Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Instruktion på Svenska
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av
Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
25 februari, 2013 kl. 14:22 #99697
Johan Rubank
DeltagareVad säger lagen om instruktion på Svenska för ex. elverktyg, är det ett måste eller räcker det med ev. varningstexter och resten på Engelska ? Med elverktyg i detta fall avses 240V maskiner. I övrigt är dom CE märkta.
25 februari, 2013 kl. 15:05 #160332Jimmy Ostrom
DeltagareTyvärr inget svar på din fråga, men. Nu vill jag inte dryga mig, men tar du grejerna från Asien så tänk efter en gång till när det gäller 220 Volt. Tyvärr inte många företag som reder detta och inte ens stora (läs STORA) företag. Dessa åker på smisk var och varannan vecka.
Tar du från något företag inom EU så kolla så det verkligen är CE märkta prylar och inte bara genom att att se om det sitter ett märke utan djupare än så.
Jag älskar kineser mycket, men tyvärr är dom lika dåliga på 220 volt prylar som jag är på ekonomi i ett företag:o:rolleyes:
@Johan Rubank 61225 wrote:
Vad säger lagen om instruktion på Svenska för ex. elverktyg, är det ett måste eller räcker det med ev. varningstexter och resten på Engelska ? Med elverktyg i detta fall avses 240V maskiner. I övrigt är dom CE märkta.
25 februari, 2013 kl. 15:55 #160333Parvelito
Deltagare@Johan Rubank 61225 wrote:
Vad säger lagen om instruktion på Svenska för ex. elverktyg, är det ett måste eller räcker det med ev. varningstexter och resten på Engelska ? Med elverktyg i detta fall avses 240V maskiner. I övrigt är dom CE märkta.
Ja, manual på svenska är ett krav enligt konsumentverket för elgrejer. Jag hade diskussion med dem om det för 7-8 år sedan, och de tyckte att varor som det är ställt utom allt rimligt tvivel hur de skall användas, och som inte på något sätt är farliga för användaren, behöver inte svensk manual. I övrigt så tyckte de att avsaknad av svensk manual var skäl för kunden att reklamera produkten.
Som exempel på varor som kunde sakna manual nämndes papperstallrikar, servetter, lakan, en tröja, en påse skruvar, en bok och liknande saker. Men å fort grejerna fick en 230V-sladd monterad så krävdes det manual, eller om montering krävdes, eller om det handlade om en komplex produkt där man kan göra fel med fatala följder. Diskmedel skulle de t.ex. aldrig tillåta att det säljs utan svensk text, liksom livsmedel.
25 februari, 2013 kl. 17:07 #160337Prix
DeltagareSaknar du svensk manual till en sådan produkt så åker du dit sjuktligt hårt gällande skadestånd om något händer. Vet knappt om försäkringen ens skulle täcka det.
Du blir nämligen ansvarig importör.
25 februari, 2013 kl. 17:23 #160339Johan Rubank
DeltagareTanken med frågan är att skaffa kunskapen innan jag går vidare. Så du kan vara lugn, jag ska inte anstränga våra försäkringsbolag och jurister.
En följdfråga, finns det några riktlinjer för hur omfattande instruktioner ska vara ? Förutom ev. varningstexter, info om hur man startar den och vad man inte får/bör göra ?
25 februari, 2013 kl. 17:53 #160340Parvelito
DeltagareDet skall finnas sådana instruktioner att man säkert och fullödigt kan använda alla funktioner som produkten har. Det varierar ju väldigt mycket beroende på vad det är. Min kamera från Canon har en manual på närmare 200 sidor, medan instruktionerna från IKEA om hur jag monterar en skrivbordslampa är en sida. Kika gärna lite på vad konkurrenterna erbjuder i form av manualer, och hur omfattande de är. Som regel trycker man inte så mycket större manual än vad som behövs för att hålla support och reklamationer på en låg nivå.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.