Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › 30 dagars betalningstid mellan b2b
- Detta ämne har 13 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 9 månader sedan av Alldo.
-
FörfattareInlägg
-
24 januari, 2013 kl. 11:55 #99509JoelDeltagare
Vet inte hur många av er som följt debatten men igår vann S och SD omröstningen med 3 röster om ett lagförslag där näringsidkare emellan max får kräva 30 dagars betalningsvillkor (gäller även kommun/landsting).
Bra eller dåligt?
För oss är det varken positivt eller negativt då vi alltid enbart erbjudit 30 dagar till b2b-kunder. Men jag kan tänka mig att det är positivt för många underleverantörer till större företag, eller leverantörer som säljer produkter till kedjor, som inte allt för sällan hinner sälja varan till kund, innan leverantör får sina pengar.
Läs mer här: Regeringen föreslår 30 dagars betalningstid på fakturor – Motor-Magasinet
24 januari, 2013 kl. 11:59 #158683ParvelitoDeltagareEn tandlös lag, för vem av dem som vill vara kvar som leverantörer till den stora jätten skickar iväg sin faktura på inkasso när 30 dagar gått?
24 januari, 2013 kl. 12:12 #158685JoelDeltagareDet kanske man inte gör, men menar du att alla stora bolag nu kommer sätta 30 dagar, men tillämpa 60 i praktiken?
Isåfall är det nog ett steg bättre iaf, än som idag där de sätter 60 dagar och som bäst kanske betalar efter 90
24 januari, 2013 kl. 12:13 #158686BjornAnderssonDeltagare”En borgenär som drabbas av sen betalning ska alltid ha rätt till kompensation i form av en förseningsersättning om 450 kronor.”
Är nog de jag främst reagerar på. Känns som att på stora fakturor gör de varken till eller från. Men på mindre summor känns det väldigt konstigt.
24 januari, 2013 kl. 12:14 #158687DansPaRosorDeltagareFrån min synvinkel verkar det som ett förslag som kan förbättra situationen för småföretagare som levererar/utför tjänster till t.ex. kommuner som ofta är dåliga på att betala?
24 januari, 2013 kl. 12:17 #158688ParvelitoDeltagare@Joel 59386 wrote:
Det kanske man inte gör, men menar du att alla stora bolag nu kommer sätta 30 dagar, men tillämpa 60 i praktiken?
Isåfall är det nog ett steg bättre iaf, än som idag där de sätter 60 dagar och som bäst kanske betalar efter 90
Jag menar att de kommer fortsätta som nu och betala när de har lust.
Däremot gillar jag INTE förseningsavgift på 450kr rakt av. Det är horribelt mycket för en räkning på t.ex. några hundralappar.
24 januari, 2013 kl. 12:41 #158690NattbutikDeltagareFörslaget är framarbetat av politiker som aldrig jobbat i sitt liv, än mindre drivit företag. Vi har alla suttit i situationer där vi behövt några dagar extra och i situationer där kunden behövt några dagar extra. Ska de sätta samma princip på företag som de har för tullavgiften? Dvs. du missar betala tullavgiften på 20kr med 1 dag och blir bötfälld 500kr. Om du hade att göra med en leverantör som gjorde detta skulle du aldrig handla där igen!
24 januari, 2013 kl. 13:23 #158693PrixDeltagare@Parvelito 59389 wrote:
Jag menar att de kommer fortsätta som nu och betala när de har lust.
Däremot gillar jag INTE förseningsavgift på 450kr rakt av. Det är horribelt mycket för en räkning på t.ex. några hundralappar.
Läst om detta tidigare. Det är alltså allt som allt i förseningsavgifter och ett maxtak. Det är ju mänskligt att missa en faktura så det skulle bli kaos om det kom som en klump på 450 :- om man t.ex. missat att godkänna betalningarna på internetbanken.
För oss är det en negativ förändring. En del bolag har vi 60 dagar på fakturor vid kampanj eftersom det är väldigt mer simpelt att hantera returrätten på resterna från kampanjerna. Sen måste ju alla tycka att en faktura på 60 dagar är alltid roligare än 30 eftersom man hinner ofta få tillbaka inköpsvärdet i försäljning på 60 men inte alltid på 30 dagar.
24 januari, 2013 kl. 13:53 #158694DanDeltagareJag förstår inte vitsen med detta. Det är något man förhandlar företag emellan.
Vi har både 90 dagars faktura hos vissa leverantörer och erbjuder längre fakturatider till våra kunder ibland också. Det är ingen som vinner på detta egentligen, det är slöseri med tid och typiskt kommunistiskt tänk att staten ska tänka åt företagarna.
De borde fokusera på att förbättra sätten att driva in skulder eller sänka skatterna istället för sånt här fjanteri.
24 januari, 2013 kl. 13:56 #158695IllvilljaDeltagareFör den cykelbutik jag konsultar åt e de negativt, speciellt nu i lågsäsong då det är vanligt med längre betalningstider i branschen.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.