossade och med lite mer stadga och dämpning så borde det gå att få fram ännu fler.
Handlar en del om frustration från min sida också när man bara får standardsvar och inget ansvar alls från fraktbolaget. Då blir jag den där bråkiga kunden eftersom jag känner att det är mitt enda vapen men nu har jag träffat på en riktigt resonabel handläggare på DHL så nu är det lugnt ett tag.
6 februari, 2013 kl. 20:29 #159482MonsterM
DeltagareVi hade lite problem med att våra möbler helt plötsligt kom fram skadade. Vi hade inte ändrat något alls utan var som vanligt väldigt noga med emballeringen.
Vi kom liksom ni inte vidare så vi köpte in klisterlappar som mäter g-kraft och klistrade på några sändningar. Efter det så har det knappt blivit några fler transportskador pga ”brutalt våld”. Lapparna var dyra, men de vi köpte in tror jag lönade sig. Shockwatch hette våra etiketter, men det finns alternativ.7 februari, 2013 kl. 08:52 #159502Abbesnabb
DeltagareTack, det där med stötindikator kan vara något att titta på om det blir mer kross. Då har man i alla fall något att komma med när Claims katatoniskt upprepar att det är dåligt packat.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.