Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Har ni en sajt på norska?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    MarkusUK
    Deltagare

Hur många av Er som bedriver e-handel i Sverige har också öppnat upp för Norge? Om ni valt att avstå – vad är orsaken?

Vårt kära grannland har världens högsta internetpenetration (93-94 % av användarna), högre BNP/capital än Sverige och språket är väldigt snarlikt. För att verkligen lyckas med e-handel i Norge tror jag man måste ha en sajt på norska samt så är det nog en stor fördel att ha ett lokalt A/S bolag registrerat.

Dan
    Deltagare

Vi drar igång inom ett par veckor. Största problemet är att de inte är med i EU så tullhanteringen och logistikbiten är ganska omständlig att komma igång med.

Visst man kan skicka som vanligt och låta slutkund i Norge stå för moms/tull/import men det är inget man får volym på.

A/S har ingen direkt fördel mot ett NUF om man inte vill ha en separat juridisk person och separera risker mellan Norge och Sverige. Om man inte ser någon större risk i norska bolaget så är det mest en massa merarbete med ett A/S. Så resonerade åtminstone vi.

Rashid
    Deltagare

@Dan 67273 wrote:

Vi drar igång inom ett par veckor. Största problemet är att de inte är med i EU så tullhanteringen och logistikbiten är ganska omständlig att komma igång med.

Visst man kan skicka som vanligt och låta slutkund i Norge stå för moms/tull/import men det är inget man får volym på.

A/S har ingen direkt fördel mot ett NUF om man inte vill ha en separat juridisk person och separera risker mellan Norge och Sverige. Om man inte ser någon större risk i norska bolaget så är det mest en massa merarbete med ett A/S. Så resonerade åtminstone vi.

Hur har ni tänkt att sköta återköp och returer från Norska kunder? Kommer ni att ha en filial i Norge?

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

Dan
    Deltagare

Ja, vi har en filial i Norge, men inte fysisk. Returer går till Tollpost som bulkar hem dem.

Pelmered
    Deltagare

@Dan 67277 wrote:

Ja, vi har en filial i Norge, men inte fysisk. Returer går till Tollpost som bulkar hem dem.

Hur gör ni med kundtjänsten?
    Kommer ni erbjuda det här även på Norska eller kommer ni hänvisa till den Svenska kundtjänsten? Hur löser ni det?

Kundtjänsten är väl det som jag känner är svårast att lösa. Ska man göra en seriös satsning så känns det som man borde kunna erbjuda åtminstone grundläggande kundtjänst på norska.

bigfish
    Deltagare

Hur skulle det vara om ni skrev på Engelska istället för norska?
    Nu antog jag bara att befolkningen i Norge är lika bra på Engelska som
    Vi i Sverige? någon som vet…?

Dan
    Deltagare

Norrmän accepterar svensk kundtjänst är min uppfattning. Men vi har norsk personal också i ägarbolaget. Osäkert om vi kommer köra på svenska eller norska.

I Danmark kör vi blandat. Det funkar fint på svenska också om man formulerar sig rätt och då är danskarna kända för att vara de ”svåraste” kunderna i norden.

Så jag skulle inte säga att svenska är ett problem i något av de nordiska länderna, förutom Finland. Men det är såklart bäst att vara helt lokal men det är ju en kostnadsfråga innan man nått stora volymer nog att motivera det.

@Pelmered 67279 wrote:

Hur gör ni med kundtjänsten?
    Kommer ni erbjuda det här även på Norska eller kommer ni hänvisa till den Svenska kundtjänsten? Hur löser ni det?

Kundtjänsten är väl det som jag känner är svårast att lösa. Ska man göra en seriös satsning så känns det som man borde kunna erbjuda åtminstone grundläggande kundtjänst på norska.

Dan
    Deltagare

Svenska är bättre skulle jag säga.

@bigfish 67280 wrote:

Hur skulle det vara om ni skrev på Engelska istället för norska?
    Nu antog jag bara att befolkningen i Norge är lika bra på Engelska som
    Vi i Sverige? någon som vet…?

MarkusUK
    Deltagare

Spännande. Vilken sajt?
    Nej borde väl haft det där med tullhantering som alternativ i omröstningen. Hur löste ni de problemet med logistik?

@Dan 67273 wrote:

Dan
    Deltagare

Det är Alphageek.no – Leker, Kostymer, Gaming, Godteri, Filmer & Gaver vårt internationella ”namn” på Roligaprylar.

Lösningen är:

Registrera NUF eller A/S i Norge
    Momsregistrera sig i Norge
    Skaffa norskt bankkonto
    Skaffa fraktavtal som hanterar förtullningen. Ofta får man returhantering där via deras system också.
    Skaffa tullkredit eller ombud vars kredit man lånar
    Fixa så alla varor är tullklassade
    Få ut samlingsfaktura ur systemet som går till speditören och på sändningen.

Sjukt seg process, hade jag vetat hur lång tid alla saker skulle ta och att många bara går att göra i rätt ordning hade jag börjat 2-3 månader tidigare bara för att lösa byråkratin. :)

@MarkusUK 67312 wrote:

Spännande. Vilken sajt?
    Nej borde väl haft det där med tullhantering som alternativ i omröstningen. Hur löste ni de problemet med logistik?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.