Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › 96% av granskade e-handelsföretag överträder ångerrätten eller reklamationsrätten
- Detta ämne har 13 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 11 månader sedan av JohanK.
-
FörfattareInlägg
-
9 juli, 2009 kl. 18:25 #93956PatricDeltagare
”””
119 av 124 näthandelsföretag åkte dit när Konsumentverket granskade ångerrätt och reklamation i avtalsvillkoren. Alla de granskade företagen har kvalitetsmärkningen ”trygg e-handel”
”””10 juli, 2009 kl. 03:36 #106485NicklasDeltagareDå försämrar de reglerna ytterligare för oss ehandlare.
”Fel som uppkommer inom tre år efter köpet kan man reklamera”
När införde de en 3 års regel?10 juli, 2009 kl. 06:41 #106486PatricDeltagare@Nicklas 1217 wrote:
Då försämrar de reglerna ytterligare för oss ehandlare.
”Fel som uppkommer inom tre år efter köpet kan man reklamera”
När införde de en 3 års regel?Ja nått måste dom 100 som jobbar på konsumentverket gör mellan fikarasterna.
3år är ju en evighet.10 juli, 2009 kl. 07:11 #106487ParvelitoDeltagareDet infördes för fem år sedan eller något sådant, men efter garantitiden hamnar bevisvärdet till större del hos kunden. Lite beror det på vad det är för sak.
En TV kan t.ex. allmänt anses ha en livslängd betydligt överstigande tre år, och slitaget på en TV är heller inte stort. En bil anses också ha en livslängd på över tre år, men inte utan omfattande underhåll. Det går inte att reklamera bromsbeläggen efter två år för att de är slitna.
Naturligtvis uppträder det en rad olika gränsfall i detta som man får behandla efter bästa förmåga. Hemelektronik är ett sådant område där det ofta blir diskussioner, men också kläder och möbler.
10 juli, 2009 kl. 20:03 #106490Katrin LundgrenDeltagareHej på er
Vi på SweCat är en av de som får bakläxa.
Anledning, vi hade inte bytesrätt på varor som specialbeställs hem till kund. Vi fick kännedom om att det kunde vara problem när vi pratade med trygg e-handel och tog bort den saken i våra ordervillkor, men tydligen så hann konsumentverkat granska vår sida precis veckan innan vi tagit bort den lilla detaljen och då fick vi anmärkning, så alla ni som inte har bytesrätt på specialbeställda varor, se över era villkor.
Det som gör det extra trist är att i vårt fall har vi faktisk bytt ut specialbeställda varor också när kunderna frågat eftersom vi vill ha bra kundservice, men hur det efterlevs är ju inget som granskas bara själva ordervillkorstexterna…
Annars så tror jag att de flesta andra företagen fick anmärkning på att kunden enl deras villkor bara fick ångra köpet vid obruten förpackning, det brukar vara en vanlig stötesten. Även att du måste betala tillbaka hela ordersumman och också fraktsumman vid ånger av köp tror jag att många åkte dit på. de flesta betalar bara varuvärdet tillbaka. Ja och så 3 årsreglen såklart
så nu vet ni vad ni ska se över i era ordervillkor
10 juli, 2009 kl. 22:25 #106492ParvelitoDeltagareTycker inte att man skall skämmas för att hamna i det där sällskapet. Det är ju mycket stora delar av Sveriges distanshandelselit, och det tyder lite på att lagen och verkligheten inte riktigt går i takt.
Är det verkligen rätt lagstiftning vi har, om 96% av de som anses seriösa i branschen bryter mot den? Är lagen förenlig med den allmänna rättsuppfattningen?
I butiken kan man inte bryta förpackningen hur som helst. Vem köper det sedan? Och butiken betalar inte dina bensinkostnader för att åka till butiken om du vill lämna tillbaka ett plagg.
11 juli, 2009 kl. 08:21 #106496Katrin LundgrenDeltagareJag skäms inte, jag känner mig snarare stolt att det var en såpass liten grej vi fick en anmärkning för. Många av den s.k. eliten åkte som sagt dit på betydligt större grejjor.
Sedan att man kan tycka de reglerna är totalt korkade är en helt annan sak. Faktum är att om kunderna gjorde det till regel att använda sig av alla de otroliga fördelar de har i lagarna, så skulle det knappast finnas någon distanshandel, knappast några småföretag i alla fall skulle kunna köra butiker.
Sedan tycker jag också att det är korkat att man inte gör en undersökning där man kontrollerar hur det faktiskt efterlevs och sköts, nu kontrollerar man den skrivna texten, men det är ju i kundmötet vid en reklamation man får veta hur det verkligen fungerar. Sedan undrar jag hur man kontrollerat att kunderna verkligen får information hemskickad angående ångerrätten, det ska de få vid köp, men om man inte gjort provköp hur vet man då???
11 juli, 2009 kl. 10:24 #106497JoelDeltagare@Kodmyran 1222 wrote:
Hej på er
Vi på SweCat är en av de som får bakläxa.
Anledning, vi hade inte bytesrätt på varor som specialbeställs hem till kund. Vi fick kännedom om att det kunde vara problem när vi pratade med trygg e-handel och tog bort den saken i våra ordervillkor, men tydligen så hann konsumentverkat granska vår sida precis veckan innan vi tagit bort den lilla detaljen och då fick vi anmärkning, så alla ni som inte har bytesrätt på specialbeställda varor, se över era villkor.
Det som gör det extra trist är att i vårt fall har vi faktisk bytt ut specialbeställda varor också när kunderna frågat eftersom vi vill ha bra kundservice, men hur det efterlevs är ju inget som granskas bara själva ordervillkorstexterna…
Annars så tror jag att de flesta andra företagen fick anmärkning på att kunden enl deras villkor bara fick ångra köpet vid obruten förpackning, det brukar vara en vanlig stötesten. Även att du måste betala tillbaka hela ordersumman och också fraktsumman vid ånger av köp tror jag att många åkte dit på. de flesta betalar bara varuvärdet tillbaka. Ja och så 3 årsreglen såklart
så nu vet ni vad ni ska se över i era ordervillkor
Jättebra input!
Jag tycker personligen att det är svårt med köpvillkor och vad man ska ta med. Det finns hundratals exempel på copy-and-paste varianter som inte alls passar den aktuella butiken ifråga.
Jag tycker mig ha lyckats bra genom att titta på andra butikers köpvillkor men det finns garanterat något att förbättra.
Hur har ni tagit fram era köpvillkor?
Finns det några standardvillkor att hämta hos Konsumentverket?
/Joel
11 juli, 2009 kl. 10:53 #106498ParvelitoDeltagare@Kodmyran 1228 wrote:
JFaktum är att om kunderna gjorde det till regel att använda sig av alla de otroliga fördelar de har i lagarna, så skulle det knappast finnas någon distanshandel, knappast några småföretag i alla fall skulle kunna köra butiker.
Pluggade lite i natt. Som lagen är utformad är det helt OK att beställa en rätt häftig kamera med tillbehör upp över öronen, packa upp allt och åka på semester en vecka och plåta som aldrig förr, och sedan komma hem och returnera allt. Man kan nog få med sig en bärbar dator också, med samma metoder.
Eller plocka hem en häftig spelkonsoll över sportlovet och sedan skicka tillbaka, en iPod till skidsemestern eller varför inte en tjusig gasolgrill de luxe till grillfesten.
Kostar returporto, inte mer.
Jag tänker fortsätta hävda obruten förpackning för returer.
11 juli, 2009 kl. 14:50 #106503RikardDeltagareNär jag går in på dina villkor & info får jag inte upp något alls. Är det dom ultimata köpvillkoren eller är det fel på sidan?
I övrigt måste ju produkten inte ha levt upp till de förväntningar som du som konsument rimligen kan anta att produkten ska ha för att du ska kunna skicka tillbaka en använd produkt.
Sen att e-butiker ska upplysa om allt är ju lite märkligt med tanke på att vanliga butiker slipper undan helt. Har ni sett en skylt med konsumentköplagen vid kassan någon gång inne på H&M eller Teknikmagasinet?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.