Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Reklamationsfråga.
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 7 månader sedan av Dinesh.
-
FörfattareInlägg
-
22 april, 2013 kl. 12:28 #99989MissRetroDeltagare
Hej.
Har gjort ett felplock på ett köp via Fyndiq som jag är lite undrande över.Självklart så ska vi stå för frakten tillbaka som sig bör etc.
Men, varan kom tillbaka utan emballage och i ett inte allt för smickrande skick.
När jag stämmer av med Fyndiq (om emballaget) så påstår dom att vid reklamationsärende så har kunden ingen skyldighet att returnera det.. som vid ett ånger..Jag hittar inget på konsumentverket eller i fyndiqs avtal som stödjer varken dom eller mig…
Hjälp?22 april, 2013 kl. 13:11 #163094GregerADeltagareJo, naturligtvis har du rätt att få tillbaka produkten. Du måste ju kunna undersöka den för att fastställa att det är fråga om en reklamation.
Det är möjligen ifall du skickar ut varor utan att kunden beställt dem, som kunden inte behöver göra något. I så fall får du själv hämta varan hos kunden. Men i ditt fall har ju kunden beställt varor. Att han fått något annat än han beställt skall ses som ett fel på varan.
22 april, 2013 kl. 13:35 #163098PrixDeltagareKunden bör dock ha noterat att det var fel vara vid första anblicken och då är det helt rätt att ifrågasätta om kunden haft befogenhet till att använda denna eller ens öppna den. Enligt mig har kunden inte haft den rätten och reklamationen bör nekas.
Så vida det inte är så att du skickat samma produkt men i fel storlek, vilket kanske inte uppmärksammades direkt. Men har du skickat en gul tröja och kunden beställt en svart är det en annan sak, enligt mig.
22 april, 2013 kl. 19:47 #163124MissRetroDeltagareProblemet är ju att Fyndiq säger att kunden inte behöver skicka tillbaka emballaget.
Antagligen har kunden slängt det och därmed finns det inte att skicka tillbaka.Jag kan som sagt inte se stöd varken för Fyndiq’s (att kunden inte behöver ”bry sig om det” eller mitt påstående (att kunden måste skicka tillbaka det).
Det är inte fel storlek, utan fel sorts vara jag plockat.
23 april, 2013 kl. 12:32 #163178mephisto73DeltagareJag har slutat strida om tveksamma returer och accepterar rakt av. Det är för inte värt tiden det tar att strida med problemkunder, de är en så liten procentandel så de får passera.
24 april, 2013 kl. 14:58 #163242DineshDeltagare@MissRetro 63724 wrote:
Hej.
Har gjort ett felplock på ett köp via Fyndiq som jag är lite undrande över.Självklart så ska vi stå för frakten tillbaka som sig bör etc.
Men, varan kom tillbaka utan emballage och i ett inte allt för smickrande skick.
När jag stämmer av med Fyndiq (om emballaget) så påstår dom att vid reklamationsärende så har kunden ingen skyldighet att returnera det.. som vid ett ånger..Jag hittar inget på konsumentverket eller i fyndiqs avtal som stödjer varken dom eller mig…
Hjälp?Hej MissRetro,
Ursäkta min sena kommentar på din fråga.
Vid retur av reklamerad produkt pga. att den är defekt eller på något annat sätt trasig krävs det inte att emballaget också returneras.
Exakt vad som gäller vid reklamation pga felplock går dock konsumentköplagen inte in på. Marknadspraxis brukar dock vara att om felplocket är av den karaktär att det genast är uppenbart för konsumenten att det är fel produkt (man har beställt en telefon men får en tröja) så kan man kräva att konsumenten genast reklamerar produkten utan att behöva pröva den eller göra sig av med emballaget. Är det fel storlek det handlar, vilket man som konsument kanske inte upptäcker lika lätt utan att pröva produkten, så gäller samma princip som vid reklamation av defekt produkt. Detta om felplock är som sagt inget som står utskrivet i konsumentköplagen, utan är mer marknadspraxis som varje enskild butik får avgöra själv hur de ställer sig till.I det fall som du beskriver skulle vår kundtjänst faktiskt kunnat begära att den reklamerade produkten returnerats med emballage, även om detta strikt tolkat inte behövs vid reklamation.
Tack för att du uppmärksammade frågan, vi ska ta upp den internt på vår kundtjänst.
//Dinesh
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.