Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #130314
    GregerA
    Deltagare

    Jag ramlar in i tråden så här lite på efterkälken … :rolleyes:

    Faktum är att du skulle kunna göra det med en enkel websida där du presenterar produkten, och sedan använda Paypal för betalningar. I Paypal kan man sätta momsregler för olika länder, så att det läggs till för de länder du specificerat.
    Om all försäljning går den vägen så har du den mesta av bokföringen klar också.

    (nej jag jobbar inte på Paypal)

    Det är förmodligen så att Skrill (Moneybookers) och Google Checkout också skulle funka bra för dig.

    #130320
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @guca 27951 wrote:

    Olika domännamn – nej. Olika språk – nej. I alla fall så kommer jag inte ha min site tillgänglig på olika språk. Ifall ehandelssidan ska vara på olika språk har jag inte funderat på. Men min produkt pratar engelska, så förstår man inte att köpa den på en engelsk site så ska man nog inte köpa den :-)

    Jag tror att mitt huvudproblem just nu är att jag inte förstår vem som gör vad. De flesta produkter verkar inriktade på presentation av produktkataloger och varukorgar, typ postorderföretag, Dustin och liknande. Eftersom jag endast ska sälja en (1) produkt så har jag ju inget behov av allt det där.

    Men om jag inte skaffar en produkt med varukorg och hela köret – var finns mitt kundregister? Vem hanterar momsen för olika länder? Vad hanteras på betalväxelns websida och vad måste jag hantera på min sida? Jag skulle t.ex. kunna använda SoftwareKey.com för själva varukorgen – den varukorg som jag egentligen inte känner att jag behöver. Då ska de ha en massa pengar för att göra nåt som jag inte vill ha. Men om jag *inte* använder SoftwareKey.com så har jag inte deras integration med betalväxlar, så då måste jag göra det själv. Tror jag. Typ. eller använda någon annan som har ett system för produktkataloger och varukorger. Som jag inte vill ha. Och vad innebär det i så fall. Ja ni hör. Out bicycling on the hal ice. liksom.

    Det jag tycker du då ska leta efter är en enkel butik med paypal gratis inbyggt. Då klarar du betalningen och du har löst problemet med kundregister, och du kommer att ha sparat uppgifterna på ett enkelt sätt att hantera för framtiden. Då har du löst ditt problem. Visserligen så kommer du att få en varukorg på köpet men jag tror inte det är en stor nackdel. Tror inte du kommer billigare undan med en webbsida och en paypallänk, och kundregistret kommer då att ligga hos paypal vilket kanske inte känns optimalt, om du inte hanterar det i ett excelark själv vid sidan om. Jag gissar att alla jag räknade upp tidigare i tråden klarar det utmärkt i sina miniversioner. Vi gör det garanterat, och säkert de flesta av våra kollegor i branschen. :)

    #130338
    guca
    Deltagare

    Jag märker att jag har väldigt svårt att beskriva mina ”behov” – troligen därför att jag inte har dem helt klara för mig. Tack för att ni hjälper mig att tänka efter.

    Jag märker att jag ogillar de förslag som går ut på enkla, snabba lösningar med Paypal och liknande. Jag tor att vad jag är ute efter är en lösning som är enkel och snabb för mig att använda men som ger ett kompetent och professionelt intryck för kunderna. Det kommer säkert att kosta, jag vet det, men om jag hittar en bra lösning som på ett snyggt sätt kan integrera sig i den presentationswebsite som jag har så är jag beredd att betala för det.

    Miin målgrupp är IT-chefer på internationella/multinationella företag med fler än 1.000 anställda – troligen mycket fler än 1.000 anställda. Paypal och kundregister i Excel passar inte riktigt in i den bilden tror jag. Min målgrupp förväntar sig att ha en fortlöpande kontakt – få information, uppdateringar, supportforum etc. Jag vill ha en professionell site som ger professionella kunder professionellt stöd både vid köp och efter köp. Men jag vill inte ha en e-butik som är byggd för att presentera mängder med varor. Så småningom kan jag tänka mig att det blir aktuellt att sälja uppgraderingar och/eller support och då kommer jag ju att få fler produkter än den enda produkt jag har nu. Så en varukorg kommer nog inte att sitta i vägen. Och att kunna hantera flera produkter sitter nog inte heller i vägen. (jag vet, jag säger emot mig själv hela tiden :-)

    Jag är grinig vad det gäller design. Jag köper inte ”vad som helst” och låter min site anpassas efter hur e-butiken råkar se ut. Jag vet hur min presentation av min produkt ska se ut – ehandelslösningen får anpassa sig efter det.

    Det låter på något sätt som att CertiTrade skulle kunna vara ett alternativ för transaktionshanteringen, men jag förstår fortfarande inte tillräckligt mycket för att ha klart för mig hur den integrerar i min site, var ett kundregister ligger etc. Shit,va svårt de här va…

    #130340
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Ok vi ska försöka bena ut det :-)
    Nu utgår jag från hur det fungerar hos mig med kortbetalning som verkar aktuellt här, men det fungerar nog likvärdigt hos de flesta.

    I en butik så finns ofta olika betalmoduler. Dessa pratar med en betalväxel, exempelvis certitrate, paypal, payson, dibs m.fl. När ett köp görs så skriver kunden in sina kunduppgifter i kassan och när man klickar på köpknappen så hamnar kunden på betalväxelns sida och skriver in sina betaluppgifter där. Kundens betaluppgifter hanteras av betalväxeln och transaktionen genomförs. Samtidigt så hamnar själva kunduppgifterna, dvs namn, adress e-post osv i ett kundregister i din butik.
    Hoppas jag lyckades bena ut det lite :-)

    Om du vill ha integrationen mot nuvarande sida ( http://www.pkimonitor.com) så föreslår jag att du bara lägger in en till avdelning buy eller liknande i huvudmenyn, och när du klickar där så kommer du till en shop som du då ser till att designa så att den passar med resten av din sajt. På så sätt ser det ut som att butiken blir ett med sajten.

    #130341
    PalMik
    Deltagare

    Vad har du för program när du sköter din fakturering/bokföring? Jag förutsätter den stödjer internationell handel?

    Om du verkligen bara säljer ETT PROGRAM, så kommer du få absolut bäst upplevelse för kunden med en extremt enkel checkout med förslagsvis enbart betalningssätten visa/mastercard respektive förskottbetalning som integreras direkt i ditt fakturerings/bokföringsprogram <- förutsatt att det har ett kundregister då. Slänga in en hel e-butik är jag tveksam om det kommer se speciellt snyggt ut om du inte lägger mycket jobb på att ändra den och då kan du lika gärna lägga jobb på en custom lösning som fokar enbart på att sälja just en produkt mot b2b kunder i18n. My two cents om du inte är livrädd för att jobba med utvecklare eller koda själv. mvh
    Mikael

    #130348
    guca
    Deltagare

    Kodmyran – Prixis, det var nåt sånt jag hade tänkt mig, tack :-)

    Det finns dock 2 stora svarta hål (eller vita fläckar eller nåt sånt) där din beskrivning passerar över min förståelse och det är precis på de punkterna som jag försöker få grepp på hur de ska hanteras:

    Samtidigt så hamnar själva kunduppgifterna, dvs namn, adress e-post osv i ett kundregister i din butik.

    ”Min butik” är i det fallet någon ehandleslösning som jag köper in mig på? Kundregistret hanteras på en annan server och kommer inte över till min server? Kunduppgifterna kan inte (utan specialtrix) användas för inloggning till min site för att få support och ladda ner uppdateringar? (…det ligger inga värderingar i de frågorna, jag försöker bara förstå)

    …och när du klickar där så kommer du till en shop som du då ser till att designa så att den passar med resten av din sajt.

    ehh…rrright… ;-) Det är ungefär det som jag brottas med att förstå hur det går till. När jag började fundera i de här banorna så var funderingen just: ”Först måste jag ha en shop. Sedan måste jag ha en betalväxel. Sedan måste jag ha ett konto (där banken fascinerande nog ska ha betalt för att jag sätter in pengarna!) Eftersom jag egentligen inte har behov av en shop i traditionell betydelse så kan jag inte hoppa i en sådan tunna rakt av. Om jag *ändå* måste göra en massa anpassningar för att få shopen att se ut som min sida och dessutom försöka se till att betalväxelns sida anpassas – varför ska jag lägga ner jobb på shopen över huvud taget? Är det bättre att installera VirtueMart på min site, ta hand om kundregistret själv och istället lägga krutet på att integrera direkt mot betalväxeln istället” ??? Finns det någon shop som säger ”ange vilket konto du vill ha in pengarna på så fixar vi resten”? Det skulle tilltala mig…

    #130349
    guca
    Deltagare

    PalMik . Jag kör SPCS Admin 500. Hmm. att integrera mitt bokföringsprogram i hanteringen har aldrig slagit mig. Liksom du är jag tveksam till lämpligheten att slänga in en hel eshop. Jag är utvecklare (webutvecklare dessutom) men för Microsoft-plattformen och är ganska vilsen i PhP, Joomla och all den tekniken. Jag tror det är oerhört mycket mer kostadseffektivt om jag fokuserar på att utveckla det jag är bra på istället för att försöka hacka ihop en ehandelslösning. Alldeles oavsett vilka komponenter den består av.

    Men problemet är att jag ser två vägar. Antingen köper jag in mig i en eshop-lösning och får då en design som jag inte vill ha i en lösning som är fokuserad på att sälja mängder med olika varor. Eller också få jag fixa det själv. Och i fixa-det-själv-alternativet så står jag med en massa trådar i handen utan att ha klart för mig hur man knyter ihop dem. Ska jag dra i nån eshop-tråd och i så fall varför? Eller ska jag installera VirtueMart och försöka neutralisera allting utom kundregistret? Och btw – jag behöver en betalväxel också. Ska den integreras mot min site eller mot eshopen? Och jag behöver ett konto. Och alla på vägen ska ha betalt i procent vilket jag tycker är så fullkomligt ologiskt så det är inte sant. Jag har inget problem med att betala en bra tjänst vad den är värd – men att andra ska ha mer betalt för att *jag* gjort ett bättre jobb (och därmed kunna ta mer betalt) är motbjudande. :-)

    #130356
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Du kan säkert använda virtue Mart. I mina ögon är det också en butik och den kommer att behöva anpassas till din sida Ja. När jag pratar butik i inlägget ovan är det inte hyrvariant, köpvariant eller open source jag tänker mig, den delen är fullkomligt irrelevant. För mig är butik helt enkelt en programvara gjord för e-handel. Det är inte en butik för att det är en hyrlösning som drivs av någon som vill ta betalt, det är galen definition. En butik är det när det finns någon form av e-handelssystemprogramvara helt enkelt.

    Det går säkerligen bra att använda virtue mart om du kan koda och kan anpassa den själv. Jag gissar att paypal finns som betalmodul till den, och den kan säkerligen användas för kunduppgifter, så ja där har du ett exempel på en butik du mycket väl kan använda.

    Du kommer nog att behöva trixa för att de ska kunna användas på din sajt som inloggning, om du inte använder virtue marts inloggning för hela sajten, men det låter jag open source killarna svara på, för de kan säkert förklara bättre för dig hur den biten fungerar.

    Så med andra ord, du behöver en butik eller någon form av system bakom din sida för att sköta kundregister, osv. sen kan det vara en open source du sköter, själv en hyr eller köplösning, affärsystem eller wharever. Det är inte viktigt i steget att förstå vad du behöver. Viktigt är att förstå att du behöver något för att hantera dina kunduppgifter, och något som kan prata med en betalväxel. Sedan behöver du alltså en betalväxel och här är jag ledsen att göra dig besviken men många betalväxlars sidor ser ut om det gör och anpassningar där går inte att göra. Sedan behöver du ett bankkonto. Då har du klarat vad du behöver för att driva e-handel i mycket, mycket korta drag.

    #130357
    PalMik
    Deltagare

    Visma 500 har väll både kundregister, artikelregister, stöd för flera valutor och även ett tilläggspaket som heter visma integration (men du kan säkerligen importera ordrar via csv fil också).

    Är du utvecklare så ska det ju inte vara några problem, jag bara frågar mig varför du valde att göra en sida i php om du kan asp .net :-). Gör det så enkelt som möjligt i steg ett, stick inte iväg till banken och signa dig för massa betalväxlar osv utan pröva först med skrill.com eller paypal (psp och betalväxel i ett med online signup) respektive banköverföring och se hur det går.

    Göra det själv ska man ju alltid om man kan och har tiden, tyvärr brukar det ju ofta halta på minst en av de två :-)

    #130358
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    ”stick inte iväg till banken och signa dig för massa betalväxlar”.
    Ähum Paypal och de du pratar om är också betalväxlar. Skillnaden är att de inte tar fasta avgifter. Betalväxel är man när man hanterar betaltransaktionen mellan en butik/ sida och banken. Betalväxeln på nätet är motsvarigheten till den fysiska betalterminalen helt enkelt.

    Du behöver med andra ord en betalväxel oavsett om de heter paypal, payson, skrill, moneybooker osv, och ett bankkonto att få in pengarna på är bra. Det bör du ha.

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.