Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › 30 dagars öppet köp
- Detta ämne har 3 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av Prix.
-
FörfattareInlägg
-
11 mars, 2013 kl. 23:13 #99773DotteDeltagare
Hej!
Är lite kluven kring just regler och lagar.
Om man går ut med att man erbjuder 30 dagars öppet köp på sin första sida.
” 30 dagars öppet köp”
Utan att skriva mer detaljerat dels eftersom det inte finns plats och även för att det inte ser bra ut rent designmässigt. Bryter man mot någon lag då vi har produkter som är ”tillverkningsvaror” och ej omfattas av ångerrätten/öppet köp.
Allt står självklart i våra köpvillkor, men vi vill även uppmärksamma att vi erbjuder 30 dagar öppet köp på dem flesta produkterna. Tycker själv det är ett bra sälj argument som borde vara med på första sidan. Men att skriva t.ex. ” 30 dagars öppet köp på dem flesta produkterna” låter ju inte alls bra.
Räcker det med att man skriver ”30 dagars öppet köp” sen är det upp till var och en att läsa köpvillkor osv.
Tänker mest så man inte får ett samtal sedan att ”Det står ju på först sidan att ni lämnar 30 dagars öppet köp osv….” och sedan är diskussionen igång.
12 mars, 2013 kl. 06:21 #161531ettett2DeltagareVarför inte skriva: ”30 dagars öppet köp*.”
Och längst ner på sidan lr där det passar in, under i finstilt?
” *= tillerkningsvaror omfattas inte av öppet köp, för er info se köpvilkor.”
Så har handel jobbat så länge jag kan minnas.
Lycka till!
13 mars, 2013 kl. 20:20 #161602NO LINGODeltagareVi använder 30 dagar öppet köp i marknadsföringen men anger på vissa produkter (innei shoppen) att de inte omfattas av detta dvs det är specialbeställning utan returrätt.
14 mars, 2013 kl. 05:21 #161605PrixDeltagareMin uppfattning är att vänder du dig till företag och gör sön Nolingo och informerar tydligt på produktsidan om det ej gäller bör de anses okej. Eventuellt skulle någon bråkstakare kunna påstå att varan marknadsförts med andra villkor.
Till konsumenter kan det dock anses svårare då lagen är väldigt skyddande för just konsumenten. Det måste då framgå väldigt tydligt att allt inte går under 30-dagar för att vara på den säkra sidan. Exempel är att man i en del butiker inte behöver besöka varan för att lägga den i varukorgen. Då kan det, trots de finns specifikt i dina villkor, anses att konsumenten inte har sett att det inte rör den varan och utgår då från hur du marknadsfört dig.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.