Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › 96% av granskade e-handelsföretag överträder ångerrätten eller reklamationsrätten
- Detta ämne har 13 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av JohanK.
-
FörfattareInlägg
-
18 juli, 2009 kl. 13:23 #106560MickeDeltagare
@Kodmyran 1222 wrote:
Hej på er
Vi på SweCat är en av de som får bakläxa.
Anledning, vi hade inte bytesrätt på varor som specialbeställs hem till kund. Vi fick kännedom om att det kunde vara problem när vi pratade med trygg e-handel och tog bort den saken i våra ordervillkor, men tydligen så hann konsumentverkat granska vår sida precis veckan innan vi tagit bort den lilla detaljen och då fick vi anmärkning, så alla ni som inte har bytesrätt på specialbeställda varor, se över era villkor.
har du lust att utveckla det där med specialbeställda varor? Konsumenten har alltså ångerrätt även på dessa?
18 juli, 2009 kl. 15:31 #106561Katrin LundgrenDeltagareVi hade vissa varor som vi normalt inte säljer, men om kunderna frågar efter dem så kan vi vara snälla och ta hem sådana. exvis kunden vet att en grossist vi använder har en speciell kattlåda och ber att vi ska ta hem den åt honom. Vi är då snälla och gör det. I våra ordervillkor stod att på sådana varor som togs hem speciellt till en specifik kund fanns ingen bytesrätt eller ångerrätt, men det fick det alltså inte stå. Även på sådana specialbeställningar måste ångerätten gälla. Det gör att förmodligen slutar vi med den lilla extra servicen.
samma sak antar jag om du har beställningsvaror i sortimentet så försöker många hänvisa till att ångerrätt inte ska gälla, eller reavaror.
5 december, 2012 kl. 15:14 #156677kristina.amexopticsDeltagareEtt intressant tillägg efter att ha läst på ARN:s sida är att de inte tar upp ärenden med ett värde under 500 SEK. Nytt för mig. Dessutom finns ett fall då en kille öppnat och sniffat på en parfym som ”inte föll honom i smaken” och han fick inte returnera.
5 december, 2012 kl. 21:17 #156708JohanKDeltagare@kristina.amexoptics 57111 wrote:
Ett intressant tillägg efter att ha läst på ARN:s sida är att de inte tar upp ärenden med ett värde under 500 SEK. Nytt för mig. Dessutom finns ett fall då en kille öppnat och sniffat på en parfym som ”inte föll honom i smaken” och han fick inte returnera.
Var det rätt att han inte fick returnera?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.