Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › 3PL gone bad!
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 6 månader sedan av Dan.
-
FörfattareInlägg
-
3 juni, 2015 kl. 14:55 #102752nmnDeltagare
Posten Pålitlig Partner var den slogan som gällde då jag jobbade på Posten under tidigt 90-tal, av förklarliga skäl är den väl begravd sedan länge.
Fick precis nedanstående från en leverantör som trott att det var vettigt att lägga ut lagerhanteringen. Vi har under de senaste månaderna fått en kabel i ett paket ena dagen och nästa kabel i ett annat paket tre dagar senare trots att deras webbsida indikerat att de skulle ha massor i lager.—-
DELTACOS lagerflytt tar time-out!
Bästa kund,
Efter mycket övervägande har vi nu bestämt oss för att under en period ta en time-out från vårt avtal med PostNord. Rent konkret betyder det att alla utleveranser och de flesta inleveranser återigen lokaliseras till vårt lager i Tullinge. Samarbetet med PostNord kommer att fortsätta i begränsad form och PostNords lokaler kommer under den perioden endast utnyttjas som ett buffert-lager.
Vår bedömning är att vi om några veckor kommer leverera 100 % av inkommande order från Tullinge. I dagsläget levererar vi ca 80 % från Tullinge och arbetar hängivet med att flytta tillbaka resterande artiklar och bemanna lagret med kompetent och engagerad personal.
Den största bidragande orsaken till beslutet är det faktum att många order fortfarande dellevererades från två olika lager. Dessutom har vi trots utökade kontroller inte lyckats nå upp till den leveranskvalitet som både vi och våra kunder kan förvänta sig. De dubbla lagren bidrog även till ineffektivitet och ökade kostnader.
Jag vill än en gång beklaga de problem vi har orsakat Er. Jag och mina kollegor på Deltaco är djupt tacksamma för den förståelse och det tålamod som Ni har visat. Jag vill försäkra Er om att vi gör vårt yttersta för att återvinna det förtroende som Ni alltid har visat.
Tveka inte att kontakta oss med Er feedback.
Mvh,
Siamak Alian, VD3 juni, 2015 kl. 15:53 #178625EkraftDeltagareWell, de får väl skylla sig själva lite. Säga upp personal som jobbat där i decennier och lagt ned sin själ i att leverera rätt, och tro att de kan ersättas av vem som helst som jobbar för någon helt annan. Att det skulle gå åt helvete var väl rätt så självklart…?
3 juni, 2015 kl. 15:57 #178626DanDeltagareMed risk för att vara djävulens advokat här så står det ingenstans vems felet är, bara att avtalet sätts på paus pga. något inte funkade.
Det står också att problemen berodde på delleverans från två lager.
Dvs dålig planering och felaktigt IT/WMS-stöd? Sen vem som planerat och vems IT-system som var felet framgår ej.
Min gissning är att det är Deltaco som styrt lagerprocesserna eftersom de fortfarande hade kvar sitt lager (tolkar jag det som). Eftersom att byta system för att ha in en extern part i en befintlig lagerverksamhet skulle typ ingen e-handlare/grossist gå med på.
Att oursourca 1 av 2 lager till en extern part (jag tolkar det som att de driftade sitt ena lager och Postnord det andra) och sedan stänga ner pga. att det blir mycket delleveranser och högre kostnader låter ju som att man inte gjort sin läxa och upphandlat och planerat kasst.
Det är ju ganska svårt som 3pl:are att påverka vad du får i dina paket om det styrs från ett WMS/affärssystem hos kunden och man packar det som står på plocksedeln.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.