Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › 15 åringen börjar..
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av V.Lindberg.
-
FörfattareInlägg
-
15 augusti, 2012 kl. 17:11 #98612lappenDeltagare
Hej!
Jag är 15 år gammal och då man måste vara 16 för att starta företag så har jag övertalat min mamma med hjälp av min moster och morbror att starta ett företag i hennes namn och jag tar hand om allt.
Min morbror sa att han ska ge mig 15.000 att köpa lager, marknadsföra för, jag har själv 10.000 och min mamma sa att hon kan skjuta till 1.000 i månaden.
Det går redan bra för mig, har ”smygstartat” och det går hyfsat bra, men jag vill inte fortsätta med svart verksamhet.
Så hur går det till?
Som jag förstått det:
1. Min mamma loggar in på skatteverket och ansöker om F-skatt. Hon anger hur mycket hon tror att hon ska tjäna och sen betalar man den förväntade skatten på det? Kan man skriva att man tror att man tjänar t.ex. 1 krona?
2. Jag slår upp Magento på en server, installerar ett tema, lägger upp produkter, registrerar mig på Payson, ev. PayPal. (Senare när det börjar gå bra fixar jag klarna och DIBS och sen någon för internetbanker, men Payson med höga avgifter får duga i början)
3. Köper in lite lager från Kina, ber de som skickar skriva riktiga värdet så att jag betalar moms och tullavgift som jag aldrig tidigare gjort.
4. Marknadsför på Google Keywords (mitt sökord kostar 1,5 kronor, så köper kanske 1000 klick med min kupong också). Eventuellt andra kanaler.
5. Säljer.
6. Bokför.
7. Betalar Skatteverket skatt och arbetsgivaravgifter.
Men när betalar man skatteverket skatten och arbetsgivaravgifterna?
Vi tar ett exempel. Jag säljer apelsiner för 100 kronor styck och köper de in för 10 kronor styck. Jag köper in 1000 apelsiner för 10.000, plus tull, frakt och moms blir det 15.000. Momsen är 2.500.
Jag säljer nu apelsinerna för 100 kronor styck, plus 12 kronor frakt. 100 kronor är inklusive moms. Jag säljer 10 apelsiner en dag i 5 ordrar totalt. Så jag har nu 1000 + 60 kronor i frakt totalt. Fraktavgiften är vad jag tar från kund och det är vad jag betalar posten.
1060 kronor har jag i kassa.
250 kronor av det är moms.
60 kronor av det är frakt.
150 kronor av det är inköpskostnad.Som jag förstår det tar man då 1060 – 250 – 60 – 150. Vilket ger mig 600 kronor över. Eftersom att jag sålt för 250 kronor moms och köpt in för 2500 kronor moms, betyder det att mellanskillnaden får jag på handen av skatteverket senare? Vad händer om jag säljer av hela mitt lager, då kommer jag ha sålt för mer moms än vad jag köpt in för. T.ex. så har jag köpt in moms för 2500 totalt. Jag säljer av hela mitt lager om 1000 apelsiner, vilket ger 25.000 i momsförsäljning.
Är staten skyldig mig 22.500 då eller går det till att betala arbetsgivaravgifter/skatt så att jag slipper betala in allt själv?
Hursomhelst, vi går till den där dagskassan, 600 kronor över. Som jag förstår det ska man ta ungefär 50% av för att räkna skatt+arbetsgivaravgiften. Så jag har 300 kronor över som jag får i hand.
Men hur bokför jag allting?
Just det, sen ska också Paysons avgifter bort. Det är 3% + 3 kronor/19 kronor beroende på vilken sorts betalning det var. Jag funderar även på förskottsbetalning, behöver jag öppna ett plusgiro då? Vad kostar det? Avgifter?
Eftersom att det är min mammas företag i praktiken, får hon högre pension då?
Måste jag ha ett bokföringsprogram/affärssystem? Räcker inte Magento?
Varför måste man bokföra? Varför vill man göra det så krångligt för egenföretagare? Jag vill ha ett företag och göra allt vitt, men det är nästan som om staten inte vill det..
Kan någon förklara?
Sen är väl saker avdragsgillt, så en bokhylla som används som lager från IKEA kostar 1000, då betalar jag endast 750 för den? Om jag använder halva mitt rum, betalar jag hyra till mig själv dvs. det halva rummet blir avdragsgillt eller är det bara dumt med det (kanske några hundralappar man tjänar bara..).
Jag ska starta EF i början, när jag blir 18 ska mamma överlåta det till mig och har det gått bra ska jag starta ett AB:
Min mamma har bara ett krav, att jag sköter allt. Hon är rädd för allt som har med ekonomi att göra. Hon fick en faktura från Klarna idag eftersom att hon köpt från Nordicfeel och blev helt skraj då hon trodde att hon hade gått till kronofogden. Hon fick ett brev från skatteverket om inloggningsuppgifter och trodde att hon åkt på en skattesmäll. Hon fick sin hyra från svenska bostäder och hon trodde att bankgironr var det hon skulle betala, några miljoner. 😮
Hjälp uppskattas.
15 augusti, 2012 kl. 17:32 #150398ParvelitoDeltagareVi skall börja bakifrån. Din mamma är inte lämplig att stå för företaget eftersom hon alldeles uppenbart inte förstår vad hon ger sig in i. Jag tycker inte det är fair play att hon skall vara ansvarig för tulldeklarationer, att grejerna du köper är korrekt CE-märkta och inte innehåller något som är förbjudet inom EU. Jag tycker inte att hon skall vara ansvarig för att betala skatter som hon inte kommer förstå hur du räknat fram dem.
Sedan skulle det vara nyttigt för dig att lära dig om moms och skatter, lite om bokföring och om lagar. Du räknar t.ex. fel på momsen i parti och minut i din text ovan, och det är inte bra.
Vi tar ett exempel. Jag säljer apelsiner för 100 kronor styck och köper de in för 10 kronor styck. Jag köper in 1000 apelsiner för 10.000, plus tull, frakt och moms blir det 15.000. Momsen är 2.500.
Om du betalat 15.000kr är 3000kr moms. (12.000 x 1,25 = 15.000)
Jag säljer nu apelsinerna för 100 kronor styck, plus 12 kronor frakt. 100 kronor är inklusive moms. Jag säljer 10 apelsiner en dag i 5 ordrar totalt. Så jag har nu 1000 + 60 kronor i frakt totalt. Fraktavgiften är vad jag tar från kund och det är vad jag betalar posten.
1060 kronor har jag i kassa.
250 kronor av det är moms.
60 kronor av det är frakt.
150 kronor av det är inköpskostnad.1060kr har du i kassan.
212kr av det är moms
48kr av det är frakt (exkl moms, man tar ut moms också på frakten).
120kr av det är inköpskostnad (man räknar aldrig med momsen, det är ju inte dina pengar).Som jag förstår det tar man då 1060 – 250 – 60 – 150. Vilket ger mig 600 kronor över.
680kr över får du med mina siffror.
Eftersom att jag sålt för 250 kronor moms och köpt in för 2500 kronor moms, betyder det att mellanskillnaden får jag på handen av skatteverket senare? Vad händer om jag säljer av hela mitt lager, då kommer jag ha sålt för mer moms än vad jag köpt in för. T.ex. så har jag köpt in moms för 2500 totalt. Jag säljer av hela mitt lager om 1000 apelsiner, vilket ger 25.000 i momsförsäljning.
Är staten skyldig mig 22.500 då eller går det till att betala arbetsgivaravgifter/skatt så att jag slipper betala in allt själv?
Om du för en momsperiod köpt in saker och därmed haft en utgående moms som är större än den moms du tagit in vid försäljning (ingående moms) så får du tillbaka de pengarna av staten. Har du däremot sålt så mycket att du tagit in 25.000kr i moms men vid inköp endast betalat 2.500kr skall mellanskillnaden betalas in till skatteverket. Sen får du betala skatt och arbetsgivaravgifter på resten.
Återigen skall du tänka på att det är din mamma som får den enskilda firmans resultat på toppen av sin lön, vilket kan resultera i en väldigt hög skatt.
Ett bokföringsprogram är bra att ha, och skatt betalar vi för att du t.ex. skall kunna gå i skolan. Vad gäller avdragsmöjligheter så är det lite av en djungel, och det skadar inte att läsa på. Eftersom din mamma eller du inte kan det här så är det kanske vettigt om ni anlitar en bra bokföringsbyrå som hjälper er med den biten.
15 augusti, 2012 kl. 17:49 #150400lappenDeltagare@Parvelito 50092 wrote:
Vi skall börja bakifrån. Din mamma är inte lämplig att stå för företaget eftersom hon alldeles uppenbart inte förstår vad hon ger sig in i. Jag tycker inte det är fair play att hon skall vara ansvarig för tulldeklarationer, att grejerna du köper är korrekt CE-märkta och inte innehåller något som är förbjudet inom EU. Jag tycker inte att hon skall vara ansvarig för att betala skatter som hon inte kommer förstå hur du räknat fram dem.
Sedan skulle det vara nyttigt för dig att lära dig om moms och skatter, lite om bokföring och om lagar. Du räknar t.ex. fel på momsen i parti och minut i din text ovan, och det är inte bra.
Om du betalat 15.000kr är 3000kr moms. (12.000 x 1,25 = 15.000)
1060kr har du i kassan.
212kr av det är moms
48kr av det är frakt (exkl moms, man tar ut moms också på frakten).
120kr av det är inköpskostnad (man räknar aldrig med momsen, det är ju inte dina pengar).680kr över får du med mina siffror.
Om du för en momsperiod köpt in saker och därmed haft en utgående moms som är större än den moms du tagit in vid försäljning (ingående moms) så får du tillbaka de pengarna av staten. Har du däremot sålt så mycket att du tagit in 25.000kr i moms men vid inköp endast betalat 2.500kr skall mellanskillnaden betalas in till skatteverket. Sen får du betala skatt och arbetsgivaravgifter på resten.
Återigen skall du tänka på att det är din mamma som får den enskilda firmans resultat på toppen av sin lön, vilket kan resultera i en väldigt hög skatt.
Ett bokföringsprogram är bra att ha, och skatt betalar vi för att du t.ex. skall kunna gå i skolan. Vad gäller avdragsmöjligheter så är det lite av en djungel, och det skadar inte att läsa på. Eftersom din mamma eller du inte kan det här så är det kanske vettigt om ni anlitar en bra bokföringsbyrå som hjälper er med den biten.
Hej Per och tack för ett bra svar. Jag förstod inte mycket men jag kanske ska ta en kurs i företagsekonomi nu när jag börjar gymnasiet till höst om en vecka.
Någon bra bok du kan rekommendera?
Hur skulle du gjort i mitt fall? Vänta tills jag fyller 16? Det är fortfarande 5 månader dit.. 18? Ännu värre.
Har läst om UF men då måste man ju avveckla det senare.. Och det är något man gör i tvåan som jag förstår det.. Långt dit med.
Vad hade du gjort om du satt i min sits, du är 15 år gammal och vill starta ett företag?
Jag vet vart skatten går, menade bara varför är det så komplicerat.. Varför kan inte skatteverket utveckla ett automatiskt system? Du skriver bara in dina inköp, det du sålt för och liknande och så beräknar den allt och allt möjligt.
Mvh
15 augusti, 2012 kl. 18:11 #150401ParvelitoDeltagareBokföringsprogram gör ungefär det du vill ska räknas ut automatiskt, och dessutom får du lite uppföljning och koll på olika nyckeltal, t.ex. hur mycket du har på lager. Så länge du bara säljer apelsiner är det kanske inte så svårt att ha koll på lagret, men när det kommer in klementiner, mandariner, grapefrukt, lime och citroner också blir det värre. Och lägger du till ett tiotal äppelsorter blir ett program nästan ett måste.
Om du börjar gymnasiet nu så skulle jag rekommendera dig en kurs i företagsekonomi och lära dig grundläggande bokföring innan du drar igång. Kolla på skolbiblioteket om de har någon bra bok där, det är för länge sedan jag höll på med det där för att komma ihåg vad böckerna hette. Det finns säkert lärare som kan peka ut rätt riktning för dig vad du skall läsa. De brukar gilla elever med sådant driv som du verkar ha.
15 augusti, 2012 kl. 18:33 #150402lappenDeltagare@Parvelito 50095 wrote:
Bokföringsprogram gör ungefär det du vill ska räknas ut automatiskt, och dessutom får du lite uppföljning och koll på olika nyckeltal, t.ex. hur mycket du har på lager. Så länge du bara säljer apelsiner är det kanske inte så svårt att ha koll på lagret, men när det kommer in klementiner, mandariner, grapefrukt, lime och citroner också blir det värre. Och lägger du till ett tiotal äppelsorter blir ett program nästan ett måste.
Om du börjar gymnasiet nu så skulle jag rekommendera dig en kurs i företagsekonomi och lära dig grundläggande bokföring innan du drar igång. Kolla på skolbiblioteket om de har någon bra bok där, det är för länge sedan jag höll på med det där för att komma ihåg vad böckerna hette. Det finns säkert lärare som kan peka ut rätt riktning för dig vad du skall läsa. De brukar gilla elever med sådant driv som du verkar ha.
Hej. Skrev fel namn tidigare, du heter Parvelito och inte Per. (här på forumet)
Skulle du väntat tills du fyller 16 och starta i ditt egna namn eller starta i sin mammas namn? Min pappa är ganska emot idén, han drar alla möjliga historier om varför man ska vänta tills man är 18. Kanske för att han själv är EF och inte gillar det.. Studierna har jag inga problem med men tror att det är det han tycker jag ska fokusera på.
Tack för tipsen återigen, mycket tacksam!
EDIT: Vad är en CE märkning? Jag har läst wikipedia artikeln nu, men är det ett krav att allt man säljer ska ha det? Om det krävs, vad händer om en produkt inte har det? Hur kontrollerar jag att de verkligen har det? (Det jag importerar)
15 augusti, 2012 kl. 19:01 #150403FredrikGustDeltagare@lappen 50096 wrote:
Skulle du väntat tills du fyller 16 och starta i ditt egna namn eller starta i sin mammas namn?
Vänta till du blir 16. Det kommer ändå att ta ett tag att sätta dig in i allt du behöver veta kring företagsekonomi.
Många använder dessa böcker i kurserna företagsekonomi A och B:
E2000 Compact Företagsekonomi A Fakta och Övningar
E2000 Compact företagsekonomi B BasbokFör att inte för framtiden orsaka problem för dig själv, se till att verkligen sätta dig in i hur det fungerar. Avdrag är överkurs. Förutsätt att du bara får köpa in sådant i företaget som direkt har med verksamheten att göra, så som varor, webbhotell, avgifter för betallösningar, annonsering, packmaterial och porto.
Håll nere de fasta kostnaderna och se upp med bindningstider. Se till att alltid ha kapital nog för att slutföra betalningen av de löpande kostnaderna för minst ett halvår framåt. Det blir snabbt väldigt dyrt.
@lappen 50096 wrote:
EDIT: Vad är en CE märkning? Jag har läst wikipedia artikeln nu, men är det ett krav att allt man säljer ska ha det? Om det krävs, vad händer om en produkt inte har det? Hur kontrollerar jag att de verkligen har det? (Det jag importerar)
Här har du ett utredningsarbete att göra. Som importör av en produkt har man en hel del ansvar för produkten, till exempel om någon myndighet skulle bedöma din produkt som farlig kan du vara tvungen att sluta sälja eller ännu värre återta produkterna från kunderna du sålt dem till. Se några exempel på elprodukter på Försäljningsförbud
Sammanfattningsvis kommer du hinna bli 16 år innan du hunnit läsa in företagsekonomin och tagit reda på det du behöver veta om produkterna som ska säljas. Det är inget som hindrar dig från att beställa ”samples” från leverantörerna och utreda dessa innan du startar upp, men kan kanske inte ta upp dessa som en kostnad i företaget.
Läs tråd på ehandel.se E-handel som 16-åring
15 augusti, 2012 kl. 19:16 #150405lappenDeltagare@FredrikGust 50098 wrote:
Vänta till du blir 16. Det kommer ändå att ta ett tag att sätta dig in i allt du behöver veta kring företagsekonomi.
Många använder dessa böcker i kurserna företagsekonomi A och B:
E2000 Compact Företagsekonomi A Fakta och Övningar
E2000 Compact företagsekonomi B BasbokFör att inte för framtiden orsaka problem för dig själv, se till att verkligen sätta dig in i hur det fungerar. Avdrag är överkurs. Förutsätt att du bara får köpa in sådant i företaget som direkt har med verksamheten att göra, så som varor, webbhotell, avgifter för betallösningar, annonsering, packmaterial och porto.
Håll nere de fasta kostnaderna och se upp med bindningstider. Se till att alltid ha kapital nog för att slutföra betalningen av de löpande kostnaderna för minst ett halvår framåt. Det blir snabbt väldigt dyrt.
Här har du ett utredningsarbete att göra. Som importör av en produkt har man en hel del ansvar för produkten, till exempel om någon myndighet skulle bedöma din produkt som farlig kan du vara tvungen att sluta sälja eller ännu värre återta produkterna från kunderna du sålt dem till. Se några exempel på elprodukter på Försäljningsförbud
Sammanfattningsvis kommer du hinna bli 16 år innan du hunnit läsa in företagsekonomin och tagit reda på det du behöver veta om produkterna som ska säljas. Det är inget som hindrar dig från att beställa ”samples” från leverantörerna och utreda dessa innan du startar upp, men kan kanske inte ta upp dessa som en kostnad i företaget.
Läs tråd på ehandel.se E-handel som 16-åring
Hej. Tack för svaret. Blir nog att vänta då och tills dess förbereda sig. Beställa lite samples kanske.
Sen har jag klasskamrater/vänner som brukar vilja köpa lite av det jag säljer, får väl hålla på med det för att få fram pengar till samples.
Sen skall vissa böcker införskaffas. Förhoppningsvis kan man det mesta om man kör hardcore nu under dessa fem nästkommande månader.
Jag tackar återigen för svaret.
15 augusti, 2012 kl. 20:08 #150407V.LindbergDeltagare@lappen 50087 wrote:
Hej!
Jag är 15 år gammal och då man måste vara 16 för att starta företag så har jag övertalat min mamma med hjälp av min moster och morbror att starta ett företag i hennes namn och jag tar hand om allt.
Min morbror sa att han ska ge mig 15.000 att köpa lager, marknadsföra för, jag har själv 10.000 och min mamma sa att hon kan skjuta till 1.000 i månaden.
Det går redan bra för mig, har ”smygstartat” och det går hyfsat bra, men jag vill inte fortsätta med svart verksamhet.
Så hur går det till?
Som jag förstått det:
1. Min mamma loggar in på skatteverket och ansöker om F-skatt. Hon anger hur mycket hon tror att hon ska tjäna och sen betalar man den förväntade skatten på det? Kan man skriva att man tror att man tjänar t.ex. 1 krona?
2. Jag slår upp Magento på en server, installerar ett tema, lägger upp produkter, registrerar mig på Payson, ev. PayPal. (Senare när det börjar gå bra fixar jag klarna och DIBS och sen någon för internetbanker, men Payson med höga avgifter får duga i början)
3. Köper in lite lager från Kina, ber de som skickar skriva riktiga värdet så att jag betalar moms och tullavgift som jag aldrig tidigare gjort.
4. Marknadsför på Google Keywords (mitt sökord kostar 1,5 kronor, så köper kanske 1000 klick med min kupong också). Eventuellt andra kanaler.
5. Säljer.
6. Bokför.
7. Betalar Skatteverket skatt och arbetsgivaravgifter.
Men när betalar man skatteverket skatten och arbetsgivaravgifterna?
Vi tar ett exempel. Jag säljer apelsiner för 100 kronor styck och köper de in för 10 kronor styck. Jag köper in 1000 apelsiner för 10.000, plus tull, frakt och moms blir det 15.000. Momsen är 2.500.
Jag säljer nu apelsinerna för 100 kronor styck, plus 12 kronor frakt. 100 kronor är inklusive moms. Jag säljer 10 apelsiner en dag i 5 ordrar totalt. Så jag har nu 1000 + 60 kronor i frakt totalt. Fraktavgiften är vad jag tar från kund och det är vad jag betalar posten.
1060 kronor har jag i kassa.
250 kronor av det är moms.
60 kronor av det är frakt.
150 kronor av det är inköpskostnad.Som jag förstår det tar man då 1060 – 250 – 60 – 150. Vilket ger mig 600 kronor över. Eftersom att jag sålt för 250 kronor moms och köpt in för 2500 kronor moms, betyder det att mellanskillnaden får jag på handen av skatteverket senare? Vad händer om jag säljer av hela mitt lager, då kommer jag ha sålt för mer moms än vad jag köpt in för. T.ex. så har jag köpt in moms för 2500 totalt. Jag säljer av hela mitt lager om 1000 apelsiner, vilket ger 25.000 i momsförsäljning.
Är staten skyldig mig 22.500 då eller går det till att betala arbetsgivaravgifter/skatt så att jag slipper betala in allt själv?
Hursomhelst, vi går till den där dagskassan, 600 kronor över. Som jag förstår det ska man ta ungefär 50% av för att räkna skatt+arbetsgivaravgiften. Så jag har 300 kronor över som jag får i hand.
Men hur bokför jag allting?
Just det, sen ska också Paysons avgifter bort. Det är 3% + 3 kronor/19 kronor beroende på vilken sorts betalning det var. Jag funderar även på förskottsbetalning, behöver jag öppna ett plusgiro då? Vad kostar det? Avgifter?
Eftersom att det är min mammas företag i praktiken, får hon högre pension då?
Måste jag ha ett bokföringsprogram/affärssystem? Räcker inte Magento?
Varför måste man bokföra? Varför vill man göra det så krångligt för egenföretagare? Jag vill ha ett företag och göra allt vitt, men det är nästan som om staten inte vill det..
Kan någon förklara?
Sen är väl saker avdragsgillt, så en bokhylla som används som lager från IKEA kostar 1000, då betalar jag endast 750 för den? Om jag använder halva mitt rum, betalar jag hyra till mig själv dvs. det halva rummet blir avdragsgillt eller är det bara dumt med det (kanske några hundralappar man tjänar bara..).
Jag ska starta EF i början, när jag blir 18 ska mamma överlåta det till mig och har det gått bra ska jag starta ett AB:
Min mamma har bara ett krav, att jag sköter allt. Hon är rädd för allt som har med ekonomi att göra. Hon fick en faktura från Klarna idag eftersom att hon köpt från Nordicfeel och blev helt skraj då hon trodde att hon hade gått till kronofogden. Hon fick ett brev från skatteverket om inloggningsuppgifter och trodde att hon åkt på en skattesmäll. Hon fick sin hyra från svenska bostäder och hon trodde att bankgironr var det hon skulle betala, några miljoner. 😮
Hjälp uppskattas.
För de första SJUKT SKOJ att du är intresserad och att du sätter dig in i allt! Men som nedan beskriver så finns de många fallgropar mm som du kan trilla ner i om du inte har några i din närhet som hjälper dig och har ERFARENHET av affärer. Att söka kunskap genom forum mm är bra men allt som du läser på internet är inte alltid rätt så hitta flera källor.
Hem | ungforetagsamhet.se
Kontakta dessa för mer information om möten mm. Eftersom du börjar gymnasiet så kan du säger böna och be för att få vara med på någon sidokurs.Almi Företagspartner AB
boka in ett möte i din stad. De kan garanterat ge dig feedback och du lär dig förhoppningsvis en hel del.Om du fortfarande tror din ide kommer fungera och det finns pengar att tjäna så finns de nog flera personer på detta forumet som kan peka dig mot investerare och inte investerare av kapital utan av humankapital (kunskap och erfarenheter)
Lycka till!! Och jag hoppas vi får se och läsa mer om ditt äventyr!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.