Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Skicka brev och paket
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av jp2.
-
FörfattareInlägg
-
6 mars, 2013 kl. 11:18 #99734MBCLDeltagare
Hej.
Jag behöver lite hjälp från er.
Jag håller på att starta upp mitt företag och kommer att skicka beställningar till mina kunder. Jag kommer tillverka en hel del varor på beställning och kommer ju i början ha svårt att veta fraktkostnad vilket jag vill att kunden ska kunna se innan beställning. Så jag funderar på att sätta en fast kostnad. Men jag undrar då, kan jag på något sätt skicka brev/paket utan att fraktkostnaden står på kollit?
Jag vill ju hålla nere kostnaderna för frakt och undrar vilket det bästa sättet är att skicka?
Hur säkert är det att skicka som spårbart paket?
Vem bär ansvaret om paketet försvinner på grund av postens slarv? Hittar ingen lag om det.Hoppas ni kan hjälpa en förvirrad gröngöling med detta, kommer säkert på mer frågor.
//Caroline6 mars, 2013 kl. 11:57 #160572ParvelitoDeltagareDu är som handlare ansvarig för att försändelsen kommer till kunden, så är det dyrare saker du skall skicka så är spårbart ett måste. I allmänhet så är spårbara tjänster också försäkrade, vilket gör att de mycket sällan försvinner. Då får ju transportföretaget betala ersättning.
Varubrev, Posten Skicka Lätt, MyPack eller brev stämplat med Porto Betalt är några posttjänster där kunden inte ser vad portot kostat. DHL och Schenkers pakettjänster är också befriade från prisinformation.
6 mars, 2013 kl. 12:54 #160576shavingroomDeltagareSkicka lätt hade pris på fraktsedeln förut iaf.
6 mars, 2013 kl. 13:30 #160578Flagstore.seDeltagare6 mars, 2013 kl. 14:17 #160580ParvelitoDeltagareSe där, då är det kanske REK man gör i deras onlinetjänst som inte har pris?
6 mars, 2013 kl. 14:53 #160582MBCLDeltagareMen kan jag gå in på posten och lämna in paket/brev och betala för porto och få en stämpel ”porto betalt”?
Måste man ha nåt avtal med posten för att använda varubrev och Mypack?
Jag kommer nämligen inte skicka några större mängder paket i början.7 mars, 2013 kl. 12:25 #160626jp2DeltagareVarubrev tycker jag fungerar bra faktiskt. Billigt och bra för små mängder. Men man vet aldrig med Posten, de lägger till avgifter och höjer priser hur som helst, och det är ofta mycket svårt att få kontakt med rätt person.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.