Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Handel och Asien, erfarenhet någon?

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    flandb
    Deltagare

Jag är på gång att starta en webbutik där tanken var att vi skulle sälja mer simpla kläder som vi re-designat och så vidare. Men nu har jag börjat fundera över kläder från Asien. Problemet är bara att jag inte har någon kunskap kring denna slags handel, annat än att jag ser det hända överallt på svenska hypade klädhemsidor och att dem blir mer och mer framgångsrika.

För tillfället experimenterar jag med dropshipping över Tradera men har insett att det enda hållbara för min framtida webbutik skulle vara att ha ett avtal med någon (mellanhand eller tillverkare) i exempelvis Kina och låta dom agera leverantör som skickar produkten direkt till kunden. Har jag lyckats analysera vissa utav dessa svenska webbutiker rätt så verkar det som att detta är vad alla gör och det verkar alltså vara det mest framgångsrika sättet. Hur går jag tillväga för att undersöka denna möjlighet närmre?

Vill någon dela med sig utav pålitlig information (i form av bok, hemsida eller vad som än kan tänkas) som passar en ambitiös nybörjare?

Tack så hemskt mycket på förhand.

/Emm

Dan
    Deltagare

Det går inte att göra lagligt utan att kinesiska bolaget har en momsregistrerad verksamhet i Sverige och förtullar och momsar in varorna åt kunden.

Har man inte det ska mottagaren betala moms och tull och speditionsavgifter. Det brukar kunder tycka är sådär lagom kul. Dessutom är det lagom krångligt att dropshippa kläder om man ska hantera ångerrätter osv via svenskt lager (eller Kina om man tycker det är smidigare).

De som jobbar såhär är tull- och skattefuskare. Det funkar säkert tills skatteverket sätter dit dem i sin specialinsats mot e-handel i år och man får skattetillägg på all moms och tull man undanhållit.

Ska man göra detta bör man ta hem och tulla varorna själv och hålla på eget lager och det går ju fint. Problemet är att då blir det inte lönsamt för de som säljer varor till underpris (subventionerat av svenska skattebetalare). Många stora märken och butiker jobbar med egna varumärken dock och då gör de säkerligen precis såhär (alltså stora orders in på eget lager med korrekt moms/tull), men det kräver lite volym då man behöver binda hyfsat mycket lager för att få lönsamhet i direkthandel med Asien och ta hänsyn till inkuransen på lagret pga. säsong osv.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.