Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Eget varumärke?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    annie88
    Deltagare

Hej alla glada! :)
    Har en fråga angående detta med eget varumärke. Jag kommer starta min egen webshop med smycken snart, dit jag importerar smycken. Har i princip hela lagret hemma redan, så det är klart. Efter att allt fler folk har frågat mig ”vad är det för smycken du ska sälja? har du ett eget märke?” så har jag fått mig en funderare.
    Visst vore det awesome att kunna säga att jag har mitt eget märke, men, hur funkar det? Som sagt importerar jag smycken från Kina. Kan jag ”bara sådär” säga att det är mitt märke eller måste man ha något speciellt tillstånd? Jag blev faktiskt sugen att ha en kategori i min shop där jag har ”mitt egna märke”. Jag har redan beställt små tags med min webshopps namn som jag kommer sätta runt alla smycken. Men det är ju mest för att det ser bra ut och att de ska komma ihåg vart de köpte ifrån ;)

Så, frågan i kort;
    Behövs det något speciellt tillstånd för att få kalla importerade smycken för ens egna märke?

Har tagit in några riktigt speciella smycken, som jag egentligen vet är en kopia på en design från ett märke (inte så känt dock). Dessa är framförallt de jag skulle vilja ha under mitt egna märke för de är riktigt speciella, frågan är; går det eller kan jag råka ut för problem? Jag har sett många stora webshoppar som har kopior på smycken och kallar det deras egna märke.

GregerA
    Deltagare

@annie88 63015 wrote:

Så, frågan i kort;
    Behövs det något speciellt tillstånd för att få kalla importerade smycken för ens egna märke?

Nej. Ett varumärke är skyddat om det är inarbetat. Registrering är inget krav.

Men det kan vara en bra idé att registrera varumärket hos PRV eller EU:s varumärkesenhet. Då finns det i databaser, och om någon annan kommer på samma varumärke som du så kan de lätt se att det redan är upptaget.

Du måste också förvissa dig att någon annan inte använder, eller har registrerat, det varumärke du tänkt använda.

annie88
    Deltagare

Ok! Så jag kan inte få problem på något sätt med de jag köper smyckena ifrån?

Per Nilsson
    Deltagare

Om de redan har ett etablerat varumärke så kan du inte hitta på ett eget.

Exempel:

Ta en burk Coca Cola och sätta på en etikett med ”Lappens Goda Cola” och sälja läsken som ”Lappens Goda Cola” fungerar inte.

@annie88 63019 wrote:

Ok! Så jag kan inte få problem på något sätt med de jag köper smyckena ifrån?

GregerA
    Deltagare

Ja, jag svarade utifrån att det var ”no name” smycken du importerade.

Har de redan ett varumärke så kan man inte ta bort det hur som helst.

annie88
    Deltagare

Nä, de e klart :) Då ska jag ta och fundera över detta! Tack för svaren! Detta forum är verkligen guld värt.

connywesth
    Deltagare

Om du köper in produkter som inte har ett eget varumärke (s.k. noName) eller om du har en leverantör som levererar skräddarsydd design åt dig så kan du sätta ditt eget varumärke på produkterna.

Däremot ska du över huvud taget akta dig för att köpa ”kopior” av andra varumärken, ofta kan dessa vara dessa olagliga och det är brottsligt att sälja piratkopierade produkter. I Kina har man av tradition inte samma syn på patent och varumärken.

Men som GregerA skriver så är ett första och viktigt steg att skapa ditt eget varumärke och det kostar från ca 1800 kr (momsfritt) i avgifter till PRV.

Har du ditt eget varumärke kan du så småningom (när ditt varumärke blir etablerat och mer känt bland dina kunder) få betydligt bättre betalt för dina produkter under det varumärket.

Tänk själv på några kända varumärken som L’Oreal, Yves S:t Lourant, m.m. (jag vet inte vilka varumärken som finns inom smycken) men dessa produkter har betydligt högre pris än NoName-produkter och du kan därför tjäna mer pengar på sikt.

Ett starkt varumärke gör dessutom att du kan få draghjälp av nöjda kunder som blir dina ambassadörer och rekommenderar dina produkter till sina vänner, du får då gratis marknadsföring av dem.

Simon_A
    Deltagare

Jag har en liten annan fundering men på samma område, om jag får ensamrätt till att importera och sälja ett varumärke, som ännu inte finns i Sverige men som är etablerat i ett annat land, hur kan jag göra för att skydda varumärket i Sverige? Eftersom jag varken äger Logotypen, designen på produkterna osv så lär jag väl ändå inte kunna registrera varrumärket hos PRV som mitt eget? Men vill ändå skydda mig ifrån att andra drar nytta av namnet osv.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.