Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › 3D Secure (PCI DSS) ger problem när amerikanska kortinnehavare försöker betala
Etiketter: 3dsecure, kortbetalning, pci
- Detta ämne har 8 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 8 månader sedan av fredde_r.
-
FörfattareInlägg
-
12 februari, 2010 kl. 11:40 #94260halmenDeltagare
Jag har kortbetalning på en sajt via DIBS och har kunder över hela världen. Många (alla?) amerikanska kunder, och några andra utländska, får felstatusmeddelandet ”This card is ineligible for 3-D Secure payments”. När de försöker betala.
Såvitt jag kunnat utröna så beror det på att vi hos DIBS har obligatorisk 3D Secure (också känt som Verified By Visa eller SecureCard och det har med standarden PCI DSS att göra) vilket vår bank kräver av oss.
Uppenbarligen är det många amerikanska banker som vägrar att ens initiera en transaktion där 3D-Secure krävs. Men varför har jag inte lyckats begripa, och såvitt jag förstår är den officiella hållningen från VISA/MasterCard att alla deras kortkunder ska kunna handla överallt. Men det stämmer inte. Svenska kunder kan alltid handla oavsett om de aktiverat 3-D Secure på sitt kort eller inte, men utomlands har jag alltså en massa kunder som inte kan betala.
Varför? Finns det någon här som vet mer? Jag har googlat till förbannelse men hittar egentligen inget om just den här problematiken…
12 februari, 2010 kl. 12:34 #108648danielanderssonDeltagareKanske en halvdum fråga, men vad säger DIBS om det hela?
12 februari, 2010 kl. 12:40 #108649halmenDeltagare@lunarmys 3720 wrote:
Kanske en halvdum fråga, men vad säger DIBS om det hela?
Ingen dum fråga. DIBS säger vad de kan säga, nämligen det faktum att kortinnehavarens bank inte ens tillåter att en transaktion att initieras utan det blir nobben direkt. Jag ringde faktiskt en av kundernas bank i USA, men lyckades egentligen inte få prata med någon som visste något mer än bara den vanliga kundtjänsten, men det verkar som att i bankens system syns inte ens att kunden försökt handla – transaktionen nekas i ett extremt tidigt stadie.
Man kan hos DIBS stänga av flaggan som aktiverar 3D Secure, men då blir vår bank arga på oss…
12 februari, 2010 kl. 12:52 #108650danielanderssonDeltagareTestat ringa VISA (eller MasterCard för den delen)?
Det känns verkligen inte som om du är ensam om det här problemet.
Antar att DIBS inte kan stänga av 3D Secure för utländska kort? Och ja, sen inte berätta det för banken
12 februari, 2010 kl. 12:58 #108651halmenDeltagare@lunarmys 3722 wrote:
Testat ringa VISA (eller MasterCard för den delen)?
Man kan inte ringa Visa och/eller MasterCard. De har inga offentliga telefonnummer eller kontaktcenter. Man måste gå via sin bank och de kan inte heller säga mer än vad DIBS kan.
Ja jag tycker också det borde vara fler som lider av detta, men det är verkligen svårt att finna något om det på nätet…
12 februari, 2010 kl. 13:06 #108652danielanderssonDeltagare3D Secure behver marknadsfras – Ehandel.com
Slå Outnet eller Design online (Jörgen) en signal, de verkar ju haft samma problem.
Väldigt trevliga killar båda två
(dom sitter också här i Kalmar)12 februari, 2010 kl. 13:18 #108653halmenDeltagareJa det är ett parallellt problem, men ändå inte samma sak. Där pratar de bland annat om att kunderna inte känner till 3-D Secure men det problemet är ganska litet idag. Det större problemet är ju när banken inte ens erbjuder lösningen till sina kunder, alternativt informerar så extremt dåligt om den att det över huvud taget inte funkar… Svenska kunder kanske åtminstone till en början blir konfunderade över varför man nu ska knappa koder och svara på frågor, men även de som ännu inte aktiverat sin 3DS kan ju handla ändå. Om man har en svensk/europeisk bank. Men uppenbarligen inte amerikanerna. Och här vet jag faktiskt inte om bankerna där alls är anslutna till systemet. Den bank jag pratade med förstod inte alls vad jag menade (och jag är tämligen säker på att det inte är jag som pratar dålig engelska och förklarar dåligt).
Tack för tipsen ändå!
12 februari, 2010 kl. 21:59 #108664danielanderssonDeltagareFörvisso, men tänkte att de kanske haft samma problem också.. kanske?
Från visaeurope.com:
Cardholder or merchant enquiries – Monday to Friday, 08.30 to 17.00 GMT (except for UK public holidays, when our offices are closed)
E-mail: enquiries.europe@visa.com
Tel: +44 (0)20 7795 577713 februari, 2010 kl. 07:57 #108667fredde_rDeltagaregår inte att försöka lösa det på annat sätt då? som tex paypal? verkar som många amerikaner gärna betalar via paypal, må vara en dyrare lösning men iaf en fungerande..?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.