Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Har ni en sajt på norska?
- Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 3 månader sedan av Plastskivor.
-
FörfattareInlägg
-
26 juli, 2013 kl. 10:50 #99930MarkusUKDeltagare
Hur många av Er som bedriver e-handel i Sverige har också öppnat upp för Norge? Om ni valt att avstå – vad är orsaken?
Vårt kära grannland har världens högsta internetpenetration (93-94 % av användarna), högre BNP/capital än Sverige och språket är väldigt snarlikt. För att verkligen lyckas med e-handel i Norge tror jag man måste ha en sajt på norska samt så är det nog en stor fördel att ha ett lokalt A/S bolag registrerat.
26 juli, 2013 kl. 21:01 #166189DanDeltagareVi drar igång inom ett par veckor. Största problemet är att de inte är med i EU så tullhanteringen och logistikbiten är ganska omständlig att komma igång med.
Visst man kan skicka som vanligt och låta slutkund i Norge stå för moms/tull/import men det är inget man får volym på.
A/S har ingen direkt fördel mot ett NUF om man inte vill ha en separat juridisk person och separera risker mellan Norge och Sverige. Om man inte ser någon större risk i norska bolaget så är det mest en massa merarbete med ett A/S. Så resonerade åtminstone vi.
26 juli, 2013 kl. 22:05 #166191RashidDeltagare@Dan 67273 wrote:
Vi drar igång inom ett par veckor. Största problemet är att de inte är med i EU så tullhanteringen och logistikbiten är ganska omständlig att komma igång med.
Visst man kan skicka som vanligt och låta slutkund i Norge stå för moms/tull/import men det är inget man får volym på.
A/S har ingen direkt fördel mot ett NUF om man inte vill ha en separat juridisk person och separera risker mellan Norge och Sverige. Om man inte ser någon större risk i norska bolaget så är det mest en massa merarbete med ett A/S. Så resonerade åtminstone vi.
Hur har ni tänkt att sköta återköp och returer från Norska kunder? Kommer ni att ha en filial i Norge?
Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
26 juli, 2013 kl. 22:11 #166193DanDeltagareJa, vi har en filial i Norge, men inte fysisk. Returer går till Tollpost som bulkar hem dem.
26 juli, 2013 kl. 23:57 #166195PelmeredDeltagare@Dan 67277 wrote:
Ja, vi har en filial i Norge, men inte fysisk. Returer går till Tollpost som bulkar hem dem.
Hur gör ni med kundtjänsten?
Kommer ni erbjuda det här även på Norska eller kommer ni hänvisa till den Svenska kundtjänsten? Hur löser ni det?Kundtjänsten är väl det som jag känner är svårast att lösa. Ska man göra en seriös satsning så känns det som man borde kunna erbjuda åtminstone grundläggande kundtjänst på norska.
27 juli, 2013 kl. 07:40 #166196bigfishDeltagareHur skulle det vara om ni skrev på Engelska istället för norska?
Nu antog jag bara att befolkningen i Norge är lika bra på Engelska som
Vi i Sverige? någon som vet…?27 juli, 2013 kl. 13:53 #166203DanDeltagareNorrmän accepterar svensk kundtjänst är min uppfattning. Men vi har norsk personal också i ägarbolaget. Osäkert om vi kommer köra på svenska eller norska.
I Danmark kör vi blandat. Det funkar fint på svenska också om man formulerar sig rätt och då är danskarna kända för att vara de ”svåraste” kunderna i norden.
Så jag skulle inte säga att svenska är ett problem i något av de nordiska länderna, förutom Finland. Men det är såklart bäst att vara helt lokal men det är ju en kostnadsfråga innan man nått stora volymer nog att motivera det.
@Pelmered 67279 wrote:
Hur gör ni med kundtjänsten?
Kommer ni erbjuda det här även på Norska eller kommer ni hänvisa till den Svenska kundtjänsten? Hur löser ni det?Kundtjänsten är väl det som jag känner är svårast att lösa. Ska man göra en seriös satsning så känns det som man borde kunna erbjuda åtminstone grundläggande kundtjänst på norska.
27 juli, 2013 kl. 13:54 #166204DanDeltagareSvenska är bättre skulle jag säga.
@bigfish 67280 wrote:
Hur skulle det vara om ni skrev på Engelska istället för norska?
Nu antog jag bara att befolkningen i Norge är lika bra på Engelska som
Vi i Sverige? någon som vet…?27 juli, 2013 kl. 23:11 #166226MarkusUKDeltagareSpännande. Vilken sajt?
Nej borde väl haft det där med tullhantering som alternativ i omröstningen. Hur löste ni de problemet med logistik?@Dan 67273 wrote:
Vi drar igång inom ett par veckor. Största problemet är att de inte är med i EU så tullhanteringen och logistikbiten är ganska omständlig att komma igång med.
Visst man kan skicka som vanligt och låta slutkund i Norge stå för moms/tull/import men det är inget man får volym på.
A/S har ingen direkt fördel mot ett NUF om man inte vill ha en separat juridisk person och separera risker mellan Norge och Sverige. Om man inte ser någon större risk i norska bolaget så är det mest en massa merarbete med ett A/S. Så resonerade åtminstone vi.
28 juli, 2013 kl. 21:10 #166241DanDeltagareDet är Alphageek.no – Leker, Kostymer, Gaming, Godteri, Filmer & Gaver vårt internationella ”namn” på Roligaprylar.
Lösningen är:
Registrera NUF eller A/S i Norge
Momsregistrera sig i Norge
Skaffa norskt bankkonto
Skaffa fraktavtal som hanterar förtullningen. Ofta får man returhantering där via deras system också.
Skaffa tullkredit eller ombud vars kredit man lånar
Fixa så alla varor är tullklassade
Få ut samlingsfaktura ur systemet som går till speditören och på sändningen.Sjukt seg process, hade jag vetat hur lång tid alla saker skulle ta och att många bara går att göra i rätt ordning hade jag börjat 2-3 månader tidigare bara för att lösa byråkratin.
@MarkusUK 67312 wrote:
Spännande. Vilken sajt?
Nej borde väl haft det där med tullhantering som alternativ i omröstningen. Hur löste ni de problemet med logistik? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.