Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › A/B tester
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 7 månader sedan av Micke.
-
FörfattareInlägg
-
23 maj, 2009 kl. 06:25 #93893MagnusDeltagare
# Dan: Intressant läsning av A & B tester.
Jag tror på filosofin många små förbättringar hela tiden.Finns det någon e-butik som har sådana A/B test funktioner inbyggda i systemet?
Det är ett dilemma med sådant för mig eftersom Jag själv inte är en kodare och usel designer men gillar att man testar fram fakta istället för att tycka om saker & ting.
När Jag kom hem från mötet med ehandelstrender/kreditor för någon månad sedan ville Jag testa att göra ”Köp Nu – knappen 10 % större”.
Det är ju perfekt om man kan justera många småsaker även om man bara ökar konverteringen med några fåtal % per gång. – Tyvärr rann det ut i sanden.Lite funderingar, hypoteser eller räkne-exempel nedan.
Antag att man har 500 000:- i omsättning i e-butiken.
Ett litet test (kanske) ökar omsättningen med 2 % = +10 000:- per år.
6 st små tester per år ger 1.02 x6 = +12.6 %
Det (kanske) ger en ökning av omsättningen på +63 000:- per år.
Är det rimligt då att betala typ 10% av ökningen till kodaren/designen för att få dessa ändringar gjorda. Vad är rimligt?Går det att anta att ökningen beror på den förändringen eller måste mätningen göras under en längre tid för att bli statistisk säker.
Jag har ju OSCommerce och misstänker att den är helt oduglig med tanke på A/B Tester.
23 maj, 2009 kl. 10:52 #106036DanDeltagareJag skulle inte erbjuda en sådan ersättning. Jag har dock ingen bra lösning till dig.
A/B-testning kommer nog bli standard inom några år även hos hyr- och köplösningarna och det lär finnas som plugin till OSCommerce. Du kan alltid fråga hos: Forum för webbutiksägare. Diskutera marknadsföring, drift & teknik för webbutiker (osCommerce, Zencart, Magento, Cubecart)
Sedan kan man ju lära sig alltid, det är ganska kul om man gillar sådant pill. Annars är det skittrist och då skulle jag inte rekommendera det alls
23 maj, 2009 kl. 14:07 #106037MagnusDeltagareTack för svaret.
Har inte tid att försöka lära mig det.
Då är det bättre att begära av min kodare att få detta plugin samt ta ändringarna på timpenningen.Jag tror helt klart på iden att göra små ändringar o sedan testa det i 2 månader för att se utfall.
En tanke är att man testar o gör ”köpknappen” 10% större och även till ex gör ett test att man flyttar upp sökrutan ovanför kategorin under min logotype. Sedan efter 1-2 månader så gör man en utvärdering för att se om det påverkar köplusten. Då blir det 4 st olika alternativ.
Kan man öka försäljningen 2-5 % på sådant så blir det ju mycke på sikt.23 maj, 2009 kl. 14:53 #106038Katrin LundgrenDeltagareJag tycker a/b tester är suveränt, och jag tror precis som dig Dan att det snart är standard i flera butikssystem. I varje fall vet jag minst ett system som jobbar på det
Jag har provat att göra lite enkla tester på SweCat tidigare, och frakten i varukorgen, var något som jag märkte gav mindre lämnade varukorgar och ökade avsluten.
25 maj, 2009 kl. 10:27 #106049MickeDeltagaremagento har detta inbyggt och det är bara att aktivera tillsammans med google website optimizer borde finnas färdiga plugin till dom flesta ehandelslöningar?
har bara hunnit titta snabbt på det och har inte riktigt tillräckligt med trafik för att kunna köra några tester som skulle kunna ge tillförlitliga resultat.
Ett annat bra test att köra igång är testning med mål i analytic för att få fram var i kassan flest försvinner.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.