Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › AB eller Enskild?
- Detta ämne har 43 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av Mony.
-
FörfattareInlägg
-
30 juni, 2010 kl. 10:45 #112305ParvelitoDeltagare
Du skall inte betala in något alls till Bolagsverket förutom avgifter för registrering. 50.000kr är vad som skall finnas i aktiekapital, och det behöver inte erläggas med kontanter utan så kallad apportegendom (som t.ex. maskiner och varulager) kan användas helt eller delvis.
30 juni, 2010 kl. 11:08 #112307fotofyndetDeltagareHar du redan ett lager så är det stor fördel med att AB:t köper din enskilda firma. Så gjorde vi och det har funkat bra. Vi avstod helt ifrån apportegendom eftersom vi inte hade så mycket förutom någon gammal dator som inte var värd något. Du måste nämligen få din apportegendom värderad av någon godkänd, tror det måste vara en godkänd/auktoriserad revisor, men jag låter det vara osagt. Att föra över varulagret var däremot inga problem utan värdering.
Rent praktiskt så gick det till såhär
Jag gick till banken och öppnade ett konto i namnet ”MittNyabolag AB under bolagsbildning”
Satte in 100.000 där
Ansökte och betalade hos Bolagsverket och Skatteverket
När allt var klart så var pengarna ”fria” att använda. Man ska dock komma ihåg att de 100′ måste finnas tillgängliga i omsättningstillgångar.Jag skriver 100′ nu eftersom det var så när jag bildade.
30 juni, 2010 kl. 12:45 #112313MonyDeltagareSen då? Köpte du din enskilda firma för 100k?
30 juni, 2010 kl. 12:59 #112314fotofyndetDeltagare@Mony 7810 wrote:
Sen då? Köpte du din enskilda firma för 100k?
Nu kommer jag inte ihåg exakt, men vi köpte över lager och kundfordringar iaf, så den summan kunde jag så att säga ”ta tillbaka” på en gång. Jag tror inte att vi gav oss in på att sätta nåt värde på nåt varumärke eller så.
30 juni, 2010 kl. 13:21 #112316Katrin LundgrenDeltagareDet vanliga brukar väl vara att man helt enkelt köper lager + inventarier. det brukar revisorn inte ha något problem med. Sedan kan man säkert hålla på och värdera och betala för kunder, varumärken m.m. men där får man nog prata med en revisor för att höra vad som är rimligt.
30 juni, 2010 kl. 13:27 #112318fotofyndetDeltagare@Kodmyran 7813 wrote:
Det vanliga brukar väl vara att man helt enkelt köper lager + inventarier. det brukar revisorn inte ha något problem med. Sedan kan man säkert hålla på och värdera och betala för kunder, varumärken m.m. men där får man nog prata med en revisor för att höra vad som är rimligt.
För att komma undan värderingen så ska det nog ha ett bokfört värde i den enskilda firman. Apportegendom kan ju även vara saker man äger privat, om man väljer att inte ta omvägen via enskild firma till AB.
Jag tipsade om en bok tidigare i tråden. Är helt övertygad om att det står massor om det här med apportegendom och köpa enskild firma i den.
30 juni, 2010 kl. 13:41 #112324MonyDeltagareFår läsa boken antar jag
Och hitta någon revisor…
30 juni, 2010 kl. 13:54 #112329JimmyKDeltagareJa, samma här!!!
Det smidigaste vore om man själv kunde värdera sitt lager + inventarier till de där 50.000.
30 juni, 2010 kl. 14:25 #112332fotofyndetDeltagare@Mony 7819 wrote:
Får läsa boken antar jag
Och hitta någon revisor…
Jag är full av tips idag, men läs bara dom ni vill ha. TRÄFFA REVISORN ni funderar på att anlita. Jag går inte bra ihop med min, och det är ingen fördel. Så ett tips är att ta ett möte och ”känna på” varandra lite innan.
Sedan är ju revisionsplikten till stor del borta också, så du kanske inte behöver en revisor i det nybildade bolaget, men däremot hjälp av en kunnig person vid själva ombildandet.
30 juni, 2010 kl. 14:29 #112334ParvelitoDeltagareAtt tänka på är att aktiebolaget är en egen juridisk person, pengarna i aktiebolaget är aktiebolagets. Alla företag behöver ett rörelsekapital, så det är ingen succé att dränera det helt på pengar. Naturligtvis skall aktiebolaget äga inventarier och lager, men det behöver en liten kassa också.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.