Startsida Forum E-handelsforumet E-handelsplattformar Magento SEO – duplicerat innehåll – Problem

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Chemek
    Deltagare

Hej.. jag skulle önska att få höra om era erfarenheter kring Magento och SEO.

Effter att bara rent startat upp min site (datarus.se) så ser jag i statistiken att det trillar in en hel del träffar via sökord från google. Kul att se att Magento kan vara så Seo vänligt i sig själv. Men det finns jo förbätringar att göra. Jag är helt färsk på det där med E-handel men är ett roligt ”hobby” =)

Efter att ha forskat lite så har sägs det att magento har en nackdel gällande duplicerat innehåll, och detta verkar inte vara någon tvekan om. När jag skriver site:datarus.se i google så får jag upp 6700 träffar. Men jag har typ ca 300 produkter.. Så något är ju galet.

Är det någon som har lust att dela med sig om lite tips på vad man kan göra för att justera detta? Har sett en del ”Extensions” man kan köpa, har ni någon erfarenhet av vilka är bra? Kan man lösa detta på annat sätt utan någon ”Extension”?

Tacksam för svar.

En snabb koll visar att många av sidorna i index är typ:

/catalogsearch/advanced
    /catalogextensions/index/featured/
    /blog/cat/Nyheter/

Nu kan jag noll vad det gäller Magento, men i WordPress finns flera SEO Extensions som sätter no-index på kataloger osv.
    Finns säkert något liknande till Magento som någon kan upplysa dig om.

Annars är det robots.tx som gäller.

Magento
    Deltagare

Hej!

Se till att du har en sitemap och använd Canonicals.

Chemek
    Deltagare

@Magento 61723 wrote:

Hej!

Se till att du har en sitemap och använd Canonicals.

Jag har sitemap, räcker det med den som följer med magento? Jag har sett att det också finns massor av uttökade varjenter. Är det något att tänka på?

När du menar Cononicals. Syftar du på någon extension, eller på inställningen i magento typ: ”Use Canonical Link Meta Tag For Categories” som finns i katalog i system/Konfiguration ?

Chemek
    Deltagare

Det verkar som om problemet har löst sig. När jag kollar idag på site:datarus.se så får jag nu endast upp 380 träffar, vilket är mer rimligt.. Jag installerade robots.txt för någon dag sedan och det ser ut som att google reindexierade efter nya robots.txt restrektioner.

@Societic Hair Sweden 61717 wrote:

En snabb koll visar att många av sidorna i index är typ:

/catalogsearch/advanced
    /catalogextensions/index/featured/
    /blog/cat/Nyheter/

Nu kan jag noll vad det gäller Magento, men i WordPress finns flera SEO Extensions som sätter no-index på kataloger osv.
    Finns säkert något liknande till Magento som någon kan upplysa dig om.

Annars är det robots.tx som gäller.

/catalogsearch/advanced <== skall lägga till den.
    /catalogextensions/index/featured/ <== hur fick du fram denna?
    /blog/cat/Nyheter/ <== Det är en blogg extension.. kanske bra att låta googele indexera den iaf. /Chemek

nordicwebteam
    Deltagare

@Chemek 61726 wrote:

När du menar Cononicals. Syftar du på någon extension, eller på inställningen i magento typ: ”Use Canonical Link Meta Tag For Categories” som finns i katalog i system/Konfiguration ?

Det finns i magento från början. :)
    Men det finns plugins som eventuellt sköter detta ännu bättre. Inte hundra på om det blir någon större skillnad i resultat däremot.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.