Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Direktbetalning = Ökad konvertering?
- Detta ämne har 4 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 8 månader sedan av Tina.
-
FörfattareInlägg
-
25 februari, 2013 kl. 12:47 #99696PhpDeltagare
Hej!
Vi funderar på att lägga till direktbetalning som betalsätt hos oss. Swedbank, Nordea, SEB och Handelsbanken. Enligt DIBS rapport är det drygt 30% som föredrar den metoden.
Ytterst vår fråga, men om vi lägger till direktbetalningar, hur mycket tror ni att konverteringen kommer öka? 10-20% kanske?
Någon som har haft erfarenhet av detta, tex om ni märkte en ökad konvertering när ni la till det betalsättet?
25 februari, 2013 kl. 13:06 #160322ParvelitoDeltagareOm produkten/erbjudandet är tillräckligt bra så kan de flesta kunder nöja sig med det näst bästa betalsättet av det de föredrar. Därför skall man inte hoppas på några skyhöga förbättringar av konverteringen, men visst kommer du säkert märka det.
På plussidan finns däremot att du ger kunden en bättre shoppingupplevelse från början, och det ökar sannolikheten för att de skall rekommendera dig till sina vänner, kanske blogga eller twittra om det och att de kan ha lite större överseende om något annat går fel under leveranskedjan.
25 februari, 2013 kl. 21:09 #160351klusterDeltagareHär i finland är direktbetalning oerhört populärt men det är väl en vanesak, vi är helt enkelt vana att betala direkt över nätbanken. Faktura existerar inte i praktiken för privatkunder här, förutom förskottsfaktura som jag t.ex använder på huuto.net och på företag som specialicerat sit på mindre bemedlade och svenska företag givetvis dock har t.ex verkkokauppa börjat med klarna så kanske det ökar med tiden.
Ingen har klagat på det där men jag misstänker att klagomål skulle komma på tradera t.ex.För att summera direktbetalning kan vara bra OM kunderna är vana med det.
26 februari, 2013 kl. 21:20 #160399NO LINGODeltagareMin uppfattning är att ju fler betalmetoder desto högre konvertering. 30% direktbetalning stämmer inte. Tror att frågan i dibs undersökning är vilken betalmetod man föredrar eller vill använda men sen är det en annan sak sak hur många det som eg använder det. Tänk på att Dibs pratar i egen sak när de gör undersökningen. Därmed inte sagt att den är oseriös eller ogiltig. Tvärtom syftet är gott sen hur och vad man väljer att presentera är en annan sak.
Tror att det är få svenska butiker som ens kommer upp i 10% via direktbetalning. Hos oss ligger faktura på typ 60%, kort 25%, direktbetalning 10% och paypal 5% av betalningarna och det gäller även privatpersoner. Observera då att detta handlar om andelar av omsättningen, inte av antalet ordrar. Tittar vi på ordrar så finns det ingen betalmetod som slår faktura.
26 februari, 2013 kl. 21:31 #160401TinaDeltagareFör oss är det 22% direktbetalningar varav mer än hälften är Swedbank (13,5%).
Det som vi märkte när vi lade in direktbetalning var att förskottsbetalningarna nästan försvann helt, vilket var rätt skönt (även om det är billigare).
Vi erbjuder kort, faktura, direktbetalning, förskott och paypal.
Däremot vet jag inte om det är en så stor konverteringshöjare egentligen. Det händer ju titt som tätt att direktbetalningarna inte går igenom (av anledningar jag inte vet) och då väljer de allra flesta att betala på annat sätt. Så finns det inte direktbetalning så skulle jag tro att kunderna handlar ändå, med kort eller faktura. Fast det är ju alltid bra med flera betalningssätt. Funkar inte ett så funkar förmodligen någon av de andra.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.