Startsida Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar 301:a, byte av plattform…..

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #118001
    Kocken
    Deltagare

    Har för mig att jag läst på Prestaworks hemsida att de kan hjälpa till med den tjänsten. Kolla med dem!

    #120565
    Abbesnabb
    Deltagare

    I oktober förra året registrerade jag domänen för vår e-butik. La då upp en enkel html-sida och några meningar med lite strategiskt utvalda ord och fraser. Det gick rätt bra och snart började sidan hamna bland de tio första på Google på våra ord och fraser. För knappt tre veckor sedan släppte vi butiken skarpt och då la jag de gamla filerna i en mapp och butiken i en annan mapp. Tänkte mig inte för och dirigerade inte om trafiken förrän efter drygt en vecka (från index.html till prestashop/default.php, typ). Men skadan verkar redan vara skedd, just nu verkar vi inte ens komma med i sökningen på de ord och fraser som vi förut rankade högt på.

    Kan jag göra något åt det här, eller är det bara att vänta?

    #120576
    GregerA
    Deltagare

    Om du inte gjort det, så bör du se till att butikens sitemap fil är aktiverad, och att du registrerat den hos Google (verktyg för websansvariga). Då brukar den läsa in filerna ganska snabbt (nån vecka), och du kan också se hur många sidor den har indexerat.

    #120577
    Abbesnabb
    Deltagare

    Ah, tack. Det hade jag missat. Hade dessutom missat att verifiera webbplatsen. Tack för en knuff i rätt riktning.

    #120966
    ehandel24h
    Deltagare

    Hej!

    Precis som du säger skall du lägga upp en 301 permanently moved redirect.
    Det är viktigt att du inte bara gör detta för din toppdomän, utan alla sidor ska redirecta till rätt sidor i din nya plattform.

    Du gör detta men en s.k .htaccess fil och vet du inte hur du gör detta, så ta hjälp av nåfon som vet.

    Gör du bara redirect av första sidan, försvinner 99% av din PR som du hittills har genererat och det vore ju helt galet.

    Det är lite jobb att byta plattform, men gör man det rätt så tjänar man på det så ofantligt mycket, det är toppen att du redan är inne på att göra en 301:a men som sagt tänk på detta tips så tjänar du mycket mer.

    #120971
    Abbesnabb
    Deltagare

    Men … det är ju samma domän och eftersom det bara var en sida som låg uppe tidigare (index.html) så blev det inte så kämpigt att dirigera om trafiken (till /prestashop/default.php). Gjorde 301 men uppenbarligen för sent. På de ord där jag tidigare låg på topp tio syns jag inte bland de 100 första på Google än. Men jag försöker att inte gräva ner mig alltför mycket i det. Dels så har det visat sig att folk söker på andra saker och dels så har jag fortfarande kvar länkar från andra webbplatser som dyker upp högt i resultaten.

    #121062
    allstars
    Deltagare
    #121064
    Thomas THL
    Deltagare

    @allstars 17662 wrote:

    takbox.se – hyr takbox, packline, tak box, hyr, uthyrning

    Wow. Fantastiskt oläsbart.

    Wow! Tack allstars! Nu tillförde du verkligen någonting till forumet på ehandel.se.
    Grymt bra inlägg, stort tack till dig. Det är sådana som du som gör det här stället till så otroligt värdefullt!

    Nu skulle jag ju kunna skriva ”fantastiskt bruten bild”.
    Men det skulle ju inte hjälpa dig utan jag skriver så här:

    Du har en bruten bild på malfoto.se, Sylvesterloppet 2010.

    #121074

    hehe, ta de lugnt nu grabbar :)

    Får man fråga varför du väljer att ha butiken i en mapp och inte i rooten?

    #121075
    Thomas THL
    Deltagare

    Visst får man fråga det :)

    Startade en liten takboxuthyrning 2005 och la till butiken 2007.
    Vågar helt enkelt inte röra om för mycket, livrädd att tappa 1:a placeringen på google.se.

    Om jag fick göra om så hade jag lagt den i rooten.

    /Thomas

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 21 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.