Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › 14 dagar betalningsvillkor, 14 dagar ångerrätt
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 10 månader sedan av Dan.
-
FörfattareInlägg
-
28 februari, 2010 kl. 03:29 #94328SkatanDeltagare
Jag förbereder för att erbjuda mina kunder fakturera betalning – en sak som jag är lite osäker på är hur kunder som vill utnyttja ångerrätten ställer sig när dom inte läst Köpvillkoren noggrant där vi påvisar och de godkänt att ångerrätt gäller för varan, men returfrakt av varan helt i enlighet med Konsumentverket skall kunden själv bekosta.
Jag är rädd att kunder ”vägrar att betala” grundfakturan om dom inte redan gjort det när vi informerar om villkoren. Tänkte kolla om någon har erfarenhet av detta?
Vi har knappt några retur/ångerärenden, men jag är rädd att detta blir ett problem – vi skickar rätt stora grejer som kostar mycket i frakt (150-250 kr)
28 februari, 2010 kl. 09:36 #108988DanDeltagareJag har aldrig haft några problem med det faktiskt, men ska kunden betala grundfakturan om de gör en ångerrätt hos dig?
Normalt förlänger jag kredittiden och krediterar fakturan vid ångerrätt.
28 februari, 2010 kl. 12:14 #108989ParvelitoDeltagareKunden skall ju inte betala grundfakturan om de gör en retur där de själva betalar frakten, så vad är problemet?
28 februari, 2010 kl. 15:26 #108996GregerADeltagareDe kanske bara gör en delretur och väntar på en ny faktura på det nya beloppet. Det är inte alla kunder som själv kan räkna ut skillnaden …
28 februari, 2010 kl. 17:06 #108998DanDeltagareDå förlänger man kredittiden och skickar ut ny faktura
1 mars, 2010 kl. 03:51 #109003SkatanDeltagareJag formulerade mig lite fel.
Jag menar senario:
Kunden får varan med faktura på 14 dagar, ångrar sitt köp och kontaktar oss: Jag vill uttnyttja ångerrätten, hur gör jag?Inga problem:
”Förpacka varan likvärdigt som vid leverans – returkostnaden bekostar
ni själv i enlighet med Kosnumentverksregel vid distanshandel.
Sändes till: XXXX”Problemet som kan uppstå är att kunden inte är villig att betala returkostnaden – vilket i vårt fall kan vara väldig hög pga av vikten och storleken på produkterna.
Detta står tydligt i köpvillkoren och är standard men är rädd att det enda kan bli problem.Kunden bestrider och håller inne både varorna och grundfakturan.
1 mars, 2010 kl. 07:20 #109004ParvelitoDeltagareI sådana fall skickar man på inkasso och sedemera kronofogden som man gör med alla andra som inte betalar.
1 mars, 2010 kl. 09:11 #109006DanDeltagarePrecis, Det är därför man kör Klarna/Svea för att slippa det huvudbryt.
Förläng kredittid, betalar de inte, ja då låter man fakturabolaget jaga dem med en blåslampa, du får betalt för hela fakturan istället eftersom de inte gjorde returen.
Win win
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.