Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › 14 dagar öppet köp?
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av Prix.
-
FörfattareInlägg
-
21 maj, 2013 kl. 17:07 #100152sandstromDeltagare
Tiden för öppet köp börjar löpa då kunden hämtar ut paketet. Vi rekommenderar våra kunder att maila oss innan returen sker, så att det aldrig blir några diskussioner.
Men om man nu ska vara nitisk. Låt säga att en kund inte meddelar oss inom 14 dagar och bara lägger paketet på lådan så att det är oss tillhanda efter 16 dagar, vad är det då som gäller? Är det datumstämpeln på paketet eller är det datum då paketet är oss tillhanda.
Vi brukar acceptera det mesta, men det skulle vara intressant att veta vad konsumentköplagen säger.
Ska vi som leverantör meddelas alternativt ha varan oss tillhanda inom 14 dagar, eller räcker det att kunden lägger varan på postlådan dag 14 utan att meddela oss?
21 maj, 2013 kl. 19:26 #164320PrixDeltagareDet är Distans- och hemförsäljningslag (2005:59) som behandlar detta.
Enligt 9 § framgår det om tiden för ångerrätt. Där framgår att den dagen konsumenten sänder ett meddelande till näringsidkaren gällande ångerrätt är den dagen som man räknar.
Så i teorin kan konsumenten skicka ett brev till dig den 14:e dagen med en lapp ångerrätt, ett par jeans och fakturan och sedan tar det Posten 6 dagar för leverans (Konsumenten skickar B-post, som är lite försenad också) så det når dig på den 20:e dagen. Trots detta är det giltigt.
Konsumenten kan även skicka ett brev/mejl/ringa till dig där den förklarar att den vill utnyttja ångerrätten den 14:e dagen utan att skicka något alls på ett tag. Så länge du är meddelad om det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.