Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › 16 åring tar steget in..
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av peanut.
-
FörfattareInlägg
-
10 oktober, 2012 kl. 20:24 #98944HeaZearDeltagare
Hej!
Jag är en kille på 16 års åldern, och fyller 17 nästa år tidigt. Jag har följt e-handel livet ett bra tag nu, och tänker ta in mig i den världen och hoppas på att jag kommer att lyckas, kommer att lägga ner en bra tid på verksamhetet.
Jag har min själva affärsidé om hur mitt sortiment kommer att se ut, har fått tips om hur jag smidigt och hur jag sköter företaget lite plus tecken på hur det kommer att se ut av 2 olika e-handlare här idag.
Jag behöver en som är erfaren och som det går flytande för som kan förklara saker och ting, om vilka skyldigheter jag har eller vad jag behöver göra för att kunna starta ett, eller vad jag behöver göra om när jag beställer från länder utanför EU eller innanför EU.
Jag håller på att läsa dessa 2 böcker som handlar om företag:
E2000 Compact Företagsekonomi A Fakta och Övningar
E2000 Compact företagsekonovmi B Basbokså när jag är nog klar med dessa böcker tänker jag börja driva mitt verksamhet.
Så jag undrar om vad ni har för tips som nybörjare, om vad jag bör kunna och vad jag måste ansöka om för att få ha min webbshop uppe med mitt företag.
Vad föredrar ni för bolag? Jag har funderat på att starta enskild firma i början och lägga in mitt kapital, och senare om det går flytande för mig så byter jag bolag till aktie bolag.Jag tackar för alla tips och rekommendationer som kommer från proffsen där ute, alla bra e-handlare där ute är mina förebilder, har följt vartenda en här på forumet!
10 oktober, 2012 kl. 21:07 #153565peanutDeltagareFokusera först på att hitta och skriva ner bra lösningar för logistik och betalning. När du löst detta kan du titta närmare på hur ev. rapporter på betalning osv. kommer att se ut och fundera ut om du kan bokföra detta själv eller om du vill betala någon för att göra detta åt dig.
Gör upp en affärsplan, räkna på alla kostnader som kan uppkomma (både fasta och månadskostnader).
Några exempelkostnader:
– Registreringskostnad hos Bolagsverket.
– Plattform för butik, alternativt egen och i så fall kostnad för hosting.
– Startkostnad för att gå med i något fraktnätverk, nästan ett måste om man inte skickar små saker som då kan gå som brev.
– Startkostnad och månadskostnad hos betalleverantör (Klarna tar tex. 3000 kr + moms i startavgift).
– Inköp av emballage, skrivare, fraktetiketter. Förbrukningsmaterial helt enkelt.
– Inköp av varor/lager.
– Marknadsföring, sällan produkterna säljer sig själva. Underskatta inte denna punkt!
– Bokföringstjänster.Det blir snabbt ganska mycket pengar, räkna ut vilken månadskostnad du kommer att ha och räkna sedan ut hur mycket du måste sälja för att gå +/- noll.
Kan du sedan uppskatta snittordervärdet så vet du hur många ordrar du behöver för att gå runt, varje månad.
Slutsatsen är egentligen att göra allt klart och räkna ordentligt innan du registrerar företaget, själva registreringen är det minsta problemet. Att vara företagsägare är inte så stort, att vara framgångsrik e-handlare is the shit!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.