Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur hanterar ni transportstrejken?
- Detta ämne har 17 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av nmn.
-
FörfattareInlägg
-
24 april, 2013 kl. 06:04 #99998FreddaDeltagare
Vi diskuterar just nu hur vi ska hantera detta. Vi skickar många tunga paket och har ingen backup-speditör. Posten med sina priser är uteslutet, dessutom blir det svårt att snabbt ordna en lösning med dem oavsett.
Det ser helt enkelt ut som att alla leveranser kommer att utebli i nuläget. Hur hanterar man då detta bäst. Vi har funderat på ett meddelande på förstasidan eller i kassan, men detta kanske är korkat ut försäljningssynpunkt? Bättre är kanske att skicka ut ett mail till alla handlande kunder och förklara läget och de får i så fall möjlighet att makulera ordern om de skulle vilja.
Hur gör ni?
24 april, 2013 kl. 06:17 #163204QarillionDeltagareVi har skrivit ut det på startsidan och i vår ”blogg” på hemsidan.
Risken om vi inte gör det är att vi får en massa återbetalningsärenden som vi inte har lust att sitta och jobba med på dagarna.
Vi kommer iallafall denna veckan ut ligga lågt och inte skicka några leveranser veckan ut. Vi skickar rätt stora och tunga transporter och posten har en prisbild som är allt ifrån 1-5 gånger så dyrt som DHL/Schenker så det är inget alternativt.
Det som stör mig är att inga nya samtal är bokade så man kanske skall räkna med att strejk veckan ut inte är på något sätt omöjligt.
Man får nog rida ut stormen bäst det går och hoppas att kunderna har förståelse för att man inte kan påverka situationen. Hade funderingar på att lägga ut postenlogga och ta 149:- i frakt för posten leveranser om man ev. vill betala extra för att få det utkört med posten. Tror dock att många kunder kan tycka illa om detta när man egentligen har fraktfritt så än så länge är det inget alternativ.
24 april, 2013 kl. 06:31 #163205AbbesnabbDeltagareHar precis gått ut på Facebook, ska skriva i butiken men är lite osäker på hur vi gör med kunder som är drabbade om de ska ersättas på något vis.
Nästa fråga är om man ska stoppa för beställningar överhuvudtaget så länge strejken pågår för att slippa missnöjda kunder som inte förstår vad som står i butiken (att det är strejk och vi inte kan säga hur lång tid leveransen kommer att ta).
24 april, 2013 kl. 06:50 #163208MagentoDeltagareKanske vända på det hela och erbjuda någon form av rabatt eller annat erbjudande som ”kompensation” för den eventuellt sena leveransen. ”vi kan inte rå för detta men vill att du som kund ska gå ut som en vinnare ut detta”
24 april, 2013 kl. 06:55 #163209FreddaDeltagare@Magento 63851 wrote:
Kanske vända på det hela och erbjuda någon form av rabatt eller annat erbjudande som ”kompensation” för den eventuellt sena leveransen. ”vi kan inte rå för detta men vill att du som kund ska gå ut som en vinnare ut detta”
Det kan jag inte riktigt hålla med om. Detta blir säkerligen en dyr affär för de flesta e-handlare som det är. Att gå ut och erbjuda rabatter för något som ligger helt utanför vår kontroll ser enbart konstigt ut. Det är knappast så att de ansvariga för detta kommer att kompensera oss för något. Folk får helt enkelt finna sig i situationen och hoppas att de som är ansvariga för den ställer allt tillrätta så fort som möjligt.
24 april, 2013 kl. 07:04 #163211MagentoDeltagareMen att sitta still i båten och se förlorade intäkter och skylla på någon annan är väl ingen lösning. Jag skulle iaf vänt det till något positivt, jag tror kunderna skulle uppleva det storartat och öka kundnöjdheten pga av den servicen. Det finns ju fler sätt att använda sig av än att tumma på sina marginaler.
24 april, 2013 kl. 07:35 #163214mephisto73DeltagareVi har lagt in en notis överst på alla sidor där vi upplyser om situationen. Bättre att tappa lite sälj än att hantera drivor med missnöjda kunder, i alla fall ur vårt perspektiv.
Nu skickar vi bara med posten, men iallafall.24 april, 2013 kl. 08:03 #163216SekeDeltagareVi har nu på morgonen avaktiverat DHL-tjänsterna i kassan så kunderna bara kan välja bland Posten-tjänsterna och avhämtning.
De kunder som har beställt med DHL-transport under gårdagen efter brytpunkten för att komma med DHLs hämtning kommer vi att kontakta så de får välja mellan att byta fraktmetod och att vänta med leverans till konflikten är över.
24 april, 2013 kl. 08:46 #163217GregerADeltagareVi kommer att skicka allt med Posten oavsett om kunden valt DHL eller Schenker. Jag kan inte tänka mig att någon hellre vill vänta på sitt paket än att få det med Posten.
24 april, 2013 kl. 09:12 #163219Oscar TroedsonDeltagareSkickar allt med Posten, det som är värst är inkommande leveranser – inte mycket att göra åt dem tyvärr.- Riktigt segt, april var på god väg att spränga decemberförsäljningen
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.